در مراسمی با حضور استاندار هرمزگان عملیات اجرایی طرح تامین آب میناب از سد سرنی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، فریدون همتی در آیین آغاز عملیات اجرایی این پروژه، افزود: اجرای این طرح در راستای عمل به وعده ای است که باعث کاهش برداشت آب از دشت میناب برای شرب می شود.

وی عنوان کرد : طرح انتقال آب از سد سرنی به میناب بزرگترین و اجتماعی ترین پروژه ای است که مردم در انتظار آن بودند.

استاندار هرمزگان گفت : مردم از چند سال پیش خواستار استفاده از این آب برای توسعه میناب بودند که با راهبردهای تعیین شده هدف گذاری بر روی شیرین سازی آب و جایگزین کردن آب مرکز استان از این محل شد.

وی ادامه داد،  با بهره برداری از آب شیرین کن های یکصد هزارمترمکعبی و ۴۰ هزار مترمکعبی فاز نخست آب شیرین کن یک میلیونی غرب بندرعباس، برداشت از سد استقلال و دشت میناب برای تامین آب بندرعباس به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب درسال کاهش یافته که این مهم گامی موثر در کمک به احیاء دشت میناب است.

وی با اشاره به اجرای طرح تامین آب شهر میناب از تصفیه خانه آب سد سرنی ادامه داد: این خط انتقال چهار کیلومتر طول و ۸۰۰ میلیمتر قطر دارد که ظرفیت انتقال ۵۷۰ لیتر آب بر ثانیه را دارد.

همتی اضافه کرد: با تکمیل این طرح نیاز آبی شهر میناب که پیش از این به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب از طریق چاه ها تامین می شد، تا سال آینده از تصفیه خانه سد سرنی تامین خواهد شد.  

استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به آب مورد نیاز مرکز استان گفت: نیاز آبی شهر بندرعباس ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که در حال حاضر سالانه ۷۰ میلیون متر مکعب آن از سدهای شرق هرمزگان تامین می شود.

همتی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ظرفیت تولید آب شیرین کن های یکصدهزار و یک میلیون مترمکعبی بندرعباس به ۵۲ میلیون مترمکعب در سال می رسد، افزود: با این ظرفیت علاوه بر رفع کمبود آب بندرعباس (۳۰ میلیون مترمکعب)، ۲۲ میلیون متر مکعب آب مازاد داریم که با هدف کاهش برداشت آب از دشت میناب و بی نیاز شدن بندرعباس از سد استقلال اضافه خواهد شد.

وی بیان داشت: به برکت تحولات صورت گرفته در حوزه آب رسانی به دشت میناب و تامین منابع آبی پایدار جدید، امید به دشت میناب تزریق شده و تجهیز ۲۵۰۰ هکتار  دیگر از این اراضی در دست هدفگذاری است نقش مهمی در افزایش سهم تولید پایدار و اشتغال مردم شهرستان میناب دارد.

استاندار هرمزگان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پشتوانه قوی و مردمی جمهوری اسلامی، مقاومت مردم انقلابی ایران را عامل اصلی پیروزی مردم‌در مقابل هجمه ها و حربه های مختلف دشمن برشمرد و گفت: دشمن به خوبی دریافته است که نه با تحریم های ظالمانه و نه با جنایت و ترور توانایی شکست این ملت را ندارد و در تمامی مقاطع و طی بیش از چهل سال از عمر بابرکت جمهوری اسلامی هیچگاه موفق به تحقق نقشه های شوم خود نشده اند.

  • نویسنده : جمیله دبیری نیا