در پی شایعه تعطیلی بازار و نگرانی بازاری ها ، کسبه و همچنین محدودیت ها در سطح شهر بندرعباس گفت و گویی را با نائب رئیس اتاق اصناف بندرعباس انجام دادیم.


به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، عضو کمیسیون نظارت سازمان صمت هرمزگان در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری صبح دریا نیوز گفت :با پیدایش کرونا قطعا کسانی که بیشترین آسیب را دیدند کسبه و بازاریان بودند.

مسعود محمدشاهی با بیان اینکه مشکلات کسب و کار ، علاوه برآسیب های اقتصادی آسیب های روحی و روانی نیز برای خانواده و خود کسبه به همراه داشته ، افزود : اصناف به سه دسته تقسیم می شوند.
وی با اشاره به اینکه اصناف را می شود به سه دسته تقسیم کرد ، ادامه داد : بیشترین آسیب را کسانی دیدند که با جشن ها سر و کار دارند مانند صنف آرایشگران ، مزون ها ، برگزارکنندگان مجالس ( آشپزهای مراسم، عکاس ها ، فیلمبردارها )وتمام کسانی که به مراسم و جشن ها مرتبط هستند، دسته کمتر آسیب دیده افرادی هستند که بصورت مقطعی فعالیت کسبی داشته اند بطور مثال صنف پوشاک زمانی که مراسم و دیدو بازدیدی نباشد نیازبه خرید لباس ، کفش و کیف نیز کم میشود و این صنوف آسیب های زیادی دیدند، دسته سوم اصنافی هستند که آسیب و ضرری را متحمل نشدند مانند فروشندگان مواد غذایی و صنف نانوایان .
محمد شاهی اضافه کرد: اصناف مستقر در مجتمع های تجاری فعالیت شان تعطیل یا محدود بوده است و در زمان بازگشایی نیز استقبال و میل به خرید کاهش یافته است و این اصناف متضرر شدند و نیازمند حمایت هستند.
نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران مطرح کرد : در زمان شیوع بیماری کرونا هزینه هایی چون بیمه ، اجاره ملک ، مالیات و … سرجای خودش است در حالیکه کسبه دسته اول و دوم درآمدی نداشته اند.
وی تصریح کرد : تا اکنون هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی بازار اتخاذ نشده است و تعطیلی بازار صرفا شایعه ای بیش در فضای مجازی نیست که از نظر روانی باعث نگرانی و ناراحتی کسبه شده است .
نائب رئیس اتاق اصناف بندرعباس با تاکید این موضوع که به کسبه اطمینان می دهیم با رعایت پروتکل های بهداشتی تعطیلی نداریم ، از ستاد کرونای استان هرمزگان درخواست کرد : جهت جلوگیری از فعالیت ها و رفت و آمدهای غیرضروری و برگزاری مراسم عروسی در باغ های شخصی و روستاها که خود عامل تشدید شیوع و مبتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ و در نهایت تعطیلی بازار است ، تمهیداتی اندیشیده شود .
محمد شاهی با اشاره به اینکه تعدادی از صنوف و فعالین صنفی خارج از حیطه اتاق اصناف و اتحادیه صنفی هستند ، مطرح کرد : بر مطب های پزشکان ، آزمایشگاه های طبی ، رادیولوژی ها ، دفاتر پیشخوان و پلیس ۱۰ + که محل تجمع مردم است نظارت بیشتری باشد.

وی از دولت درخواست کرد: در حد توان به کسبه آسیب دیده جهت رهایی از این بحران کمک کند زیرا کسبه همیشه همراه دولت ها بوده اند ، از طرفی بحث اشتغال مطرح است بطوریکه هر کاسب تقریبا چند شغل ایجاد کرده است یک مغازه دارای یک یا چند کارگر شاغل است و جهت حفظ این اشتغال باید دولت حمایت کند تا کسبه و بازار دوران کرونا پشت سر بگذارند .

سپیده : تالارها جهت برگزاری مراسم تعطیل نیست و فکر می کنم بیشترین شیوع بیماری در چنین مراسم و تجمع هایی صورت می گیرد اما در بازار پروتکل ها به شدت رعایت می شود با وجود این ساعت محدودیت شامل بازار شده و این برای ما باعث ضرر و آسیب زیادی است .
محسن : ساعت تعطیلی بازار ۱۰ شده که قبلا ۱۰ و نیم یا ۱۱ بود خب به طبع مردم باید نهایت تا ساعت ۹ یا ۹ و نیم خریدهاشونو انجام بدن و برن و این برای ما مغازه دارها خوب نیست البته خانه من به بازار نزدیک است و پیاده می روم اما دوستانی که منزلشان فاصله زیادی تا مجتمع تجاری دارد باید خیلی زودتر تعطیل کنند و این باعث ضرر و زیان برای آنهاست .
علی : قرار شده مجتمع های تجاری یکسره باشند اما معضلی که با آن روبرو هستیم این است که در مجتمع ما رستوران یا غذای آماده نیست و باعث ناهماهنگی می شودو مشکلاتی را برای ما به دنبال دارد .
حدیث : در بندرعباس به دلیل شرایط آب و هوایی مردم عادت دارند که دیرتر به خرید بروند و این محدودیت ها هم برای مردم مشکل ایجاد کرده هم برای کافه دارها، رستوران ها ، مجتمع های تجاری و … کاش فکری اساسی برای این مسئله شود .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا