مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، افزایش سهم تجارت منطقه‌ای به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق بنادر هرمزگان را در گرو هم اندیشی، تعامل و همفکری تمامی خدمات دهندگان زنجیره تامین کالا، لجستیک و صنعت حمل و نقل دریایی دانست.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، برگزاری نشست مشترک با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی بندرعباس دومین جلسه ای بود که در راستای هم افزایی بیشتر با فعالان اقتصادی استان به میزبانی بندر شهید رجایی برگزار شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به نقش بین المللی و منطقه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: استان هرمزگان با بهره مندی از بیشترین گستره دریایی سهم عظیمی از تجارت دریابرد کشور را به خود اختصاص داده؛ لذا آنچه مسلم است، هم اندیشی و همفکری برای تسهیل و ارائه راهکار به منظور کاهش مشکلات در حمل و نقل دریایی با فعالان حوزه اقتصادی این استان می‌تواند تسهیل‌گر ارائه خدمات بهتر و پررنگ شدن نقش این استان در مبادلات تجاری منطقه‌ای باشد .

علیرضا محمدی با اشاره به نقش منطقه‌ای سازمان بنادر پیرامون ترانزیت از طریق کریدور شمال جنوب اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این موضوع مهم، ارگان‌های مختلفی مشارکت دارند که با برگزاری جلسات مستمر و احصاء مشکلات مطروحه از سوی آنها می‌توان گام مهمی را در جهت رونق صنعت حمل و نقل دریایی، ایجاد اشتغال پایدار و گسترده شدن سفره معیشتی ساحل نشینان برداشت.

محمدی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از اشتغال در سواحل و رونق اقتصادی این مناطق از طریق بنادر کوچک محقق می‌شود، گفت: در حوزه استانی نیز توسعه بنادر کوچک از شهرستان جاسک تا پارسیان از اهمیت بسزایی برخوردار است، از این رو تقویت بنادر کوچک و بزرگ در این گستره ساحلی نقش‌های استانی آن را سپهر اقتصادی منطقه بیش از گذشته قوت می بخشد .

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، توسعه فعالیت‌های دریامحور و اقتصاد دریاپایه را در گروی فعال‌سازی بنادرکوچک دانست و گفت: با فعال‌سازی این بنادر می‌توان فرصت‌های خوبی را در اختیار تجار و صادرکنندگان قرار داد.

محمدی‌ در این رابطه به موقعیت استراتژیک بندر «شیو» و نزدیکی این بندر کوچک به بندر الرویس قطر اشاره کرد و افزود: رسیدن به نقطه تعالی تجارت با این بازار مستعد از طریق بندر شیو نیازمند توسعه تجهیزات است و اگر امکانات و زیرساخت‌های لازم در این بندر فراهم شود، می‌توانیم با کمترین هزینه حمل و نقل، صادرات و واردات را از این مکان با قدرت بیشتر انجام دهیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: برای تجهیز زیرساخت های بندر شیو به عنوان بندر ملکی تحت نظارت سازمان بنادر، آمادگی های لازم برای واگذاری به بخش خصوصی فراهم است که امیدواریم تا قبل از سال جدید، کار لایروبی این بندر به رغم هزینه های بالای آن با عمق پنج متر را آغاز کنیم .

وی گفت: توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل و نقل دریایی در استان هرمزگان علاوه بر اشتغال‌زایی، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را به دنبال خواهد داشت.

محمدی در پایان بر لزوم برگزاری جلسات هم اندیشی و هم افزایی بین معاونان و کارشناسان بنادر و دریانوردی و فعالان عرصه حمل و نقل به صورت منظم ومداوم تاکید کرد.

در ابتدای این نشست اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بندرعباس، مسائل و مشکلات و دیدگاه های خود را به ویژه در حوزه صادرات به کشورهای خلیج فارس مطرح و نقطه نظرات خود را با مدیران ارشد حوزه دریایی و بندری هرمزگان درمیان گذاشتند .

گفتنی است، روز سه‌شنبه ۷ دیماه سال ۱۴۰۰ نیز نخستین نشست هم‌‍‌‌اندیشی مدیران بنادر و دریانوردی هرمزگان پیرامون روش های ارتقاء حمل و نقل و تجارت دریایی و بررسی مشکلات شرکت‌های کشتیرانی با اعضای انجمن کشتیرانی برگزار شد.

انتهای پیام