پارسیان به عنوان شهرستانی ساحلی در غربی‌ترین منطقه هرمزگان همچنان برای تأمین آب آشامیدنی در برخی مناطق خود با مشکل روبروست که دولت سیزدهم ساخت یک آب شیرین کن ۹۰ میلیون متر مکعبی را آغاز کرده که در فاز نخست روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب آب مورد نیاز مردم را تامین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، شهرستان پر ظرفیت پارسیان یا همان گاوبندی با مناظر بکر و بی نظیرش، به خصوص سواحل بی‌مانندی که دارد و انسان‌ها را از گوشه و کنار کشور برای گذاران لحظاتی شاد و دل‌پذیر به سمت خود می‌کشاند در زمینه آب شرب مساله دارد.

طرح‌های خوبی هم برای رفع این مساله توسط دولت‌های مختلف به اجرا گذارده شده و تا حدودی توانسته از میزان تشنگی ساکنان این شهرستان بکاهد و هنوز جای کار وجود دارد، هنوز سازه‌های سنتی تأمین آب هم در این شهرستان برپا بوده و کاربردشان را برای تأمین آب شرب مردم حفظ کرده‌اند.

هنوز مردم برخی مناطق پارسیان یا گاوبندی از این سازه‌های سنتی تأمین آب می‌کنند و حتی منبع اصلی تأمین کننده این نیاز محسوب می‌شوند و معاون فرماندار به این نکته معترف است.

از سویی هم خط محرم با طول ۷۶۲ کیلومتر از سد کوثر در شمال بهبهان تا روستاهای بندرلنگه، برای رساندن آب به ساحل نشینان به اجرا گذارده شده است و توانسته اثر مطلوبی هم در پارسیان داشته باشد و آنطور که در خبرها آمده است، این خط تامین کننده آب سه شهر پارسیان، دشتی، کوشکنار و ۲۰ روستاست.

اما حکایت تشنگی در لب آب برای بسیاری نا آشنا و غریب است که در استان‌های ساحلی این وضعیت همچنان برقرار است و اجرای طرح‌های آب شیرین کن برای رفع تشنه لبی ساحل نشینان ضروری بوده که در شهرستان پارسیان هم اجرای چنین طرحی در منطقه ویژه صنایع انرژی بر آغاز شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بَر پارسیان در همین زمینه گفت: یکی از دغدغه‌های این مجموعه، اهتمام به مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به حل مشکل‌های مردم ساکن در منطقه است تا اثر اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی را در زندگی خود بهتر احساس کنند.

سیدعلی اصغر علامه ادامه داد: اجرای طرح آبشیرین کن در سال جاری بسیار سرعت گرفته و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد که باید از سرمایه گذاران و پیمانکار آن تشکر کرد، تکمیل این طرح از دغدغه تأمین آب آشامیدنی مردم شهرستان پارسیان می‌کاهد که این موضوع را با سرمایه‌گذار مطرح کرده و به توافق رسیدیم.

وی افزود: ابتدا قرار بود بخشی از آب این آب شیرین کن به منطقه لامرد برود که با توجه به این دغدغه منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان، مسیر عبور خط انتقال آب تغییر داده شد و خط انتقال پس از خروج از این منطقه به سمت شرق شهرستان رفته و به همه شهرها و روستاها آبرسانی می‌کند و سپس از این شهرستان خارج شود.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بَر پارسیان بیان کرد: سرمایه‌گذار برای این منظور نقشه برداری مسیر لوله گذاری را هم انجام داده است و آب براساس اعلام نیاز امور آب استان و آب منطقه‌ای هرمزگان به شهرها و روستاهای پارسیان اختصاص داده می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بَر پارسیان یادآور شد: حجم شیرین سازی آب در مرحله اول اجرای این طرح ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز است که با افزایش تقاضا و مصرف در مراحل بعدی افزایش خواهد داشت.

علامه گفت: اکنون سازه‌های آبگیر، تصفیه اولیه و نمک زدایی درحال احداث است و پیش‌بینی سرمایه مورد نیاز برای ساخت این مرحله چهار هزار میلیارد تومان با ارز ۳۰ هزار تومانی بود که با افزایش نرخ ارز این مبلغ هم افزایش خواهد یافت.

وی ابراز کرد: امید می‌رود این آبشیرین کن در اواخر سال ۱۴۰۴ و یا اوایل ۱۴۰۵ آماده بهره‌برداری و استفاده شود.

معاون عمرانی فرماندار پارسیان در خصوص تأمین آب آشامیدنی شهرستان پارسیان به خبرنگار ایرنا گفت: «خط محرم» توانسته آب برخی مناطق را تأمین کند اما هنوز تأمین آب در برخی مناطق دغدغه اصلی مسئولان است.

مبارک قاسمی افزود: آب آشامیدنی مورد نیاز برخی مناطق با استفاده از چاه‌ها تأمین می‌شود و مردم برخی مناطق هم از آب انبارها استفاده می‌کنند که سازه‌های سنتی تأمین آب در این منطقه هستند.

وی ادامه داد: امید می‌رود با تکمیل طرح احداث آب شیرین کن منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان این مشکل به طور کامل حل شده و دیگر دغدغه تأمین آب در این شهرستان وجود نداشته باشد.

انتهای خبر /