رئیس کل دادگستری هرمزگان از آغاز به کار سامانه ماهواره ای سپاس به منظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، مجتبی قهرمانی در جریان برگزاری جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی این استان، اعلام کرد: سامانه ماهواره ای سپاس به منظور نظارت و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در استان هرمزگان از امروز یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ به صورت رسمی افتتاح و فعالیت خود را آغاز نموده است.

قهرمانی با اشاره به مشارکت و همکاری استانداری و سازمان جغرافیایی ارتش با دادگستری استان برای راه‌اندازی سامانه پایش ساخت و ساز‌ها سپاس، هدف از راه‌اندازی سامانه سنجش از دور سپاس را استفاده از فناوری و امکانات پیش‌بینی شده در این سامانه به‌منظور جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز و تصرف غیرمجاز در مناطق مختلف استان هرمزگان از طریق رصد مستمر عنوان کرد.

وی بیان داشت: برای ایجاد تحول بر پایه فناوری و همچنین حفاظت و حراست از اراضی ملی و منابع طبیعی در راستای هوشمند سازی اقدامات دستگاه قضایی این سامانه با همکاری سازمان جغرافیایی ارتش و استانداری هرمزگان پس از توافق و تنظیم قراردادهای مربوطه راه اندازی شده است.

قهرمانی یادآور شد: از طریق این سامانه و بر اساس اطلاعاتی که از ماهواره دریافت می شود می توان هر چند روز یکبار ضمن پایش ساخت و سازها، تغییراتی را که بر روی اراضی اتفاق می‌افتد رصد نمود و پس از استخراج اطلاعات مربوط به هرگونه تجاوز و تعدی به حریم اراضی ملی و دولتی از طریق این سامانه با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و مقابله ای از اتلاف منابع ملی جلوگیری کرد.

وی همچنین اذعان داشت: راه اندازی سامانه سپاس یک کار بسیار نو، ویژه و تکنولوژی پایه است که اطلاعات را از ماهواره های فضایی دریافت می کند و از این طریق ما می‌توانیم با بهره گیری از فناوری، بهره وری و کارآمدی نیروهای انسانی خود را بالا ببریم و به صورت ۱۰۰ درصد از اراضی، حفاظت و حراست کنیم.

قهرمانی با اشاره به اینکه در نتیجه راه اندازی سامانه سپاس دیگر نیازی نیست که منتظر دریافت گزارشات دستگاه های مختلف در مورد تغییرات کاربری و تصرفات غیرقانونی اراضی باشیم، تصریح کرد: با استفاده از این سامانه همه تغییرات در اراضی و منابع طبیعی را به صورت مستمر و دوره ای استخراج خواهیم کرد و با توجه به آن، پیگیری های لازم را برای پیشگیری و مقابله انجام خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه سنجش از دور سپاس، یک سامانه فناورانه با تکیه بر دانش بومی و برخورداری از قابلیت مکان محور است که می‌تواند با استفاده از نقشه‌ها و تصاویر دقیق ماهواره ای، مختصات ساخت و ساز‌های مجاز و غیر مجاز را به تفکیک مشخص نماید.

قهرمانی تصریح کرد: استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده در این سامانه، ضمن صرفه جویی در هزینه ها، دستگاه‌های متولی و دستگاه‌های نظارتی را برای پایش و شناسایی اقدامات مجرمانه و تغییر کاربری‌های غیرمجاز و واکنش فوری جهت صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی به شکل قابل توجهی یاری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از مزایای این سامانه، وجود درگاهی واحد و بدون هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی برای ثبت درخواست‌های مرتبط با املاک و ردیابی و پیگیری آن‌ها، شناسایی گلوگاه‌های فساد و جلوگیری از زمین خواری و ارتقای دقت، سرعت و شفافیت در ارائه خدمات و پاسخ به استعلامات است.

قهرمانی قابلیت دیگر سامانه سپاس را نظارت بر دستگاه‌های متولی و برخورد با ترک فعل‌های صورت گرفته برشمرد و گفت: اطلاعات سامانه سپاس هر سه روز یکبار بروزرسانی می‌شود و در نتیجه تدابیر اتخاذ شده، این سامانه تمام مناطق استان هرمزگان را پوشش می دهد.

وی همچنین اظهار داشت: در دوره استفاده آزمایشی از سامانه سپاس، این سامانه ۵۳۵ مورد گزارش تغییرات در اراضی را ثبت نموده که با توجه به این موضوع به یگان‌های حفاظت از اراضی دستور داده شده است که ظرف یک هفته این گزارشات را به صورت میدانی بررسی کنند و نتیجه آن را اعلام نمایند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در پایان، از تشکیل کمیته‌ای تخصصی در شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان به‌منظور بررسی اطلاعات فنی این سامانه خبر داد و گفت: راه‌اندازی سامانه سپاس علاوه بر کاهش نیاز به نیروی انسانی و عملیات زمینی، در پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به هنگام بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه نیز بسیار مؤثر است.

انتهای پیام