کارشناس برق و ابزار دقیق واحد احیامستقیم فولاد هرمزگان گفت: برای بهبود تنظیم ریت شارژ آهن اسفنجی و بهبود کیفیت مواد ارسالی به پروژه فولادسازی، توانستیم پروژه اتوماتیک کردن فیدر هاپر نوار CV13 را با استفاده دانش داخلی انجام دهیم.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، ایمان امیری ، افزود : در واحد احیا با توجه به اهمیت تنظیم سرعت شارژ آهن اسفنجی ارسالی از پایل، در راستای پروژه بهبود درصد در بازه متالیزاسیون و بهبود کیفیت مواد ارسالی به فولادسازی، کنترل حجم مواد خروجی از فیدر نوار CV-13 به‌عنوان امری الزام‌آور مطرح می‌شود. قابل‌ذکر است که قبلاً ارسال مواد از این باند توسط لودر و بدون کنترل مقدار مواد صورت می‌گرفت که باعث ایجاد نوسان در کیفیت مواد ارسالی از پایل می‌شد.

امیری در خصوص اقداماتی که برای رفع مشکل ذکرشده صورت پذیرفت، عنوان کرد: ازجمله این اقدامات، کنترل دور موتورهای ویبره به شمار می‌رود که خود مستلزم استفاده از درایو بود، اما با توجه به آلودگی زیاد این ناحیه امکان نصب درایو در محل وجود نداشت و با در نظر داشتن فاصله حدود ۳۵۰ متری به نزدیک‌ترین اتاق برق و اینکه موتورهای استفاده‌شده در فیدر نوار CV-13 نیز ۱۰۰۰ دور است و این مقدار در بازه استاندارد موتورهای معمول نیست، ازاین‌رو در واحد برق، پروژه TQ را تعریف کردیم که در این مرحله، پیشنهاد استفاده از sine filter با طراحی خاص مطرح شد.

وی ، اضافه کرد : تحریم‌های ظالمانه امکان مکاتبه با شرکت سازنده خارجی را با چالش روبه‌رو کرد و فیلترهای موجود در بازار به‌دلیل فاصله زیاد درایو تا الکتروموتور قابل‌استفاده نبود؛ بنابراین فاز بومی‌سازی و ساخت sine filter داخلی در دستور کار قرار گرفت.

کارشناس برق و ابزار دقیق واحد احیامستقیم فولاد هرمزگان ،تأکید کرد: یکی از چالش‌های این پروژه ایجاد دمای بالا در sine filter به دلیل فاصله زیاد بود که ضمن بررسی sine filterهای موجود، در این راستا با چند شرکت سازنده داخلی مکاتبه و طی جلسات فنی برگزارشده موفق به بومی‌سازی و ساخت فیلتر مورد نظر شدیم. در طول این مدت از روند ساخت نیز بازدید به عمل آمد تا اطمینان لازم از صحت ساخت حاصل شود.

این مسئول،  تصریح کرد: پس از ساخت فیلتر و تحویل به نت برق احیا، این فیلتر نصب شد، اما با توجه به استفاده از فیلتر خاص، نیاز به استفاده از درایو خاص خود بود که قابلیت شناختن فیلتر خارج از رِنج را داشته باشد. خوشبختانه با تلاش‌های مستمر و با اتکا به نیرو و تخصص کارشناسان برق واحد احیا مستقیم در فولاد هرمزگان در سایه الطاف الهی این مرحله را نیز پشت سر گذاشتیم و این مهم به سرانجام رسید. در حال حاضر این تجهیز در شرایط بهره‌برداری است.

امیری در پایان ، مطرح کرد : از قویدل مدیر واحد احیا مستقیم و همچنین منگلیان و پورامینی تشکر ویژه می‌کنم که به این‌جانب اعتماد کردند و در طول مسیر همراه و حامی ما بودند.

انتهای پیام