مدیرعامل آبفا هرمزگان با اشاره به مشکلات فاضلاب شهر بندرعباس، از واگذاری قرارداد سرمایه گذاری حق استفاده از پساب مدول اول تصفیه خانه فاضلاب به روش بیع متقابل به شرکت جدید تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، امین قصمی با بیان اینکه برای رفع مشکلات فاضلاب و استفاده مجدد از پساب، راه حلی جز حمایت صنایع غرب متصور نبود، تصریح کرد: سرانجام با حمایت ویژه فریدون همتی مقام عالی دولت در استان و پیگیری نمایندگان مردم استان در مجلس و مقام قضایی استان، این قرارداد به شرکت جدید که سهام داران آن صنایع بزرگ غرب بندرعباس نظیر، شرکت های نفت ، فولاد و مس هستند، واگذار شد.

به گفته وی؛ ابلاغیه این قرارداد امضا شده و در مرحله ابلاغ به سهامداران شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس قرار دارد.

وی با بیان اینکه مجاب کردن صنایع برای خرید و استفاده مجدد پساب به راحتی امکان پذیر نبود، گفت: با انتقال قرارداد سرمایه گذاری شرکت ژرف کار جم به شرکت جدید، طرح ارتقاء و بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس ، تصفیه و بازچرخانی پساب و اجرای خط انتقال پساب جهت استفاده مجدد در صنایع غرب توسط سهامداران این شرکت اجرا می شود.

بنا به گفته وی؛ قرار است این طرح طی یک زمانبندی ۳۰ ماهه و فاز به فاز اجرا شود.

مدیرعامل آبفا استان افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی ارتقاء و بازسازی تصفیه خانه فاضلاب تصفیه و شیرین سازی پساب، اعتباری بالغ بر یکهزار میلیارد تومان نیاز دارد و برای شیرین سازی نیاز به احداث یک آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی می باشد. 

قصمی خاطرنشان کرد: قرارداد سرمایه گذاری حق استفاده از پساب مدول اول تصفیه خانه فاضلاب به روش بیع متقابل در سال ۹۷ اجرایی شد که به دلیل مشکلات مالی و عدم توانایی انجام کار از سوی سرمایه گذار آن در سال ۹۹ متوقف شد.

مدیرعامل آبفا استان در ادامه به مشکلات اجرای طرح فاضلاب در بافت فرسوده شهر بندرعباس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۲ درصد شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل می دهد که چالشی بسیار جدی است به طوری که کار را برای اجرای طرح فاضلاب در این مناطق سخت و یا غیرممکن ساخته است.

وی افزود: علاوه بر سختی کار در این مناطق، مشکلات مالی و مسائل اجتماعی در بافت فرسوده باعث شده تا اجرای طرح فاضلاب در این مناطق با تاخیر انجام شود .

قصمی تصریح کرد: آبفا آمادگی دارد تا در هر نقطه ای از بافت فرسوده که توسط شهرداری و راه و شهرسازی معبری باز شود، شبکه جمع آوری فاضلاب را در آن مناطق اجرا کند اما با وضعیت موجود امکان اجرای شبکه فاضلاب در همه مناطق وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح نیازمند مشارکت همگانی مردم و دستگاه‌های اجرایی است که خوشبختانه اتفاق نظر خوبی در استان برای اجرای این طرح نیز شکل گرفته است.