رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان گفت: ما برای گسترش مناسبات تجاری با تاجیکستان هیچ محدودیتی نداریم و می توانیم به بهترین نحو ممکن پذیرای هیات های تجاری از کشور تاجیکستان و اعزام هیات تجاری از استان هرمزگان به این کشور باشیم.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،محمدرضا صفا در نشست آنلاین بررسی مسائل لجستیک و ترانزیت بین تاجیکستان و ایران اظهار داشت: از آنجا که دو کشور ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری دارند تاکید ما نیز بر استفاده از ظرفیت ها برای توسعه روابط در زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری است و بدون شک ظرفیت های استان هرمزگان برای فعالین اقتصادی در تاجیکستان قابل توجه خواهد بود.

صفا بیان داشت: ظرفیت های استان هرمزگان در ابعاد تجاری، بندری، کشاورزی، معدنی… می تواند فصل جدیدی در توسعه روابط تجاری هرمزگان با تاجیکستان ایجاد نماید و ما در این برهه به راه های دسترسی به اطلاعات تجار تاجیکستان جهت معرفی به فعالان اقتصادی استان نیاز داریم.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان با داشتن پنج قطب مهم کشاورزی در طول سال و با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی خارج از فصل و همچنین داشتن ظرفیت دروازه‌های صادراتی، نقش راهبردی در رونق تولید و اقتصاد دارد و جذب سرمایه گذار خارجی از اولویت های ما در اتاق بازرگانی هرمزگان است.

صفا ادامه داد: بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور در هرمزگان تولید می‌شود و از این حیث در بسیاری از محصولات مهم مانند گوجه فرنگی، پیاز، بادمجان، هندوانه، خرما و مرکبات رتبه‌ نخست را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: استان هرمزگان از بین ۳۲ مرز فعال کشور در جایگاه نخست ترانزیت کالا قرار دارد و بندرشهید رجایی در استان هرمزگان مهم ترین و فعال ترین مرز ترانزیتی در کشور بوده است.

صفا بیان داشت: همچنین در بحث برگزاری نمایشگاه ها می توانیم با همکاری اتاق بازرگانی تاجیکستان و اتاق بازرگانی هرمزگان نمایشگاه های مشترک برگزار نماییم که برگزاری این نمایشگاه های می تواند تاثیر مستقیمی بر گسترش مراودات تجاری و تقویت بازار دو طرف داشته باشد.

وی افزود: اتاق بازرگانی هرمزگان تاکید بسیار ویژه ای در بحث مبادلات بین المللی و شناساندن ظرفیت های استان هرمزگان در بحث اقتصادی و گردشگری به کشورهای هدف دارد و تاکنون با اتاق های بازرگانی کشورهای متعددی ارتباط برقرار کرده و دستاوردهای بسیار خوبی نیز به دنبال داشته است و امید می رود تاجیکستان نیز با توجه به تشابهات فرهنگی و مناسبتی که با کشور عزیزمان ایران دارد بتواند ارتباط بسیار خوبی بین تجار تاجیکستان  و تجار استان هرمزگان با همکاری دو اتاق برقرار نماید.

صفا تاکید کرد: همچنین پیرو نشست اینجانب با سفیر محترم کشور تاجیکستان در تهران با توجه به اینکه صحبت هایی در این خصوص انجام شد که کریدور قرقیزستان ـ تاجیکستان ـ افغانستان ـ ایران KTAI  برای حمل‌و‌نقل بین‌المللی تحت کنوانسیون تیر TIR متاسفانه با توجه به شرایط سیاسی کشور افغانستان، کامیون‌های ایران امنیت برای خروج از افغانستان را ندارند ولی در صورتیکه شرکت‌های حمل و نقل بین المللی تاجیکستان از افغانستان عبور کنند شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایرانی آمادگی خود را برای ارائه کالاهای ترانزیتی تا مرز افغانستان اعلام می‌کنند.

صفا افزود: از نظر ما بهترین مسیر برای حمل کالاهای ترانزیتی شما مسیر بندرعباس (ایران)- آذربایجان- روسیه- قزاقستان- ازبکستان – تاجیکستان می باشد که برای کالاهای ترانزیتی شما از دیگر مسیرها مثل گواتر پاکستان از امنیت بهتری برخوردار می‌باشد.

این مسئول تاکید کرد: به همین منظور ما پیشنهاد کردیم که جهت تسهیل در فرآیند کالاهای ترانزیتی شما تحت کنوانسیون TIR ، شرکت‌های حمل و نقلی تاجیکستان، دفتر نمایندگی در اتاق بندرعباس ایجاد کنند تا با همکاری بین شرکت های حمل نقل ایرانی روند ترانزیت با سهولت بهتری انجام شود.

وی افزود: ما برای گسترش مناسبات تجاری با تاجیکستان هیچ محدودیتی نداریم و می توانیم به بهترین نحو ممکن پذیرای هیات های تجاری از کشور تاجیکستان و اعزام هیات تجاری از استان هرمزگان به این کشور باشیم.

صفا در پایان افزود: امیدواریم در بحث مراودات تجاری با کشور تاجیکستان به ویژه در بخش تزانزیتی دستاوردهای بسیار خوبی رقم بزنیم و بتوانیم مسیر را برای ارتباط تجار با کمک کشور دوست فراهم نماییم.

انتهای پیام