آئین عملیات اجرایی پروژه ورق فولاد سازی مجتمع پایسته فولاد مالک اشتر در منطقه ویژه خلیج فارس با حضور استاندار هرمزگان ، رییس سازمان صمت هرمزگان ، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، مدیرعامل هلدینگ ظریف مصور ، جمعی از مسئولان و خبرنگاران  آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مجتمع پایسته فولاد مالک اشتر با هدف تولید ورق فولاد ورق (آهن سیاه) در سایت توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار جانمایی شده است.

این شرکت با سرمایه گذاری ۱۹۰میلیون دلار، اشتغال ۲۵۵ نفری را بطور مستقیم ایجاد می کند و می تواند شرکتی تأثیرگذار در تحقق چشم انداز فولادی کشور باشد.

این پروژه در تکمیل زنجیره فولاد استان هرمزگان، جلوگیری از خام فروشی مطابق با سیاست های اقتصادی کشور و توسعه صنایع پایین دستی فولاد، به منظور ایجاد ارزش افزوده صادراتی بسیار مؤثر خواهد بود.

در همین راستا ، ساخت لوله و پروفیل ساختمان سازی و سوله سازی، حمل و نقل کشتی سازی، کشاورزی، ماشین آلات سنگین، مخزن سازی، از جمله کاربردهای ورق سیاه فولاد سازی مجتمع بایسته فولاد مالک اشتر به شمار می آید.

احداث واحد دانشگاه علمی کاربردی جهت تربیت نیروهای ماهر در پیشبرد منابع انسانی منطقه، احداث شعبه جدید خیریه ایتام امام زمان(عج) در جهت محرومیت زدایی از مناطق محروم، ایجاد مرکز تحقیق و توسعه پیشرفته با آزمایشگاه های اکرودیته با استاندارد ۱۷۰۲۵ شامل آزمایشگاه های خواص فیزیکی، خواص شیمیایی، خواص مکانیکی و همچنین آزمونهای غیر مخرب از جمله مزایای جنبی این پروژه است. امروز با گذشت بیش از چهار دهه فعالیت بیش از ۵٠٠٠نفر نیروی انسانی متخصص، پرتلاش و با انگیزه در گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور – پتروشیمی رجال به گردهم آمده اند.

در کنار تولید محصولات متعدد ، بومی سازی خدمات و دانش مهندسی نیز به عنوان مغز افزار جاری در این گروه از مدتها پیش انجام پذیرفته است و اینک به واسطه تجربه و مهارتی حقیقی ، واحد های فنی و مهندسی گروه خدمات خود را به مشتریان داخلی و خارجی ارائه می کنند.

در این بین ارائه خدمات مشاوره در زمینه بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار و استقرار راهکارهای جامع برنامه ریزی منابع سازمان (ERP )، ارائه خدمات مهندسی در ساخت و بهره برداری مجتمع های عظیم نیروگاهی ، پتروشیمی و صنعتی و طراحی ، نظارت و اجرای بنا های اداری ، تجاری و صنعتی، بخش دیگری از قابلیت های گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور – پتروشیمی رجال است.

تولید دانش بنیان و توجه به محور اصلی دانش به عنوان نیروی محرکه فرآیندها در کنار تجربه داشمندان متخصص در چهار دهه گذشته موجب بومی سازی تکنولوژی های متعدد تولیدی بدون خروج منابع ارزی از کشور شده که از جمله آن میتوان به پروژه های راه اندازی پتروشیمی رجال با تکنولوژی آلمانی اولین پتروشیمی بخش خصوصی ومهندسی تفصیلی در شرکت طراحی ساخت و راه اندازی مجتمع رزین پلیمر که تا پیش از آن دانش آن در اختیارکشورهای محدودی بوده طراحی و ساخت پروژه کاتالیست پلی پروپیلن که دانش تولید واجرای پروژه دربخش دانش بنیان مجتمع پتروشیمی رجال انجام شد.

اجرای فازهای مطالعاتی بدست آوردن تکنولوژی تولید طراحی و ساخت بخش عظیمی از پتروشیمی های سراج و سلمان درمنطقه ویژه پتروشیمی بندر امام به نحوی که باراه اندازی این ٢ پروژه ۵٠ درصد به تولید پلی پروپیلن ماده اولیه بسیاری از کارخانجات کشور افزوده میگردد. امروز محصولات شرکت های ظریف مصور و پتروشیمی رجال به پنج قاره جهان صادر میشود که شاخصترین آنها استرالیا، روسیه، کشور های حوزه cis ، ترکیه، امارات، عمان، آفریقای جنوبی، کنیا و البته کشورهای همسایه مشتمل بر هند، پاکستان، افغانستان و عراق اشاره می شود.

مدیرعامل شرکت ظریف مصور در این آیین گفت: چهارمین استانی هست که خداوند توفیق برگزاری مراسم کلنگ زنی پروژه را به ما داده است و امیدواریم که یکی از پروژه‌های خوب ملی باشد.

محمدرضا رجالی افزود: در چهار استانی که فعالیت داریم در ابتدای دوره قبل هدف گذاری کردیم که رتبه سهولت کسب و کار را در استان اصفهان از پنج تای آخر به پنج تای اول بیاوریم که در آخرین رتبه‌بندی چهارم شده ایم.

وی بیان داشت: امیدوارم هرچه زودتر در دوره ای نزدیک رتبه بندی اقتصادی هرمزگان را بهبود ببخشیم.

مدیرعامل شرکت ظریف مصور و سرمایه گذار این پروژه عنوان کرد: تمام مردم جهان با چند هزار سال سابقه باز هم تبادل کالا می کنند و قمیت گذاری می شود، پالس اقتصادی و قمیت گذاری را نباید از فعال اقتصادی بگیریم و امیدوارم شاهد بهبود اقتصاد و افزایش رتبه‌بندی اقتصادی استان هرمزگان باشیم.

رجالی ادامه داد: اگر امروز این پروژه هست به همت مدیران این استان می باشد و گرنه این پروژه از دست می رفت.

این عضو هیات مدیره  اظهار داشت: یک همت ملی می‌خواهد تا این مسیر عقب افتادگی اقتصادی را بتوانیم جبران کنیم، کشورهای پیشرفته منابع کشورهای جهان سوم را غارت می کنند و امروز مغزهای کشور به سرعت دارند کشور را ترک می کنند.

مدیرعامل مجتمع بایسته فولاد مالک اشتر اضافه کرد: تغییر قوانین اقتصادی در کشورها باعث شده که سلیقه های مختلف اقتصادی را جذب کرده و به پیشرفت رسیده اند، ما باید دست از دست هم بگذاریم و این وضعیتی را که متاسفانه در آن قرار داریم را عوض کنیم.

وی اذعان داشت: استان هرمزگان یک الگو می باشد و امیدواریم به برکت امیرالمومنین که مولای مالک اشتر هستند شاهد راه اندازی این شرکت با نام مالک اشتر باشیم.

رجالی عنوان کرد: در عمل با شناسایی فرصت های صادراتی در سطح منطقه با برون نگری از وضعیت اقتصاد سعی در جذب منابع ارزی از خارج کشور با تحقق تراز مثبت صادراتی نموده است به نحوی که در طی ادوار مختلف به عنوان تولید کننده ، صادر کننده نمونه ملی و استانی معرفی شده است.

وی بیان داشت : بی تردید حفظ ارزش و کرامت انسانی کارکنان به عنوان ارزشمند ترین سرمایه انسانی و همچنین مشتریان به عنوان مهمترین دارایی مجموعه سبب شده است تا امروز گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور – پتروشیمی رجال به عنوان یک اقتصاد پاک، پویا و مولد بخش خصوصی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت و اشتغال آفرینی می کند .

استاندار هرمزگان نیز در این آیین با تبریک روز خلیج فارس و کارگر  خاطرنشان کرد : از ابتدا بنا بر همین بود که از بخش خصوصی حمایت کنیم و از ابتدای سال ۱۶۳ هزار میلیارد سرمایه گذاری اول شده ایم و شاهد بر این مدعی رتبه کسب شده در کشور می‌باشد که ثمرات آن در سال های آتی و با به بار نشستن اقدامات مشخص می‌شود.

مهدی دوستی  عنوان کرد : از سرمایه گذاران دعوت می کنیم به هرمزگان تشریف بیاورید و از آنها حمایت می کنیم، از ابتدای امسال مساله اصلی اندازه تولید در این سال داشته ایم و‌بنا به ظرفیت صنایع، ۳۹ درصد رسیدیم که با تمامی محاسبات شیفت های کاری و مصرف گاز و برق به ۱۷ درصد ظرفیت تولید کاهش یافته است.

دوستی  افزود: استان هرمزگان این پتانسیل را دارد که از طریق مشارکت بنگاه های اقتصادی به پیشرفت های خوبی برسد و حرکت بر اساس اکوسیستم های صنعتی یا همان شهرک های صنعتی می‌تواند ظرفیت های قابل توجهی باشد.

وی ، ادامه داد: طرح نیروگاه اتمی سیریک با ۴ ترین فاز۱۴۰۰ مگابایتی می تواند با ظرفیت ۵۶۰۰ مگاوات برق اتنیدعدد خوبی برای تامین انرژی باشد.

نماینده عالی دولت در استان ، مطرح کرد : صنعت آهن قراضه را نیز در استان هرمزگان آغاز خواهیم کرد که در زنجیره ذوب فولاد این استان قرار می‌گیرد و با وجود دریا قابل پیشرفت است.

رییس سازمان صمت هرمزگان ضمن گرمیداشت روز ملی خلیج فارس عنوان کرد : این پروژه جزء پروژه های زمین مانده‌بود که به همت استاندار هرمزگان اجرایی شد.

خلیل قاسمی اضافه ‌کرد: پیش‌بینی قطعی ۸۰۰ میلیون تُن سنگ آهن هماتیت را داریم که ۱۲۲ میلیون تُن آن به بهره‌برداری می‌رسد.

قاسمی مطرح‌ کرد: در حوزه آهن اتفاق خوبی در یک سال و نیم گذشته افتاده‌است و ظرفیت ۷۴ میلیون تُنی آهن مگنتی را در حال بهره‌برداری هستیم که اولین واحد کنسانتره مگنتی در استان را ایجاد خواهیم کرد.

قاسمی با بیان اینکه منطقه ای برای پروژه‌های مگا تعریف شده و پروژه‌های بزرگ مستقر هستند، گفت: یک شهر صنعتی فولاد نوین با استحصال زمین از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شده و امسال مجوز بیش از ۴۲ میلیون تن زنجیره فولاد را آماده کرده‌ایم.

وی، یادآور شد : در مجتمع آلومینیوم پروژه برق و همچنین مطالعه ۳۲۰۰کیلومتر مربعی با هماهنگی سازمان ایمیدرو انجام شده‌است.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای خبر /