عملیات اجرایی طرح ملی ارتقای کیفیت فرآورده ای نفتی سنگین (نفت کوره) پالایشگاه نفت بندرعباس همزمان با چهارمین روز دهه فجر با حضور وزیر نفت آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین با محوریت تولید کک اسفنجی پالایشگاه بندرعباس از طرح های اولویت دار وزارت نفت است که با استفاده از دانش فنی بومی در راستای کاهش تولید، بهبود کیفیت نفت کوره و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بیشتر اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این خصوص گفت: طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس از طرح های عظیم اقتصادی، ملی، پیشران، زیرساختی، روزآمد و مبتنی بر آینده نگری است.

هاشم نامور افزود: این طرح با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو در مدت ۴۲ ماه اجرا می شود و شامل سه طرح ساخت ۱۴ واحد فرآیندی جدید، ساخت واحد های جانبی مورد نیاز و مجتمع روغن سازی تولید روغن های پایه گروه ۲ و سه است.

نامور،  ادامه داد: اجرای این طرح موجب کاهش تولید و بهبود کیفیت نفت کوره و افزایش تولید فرآوردهای با ارزش افزوده بیشتر مطابق با استانداردهای روز، بی نیاز شدن کشور از واردات محصولات استراتژیک کک اسفنجی و روغن های پایه گروه ۲ و ۳، جلوگیری از خروج ۹۰۰ میلیون دلار ارز از کشور و قطع وابستگی و خنثی سازی تحریم ها، ایجاد اشتغال، ارتقای سطح دانش و تجربه، بهبود کیفیت کلیه محصولات و همچنین افزایش بهره وری و عملکرد اقتصادی می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین بر اساس دانش فنی داخلی در پالایشگاه نفت بندرعباس اضافه، کرد: با بومی سازی فناوری و تامین دانش تولید کک اسفنجی، امروز جمهوری اسلامی ایران جزو هفت کشور صاحب دانش فنی در این زمینه است و با اجرای این طرح در پالایشگاه نفت بندرعباس ۵۰۰ هزار تن روغن های پایه گروه ۲ و سه و همچنین ۳۰۰ هزار تن کک اسفنجی مورد نیاز کشور تولید می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس اشاره کرد: یکی از اهرم‌های فشار اقتصادی به کشور، تحریم واردات کک اسفنجی مورد نیاز صنعت آلومینیوم سازی با توجه به نبود دانش فنی لازم برای تولید این ماده استراتژیک در کشور بود که در این راستا با اتکا به توان داخلی و همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و انجام مطالعات و آزمایش‌های متعدد، با طراحی الگوی پالایشی جدید، دانش تولید کک اسفنجی به عنوان یکی از فرآیندهای پیچیده صنعت پالایش نفت همراه با ارزیابی زیست محیطی بومی سازی شد.

گفتنی است ، در زمان بهره‌برداری از این طرح ۳۰۰۰ تن مشغول به کار می‌شوند.

انتهای خبر