مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان در وبینار بمناسبت هفته ملی مهارت هفته ملی مهارت و روز ملی کارآفرینی وآموزش های فنی وحرفه ای در جمع خبرنگاران گفت : مرکز آموزش فنی و حرفه ای درپهن میناب در این هفته افتتاح می شود .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز  ، اسما کریمی  با بیان اینکه در این مرکز رشته های برق ، تاسیسات ، طراحی دوخت ، صنایع دستی و فناوری اطلاعات آموزش داده می شود ، افزود : در سال آینده نیز آموزش گیاهان دارویی و کشاورزی به این آموزش ها اضافه می شود .

وی با اشاره به اینکه ۴ کارگاه درپهن میناب دایر می شود که هر کارگاه ظرفیت ۲۰ نفر را دارد ، ادامه داد : آموزش ها بصورت مجازی انجام می شود و برای آموزش عملی به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان کرونا هر کلاس با ۵ نفر تشکیل می شود.

کریمی با بیان اینکه مهارت آموزی ابزاری برای جلوگیری از بیکاری ساختاری ناشی از تغییرات اقتصادی درجهان است،  عنوان کرد : بر اساس آمایش سرزمینی با امکان سنجی و نیاز سنجی صورت گرفته و با اجرای برنامه های مهارتی شاهدایجاد اشتغال پایدار در استان خواهیم بود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان بیان داشت :در سال ۹۹ در بخش خصوصی و آموزشگاههای آزاد ۲۵ هزار نفر تحت آموزش های مهارتی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۳ هزار نفر تحت پوشش آموزش های مراکز دولتی بودند .

وی از آموزش ۴۵۰۰ نفر در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد وگفت : ۳۰ درصد این آموزش ها برای گروه بانوان برنامه ریزی شده است.

کریمی یادآور شد : در سال گذشته همچنین در آموزشگاههای آزاد استان ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر و در سه ماهه نخست سال جاری سه هزار و ۲۰۰ نفر آموزشهای مهارتی را فرا گرفته اند که ۶۰ درصد آموزش ها ویژه بانوان بوده است.

وی همچنین از بهره مندی یک هزارو ۶۴۴ نفر در سال گذشته و ۴۴۰ نفر در سه ماهه نخست سال جاری از آموزش های مهارتی روستایی خبر داد .

این مسئول  خاطر نشان کرد : در زمینه تعیین صلاحیت و ارزیابی افراد جهت احراز مشاغل ۱۹ هزار نفر در آزمون های تعیین صلاحیت شرکت کرده اند که ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به دریافت گواهینامه شدند.

وی همچنین از توسعه آموزش های مهارتی آنلاین خبر داد و گفت :۲۰ درصد ظرفیت آموزشی استان به صورت آنلاین ارائه شده است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان با اشاره به طرح های مهارتی اجرایی در استان که سبب ایجاد اشتغال شده است تصریح کرد : یکی از این طرح ها شامل طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار است که در سال گذشته دو هزارو ۶۵۷ نفر ، در سه ماهه اول سال جاری  ۹۵۴ نفر و از ابتدای طرح (سال ۹۸) تا کنون بیش از ۸ هزار نفر در این طرح آموزش های مهارتی را دریافت کرده اند .

کریمی همچنین از طرح اوقات فراغت فرزندان که مختص افراد بالای ۱۵ سال فاقد سابقه شغلی و بیمه ای است به عنوان یکی دیگر از طرح های اشتغال زایی  بر پایه مهارت آموزی در استان نام برد و توضیح داد : طرح مهارت آموزی سربازان وظیفه نیز از دیگر طرح های این سازمان است که بر اساس ظرفیت ها ، علایق و نیاز نیرو های مسلح و نظامی ،آموزش ها ارایه می شود که در این راستا در سال گذشته ۴۸۰۰ نفر، در سه ماهه سال جاری ۱۸۲۹ نفر و از ابتدای آغاز طرح نیز ۱۴ هزارو ۵۰۰ نفر تحت پوشش آموزش های مهارتی بوده اند.

وی از توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در سکونتگاههای حاشیه ای شهر با هدف  برقراری عدالت اجتماعی و کمک به بهبود معیشت این افراد به عنوان یکی دیگر از طرح های اشتغال زایی بر پایه مهارت آموزی خبر داد و گفت : در حال حاضر  ۱۶۵ نفر در ۶ محله هدف در حال آموزش هستند .

کریمی ادامه داد : از ابتدای آغاز طرح از سال ۹۸ تا کنون ۱۳۸۰ زن سرپرست خانوار در زمینه های طراحی ، دوخت ، شیرینی پزی ، گیاهان دارویی و… مهارت های لازم را آموزش دیده اند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان از آموزش سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر آسیب دیده اجتماعی و معتاد بهبود یافته در استان خبر داد و گفت: طرح توسعه آموزش دانشجویان(مراکز جوار دانشگاهی) در قالب تاسیس مراکز مدیریت شغلی در دانشگاههای استان نیز از دیگر طرح های این اداره کل است.

وی همچنین از ارتقا مهارت کارگران شاغل در صنایع استان که یکی از مهمترین خواسته های مدیران صنایع است، با ایجاد مراکز جوار کارگاهی  خبر داد.

کریمی با اشاره به استعدادیابی و شناسایی توانمندیهای افراد زیر ۲۱ سال برای شرکت درمسابقات ملی مهارت از بین هنر آموزان بیان داشت : در حال حاضر ۱۹ دوره مسابقات ملی با ۱۵۳ نفر شرکت کننده در ۲۲ رشته انجام شده است که ۷۴ نفر منتخب شهرستانی و ۱۴ نفر منتخب استانی بوده اند که هنوز منتخبین برخی رشته ها اعلام نشده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های هفته ملی مهارت در استان گفت : در این هفته ۱۰مرکز آموزشی  شامل ۶ مرکز آموزشی آزاد و ۴ مرکز جوار کارخانه و صنایع در رشته های برق ، فناوری اطلاعات ، خدمات آموزشی ، صنایع دستی ، مراقبت و زیبایی مردانه و مدیریت در شهرستانهای بندرعباس۲مرکز، پارسیان ۳ مرکز، ابوموسی یک  مرکز و در پهن میناب  نیز یک مرکز  افتتاح خواهد شد . همچنین مراکز جوار کارگاهی در صنایع غذایی میناب ، صنایع تولید ذوب روی بندرعباس ، مرکزجوار آزمایشگاه کیفیت آزمای جنوب و مرکز جوار کارگاهی نفت ستاره خلیج فارس نیز در این هفته به بهره برداری خواهد رسید.

 کریمی همچنین از برگزاری دوره های کوتاه مدت گذر مهارتی در هفته ملی مهارت در استان خبر داد.

جمیله دبیری نیا