مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : افتتاح ۱۶ پروژه های بزرگ حوزه دریایی و بندری در شرایطی است که کشور با سخت ترین تحریم ها و شیوع ویروس کرونا روبرو است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ؛ “محمد راستاد امروز” در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی و آغاز بهره برداری از ۱۶ پروژه بزرگ سازمان بنادر ، خاطرنشان کرد : توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی که امروز آماده افتتاح است ، از دی ماه ۹۶ آغاز شده است.

وی افزود : ناوگان کشتیرانی کانتینری امروز به دنبال استفاده از کشتی های بزرگ است و لذا بنادری در گردونه کشتی‌های کانتینری قرار می‌گیرند که قابلیت پذیرش کشتی‌های بزرگ را داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت : امروز ۳۱ هکتار پسکرانه در اسکله شهید رجایی وجود دارد که امکان پهلوگیری کشتی ها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را دارد.

راستاد با اشاره به ورود دو دستگاه لایروب مکنده به ناوگان خدماتی دریایی کشور ، گفت : پس از ۵۰ سال نوسازی این لایروب‌ها در دستورکار قرار گرفت و دو دستگاه لایروب مدرن آماده بهره‌برداری است که یک دستگاه برای آب‌های استان هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان و یک دستگاه برای آب‌های استان خوزستان و استان بوشهر اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اعماق کانال‌های ورودی بنادر افزایش پیدا کرده است ، گفت : ۳ پست اسکله نفتی برای پهلودهی کشتی‌های نفتکش در بندر شهید رجایی امروز به بهره‌برداری می‌رسد که موجب تسهیل صادرات نفتی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جذب سرمایه بخش خصوصی در بنادر ، تصریح کرد : جذب سرمایه بخش خصوصی در قالب BOT انجام می‌شود که ۳۴۰ قرارداد است و ۳۲ هزار نفر اشتغال مستقیم دارد ؛ از اینرو ۱۷ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه بخش خصوصی است که ۷۰ درصد آن تحقق یافته است.

وی افزود : انبارهای چندمنظوره کالا در بندر امام خمینی (ره) از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح است ؛ بنادر نباید صرفا محل تخلیه و بارگیری باشد بلکه باید فعالیت ارزش افزوده‌ای در مجاورت بنادر داشته باشیم.

راستاد با اشاره به سفارش ساخت ۸۳ فروند ناوگان خدماتی مورد نیاز سازمان بنادر به صنایع دریایی داخلی، افزود: این پروژه صنایع داخلی دریایی و صنایع پیرامون آن را فعال می‌کند.

وی با بیان اینکه ورود و خروج کشتی‌ها به/از بنادر ما یک روز هم متوقف نشد، افزود: امروز ۱۶ پروژه به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در حوزه دریایی و بندری آماده افتتاح است و این امر در حالی است که کشور با تحریم‌های ناجوانمردانه و شیوع کرونا، روبرو است.