با تلاش شبانه‌روزی مدیرعامل و 250 نیروی عملیات پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، مراحل تعمیر آسیب‌دیدگی خط لوله خوراک این پالایشگاه در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اظهار کرد: به دلیل حجم غیرقابل‌انتظار سیلاب ناشی از بارندگی، بلافاصله نیروهای عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند و مهار میعانات گازهای خروجی و عملیات‌ترمیم آغاز شد.

محمدعلی دادور ادامه داد: گروه جهادی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس چند شبانه‌روز است، از زمان وقوع سیل و تخریب خط لوله، بدون خواب در حال انجام کار هستند که اقدام آن‌ها قابل تقدیر است.

دادور با بیان اینکه در زمان اجرای پروژه، مطالعات و پایش کاملی در مسیر خط این لوله خوراک پالایشگاه به طول ۳۸۸ کیلومتر، صورت گرفته است که انتقال میعانات گازی ایمن و کم‌خطر باشد گفت: در نقشه‌های هوایی منطقه مشخص است که طول رودخانه ای که لوله از آن گذشته بود نزدیک به ۱۰۰ متر در رودخانه دومی است؛ دو رودخانه کنار هم قرار دارند ولی براثر شدت بارندگی و همچنین سیلاب ورودی از جنوب استان فارس، طول آن تا بالای کوه و همچنین عرض آن تا ۲۰ برابر رودخانه افزایش‌یافته بود.

وی تصریح کرد: اقداماتی برای پیشگیری از وقوع ورود سیلاب ها به این خط لوله نیز اجرایی شده است که در صورت بروز حوادث مشابه با مشکلی مواجه نشویم.

دادور ادامه داد: سیلاب اولی هفته گذشته دو نقطه از محل قرارگیری لوله انتقال میعانات گاز را در برگرفت که یکی در بستر رودخانه گچین و دیگری در پارسیان بود.

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع حادثه، شیرهای خودکار مسیر را مسدود کردند، گفت: پس از رسیدن خط بانان شیرهای بزرگ‌تر بالادستی نیز بسته شدند تا از خسارات احتمالی بیشتر پیشگیری شود و با این اتفاق اختلال و توقف در روند تولید یا آسیب به واحدهای عملیاتی در پالایشگاه به وجود نیامد، مخازن ذخیره‌مان فرصت به ما داده که بتوانیم عملیات تولید را بدون وقفه انجام دهیم.

دادور این را گفت که درگذشته ظرفیت دریافت خوراک پالایشگاه حدود ۳۶۰ هزار بشکه از میدان مشترک پارس جنوبی بود که با اقدامات اجرایی شده توسط متخصصان جوان کشور در این پالایشگاه امسال این ظرفیت به ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

وی در خصوص مسائل زیست‌محیطی این رخداد اظهار کرد: مواد فراری که از خط لوله خارج شدند، بیش از ۸۵ درصد آن، در همان لحظه به گاز تبدیل می‌شوند و بوی نامطبوعی که حس شد به علت سنگینی این مواد نسبت به هوا بود که از فضای استان خارج شد.

دادور در رابطه به ورود آلودگی به جریان آب دریا تصریح کرد: از همان اولین دقایق رخداد، همکاران حفاظت محیط‌زیست پالایشگاه با چند فروند قایق به گشت زنی در منطقه پرداختند که آلودگی‌های احتمالی منطقه را پاک‌سازی کنند.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: شناورهای شناسایی آلودگی در اطراف آب‌شیرین‌کن‌ها و سواحل اطراف مستقر هستند، چرا که برای ما نقاط حساس دریا اهمیت ویژه‌ای دارد تا آسیبی به محیط‌زیست و شهروندان وارد نشود.

گفتنی است، روزانه ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی از طریق این خط لوله که ۳۸۸ کیلومتر طول دارد از عسلویه پس از طی کردن مسیری صعب‌العبور به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس می‌رسد و تنها خوراک پالایشگاه ستاره از همین خط لوله منتقل می‌شود که مسئولیت نگهداری و تعمیرات این خط انتقال تنها بر عهده این شرکت است.

انتهای پیام