استاندار هرمزگان از احداث و استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی آبزیان در آبهای خلیج فارس- بندرلنگه پیرو مصوبات سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور به استان هرمزگان و با حضور مدیرکل شیلات استان هرمزگان و جمعی از مسئولین و بهره برداران خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه استان هرمزگان با بهره مندی از ۲۲۰۰ کیلومتر مرز آبی از رتبه اول تولیدات شیلاتی کشور برخوردار است  تصریح کرد: هرمزگان توانسته با بهره مندی از ۳۶هزار نفر صیاد  که از این طریق  ارتزاق می کنند سالانه بالغ بر ۳۰۰ هزار تن صید انواع آبزیان و رتبه اول صید کشور را نیز به خود اختصاص دهد.

مهدی دوستی احداث زیستگاه های مصنوعی در راستای حفظ معیشت صیادان و همچنین تقویت و پایداری ذخایر استراتژیک آبزیان خلیج فارس خواند و عنوان کرد: این پروژه در شهرستان های بندرلنگه، سیریک، جاسک و قشم پیرو  مصوبات سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور محترم حضرت آیت ا… رئیسی به استان هرمزگان انجام می شود.

دوستی افزود: در فاز اول این پروژه هزار و ۵۰۰ سازه زیستگاه منصوعی در منطقه بندرلنگه احداث و در آبهای این شهرستان مستقر می شود.

در ادامه مدیر کل شیلات هرمزگان طرح حفاظت و توسعه زیستگاه های مصنوعی آبزیان جهت احیاء ، ترمیم و حفاظت از زیستگاهها و محیط های طبیعی ،برداشت قانونمند و توسعه پایدار است ، مطرح کرد : امکان صید مستمر از دریا،زمینه ساز  اشتغالزایی ، رونق صنایع جنبی وپسین و پیشین مرتبط ،امکان تجدید نسل و بهره‌برداری مداوم و پایدار آبزیان،ثبات شغلی صیادان ،  افزایش میزان صید و در آمد سالانه و در نتیجه بهبود وضعیت معیشتی صیادان،حفظ و ارتقای جایگاه آبزیان و رسیدن به مصرف و سفره هموطنان بعنوان یک منبع پروتئینی، بهبود زمینه‌های صادرات و ارزآوری آبزیان،بازسازی ذخایر آبزیان و … از اهم اهداف این طرح است.

عبدالرسول دریایی با اشاره به اینکه زیستگاه های طبیعی اکوسیستمی از اجتماعات زنده جانوری و گیاهی است و فعالیت و دستکاری انسان تغییرات اساسی و پایه ای روی عملکرد اکولوژیک آن داشته است  ، یادآور شد : این زیستگاه ها در دریا بعنوان محل مناسبی برای انواع آبزیان مثل اسفنج ها ، مرجانها ، شقایق و تپه های سنگی است که محیط مناسبی برای رشد و تغذیه آبزیان ایجاد می کنند .

دریایی اضافه کرد : در طول زمان تغییرات طبیعی و بخصوص دستکارهای انسانی خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و زیستگاه طبیعی وارد کرده است که حتی بعضی از آبزیان در خطر انقراض قرار گرفته است که نیاز است از این گونه ها حفاظت و برای احیا دوباره نیاز به ایجاد زیستگاههای مناسب دارد .

وی خاطر نشان کرد : توسعه و مدیریت مناسب زیستگاه های مصنوعی میتواند به عنوان یک سرمایه‌‌‌گذاری پایدار به حساب آید  که با وضعیت فعلی زیستگاه های  طبیعی آبزیان، بسیار ضروری و حیاتی است و خوشبختانه  با سفر پرخیرو برکت رئیس جمهور  به استان و حمایت های استاندار و پیگیری شیلات استان و حمایت های علمی و تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان  گام های خوبی در این خصوص برداشته شده است که امید را دوباره در دل صیادان و بهره برداران زنده کرده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه شهرستان بندرلنگه با بهره مندی از بالغ بر یکهزار فروند شناور صیادی و بیش از ۸۰ هزار تن صید سالانه توانسته ۲۹ درصد صید استان را به خود اختصاص دهد ، تصریح کرد  : این شهرستان رتبه اول در ارزش صید و رتبه ۲ میزان صید در استان را داراست‌.

انتهای پیام