رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه‌ای و آنلاین پرونده‌ها در شعب دادسرا، محاکم قضایی و شورا‌های حل اختلاف این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، مجتبی قهرمانی اظهار کرد: در راستای اجرای مفاد سند تحول قضایی و با عنایت به تأکیدات رییس قوه قضاییه مبنی بر جلوگیری از ارائه آمار صوری و نگهداشت دادخواست‌ها و شکوائیه ها، دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه‌ای و آنلاین پرونده‌ها در شعب دادسرا، محاکم قضایی و شورا‌های حل اختلاف استان هرمزگان صادر شده است.

قهرمانی ، کاهش ورودی و جلوگیری از انباشت پرونده ها، تسریع در فرآیند دادرسی و ارتقاء کیفیت رسیدگی ها، افزایش اتقان آراء و تصمیمات قضایی و کاهش حجم کار همکاران اداری و قضایی را از دیگر اهداف اجرای دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه‌ای و آنلاین پرونده‌ها در دادگستری استان هرمزگان برشمرد.

وی در ادامه افزود: با اجرای این دستورالعمل، قضات ویژه ارجاع در تمامی مراجع قضایی استان هرمزگان تعیین می‌شوند و حتی الامکان از سپردن سایر امور به مقام ارجاع خودداری خواهد شد تا فرصت کافی جهت مطالعه و تصمیم گیری در ارجاع پرونده ها، شکوائیه‌ها و دادخواست‌ها و سایر موارد را داشته باشد.

قهرمانی تأکید کرد: با اجرای دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه‌ای و آنلاین پرونده‌ها ضمن تلاش برای ارتقای رضایت مندی مراجعان و همکاران، از ارائه هرگونه آمارسازی صوری و کاذب و معطل کردن ارجاع و اقداماتی که موجبات نارضایتی یا تضییع حقوق مردم می‌شود به صورت کامل جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: با اجرای این دستورالعمل، کلیه ارجاعات به صورت لحظه‌ای و آنلاین صورت می‌گیرد و علاوه بر خودداری از هرگونه نگهداشت ارجاع برای اول ماه بعد و تقسیم پرونده‌ها در طول ایام ماه، در صورت امکان در خارج از وقت اداری نیز کارتابل‌ها بررسی و صفر می‌شوند.

قهرمانی اضافه کرد: بر اساس یکی از مفاد این دستورالعمل،مقامات ارجاع باید به صورت دوره‌ای از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بازدید کنند و ضمن ارائه آموزش‌های لازم حین خدمت، نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی به صورت مستمر و ماهیانه با حضور مستمر کارشناس حقوقی و مشاور در دفاتر مذکور، اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه‌ای و آنلاین پرونده ها، مقامات ارجاع مکلف شده اند در پایان هر ماه، با بیان نقطه نظرات خود، گزارشی تحلیلی از وضعیت موجود به همراه پیشنهادات خود جهت مدیریت و کاهش ورودی پرونده‌ها ارائه کنند.

قهرمانی افزود: در این دستورالعمل پیش بینی شده است قبل از ارجاع، تمامی اشخاص پرونده، سابقه یابی شوند تا از ارجاع پرونده‌های متعدد مربوط به یک شخص، به شعب متفاوت و سرگردانی اصحاب دعوی جلوگیری شود و همچنین “کمیته نظارت و بازرسی الکترونیک” در مرکز استان، مکلف است در پایان هر ماه، علاوه بر وظایف محوله، نسبت به “مدیریت ارجاع و کاهش ورودی ها” به دقت اقدام کند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان، استفاده بیشتر از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف، فعال‌تر شدن واحد‌های ثبتی به ویژه در خصوص مطالبات موضوع اسناد رسمی، حل و فصل دعاوی از طریق داوری و میانجیگری، اتقان آرای صادره توسط دادگاه ها، شفافیت قضایی، کارآمدسازی نظارت‌ها و توانمندسازی قضات را از دیگر مزایای اجرای دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه‌ای و آنلاین پرونده‌ها در دادگستری استان هرمزگان عنوان کرد.

قهرمانی تأکید کرد: با اجرای دستورالعمل مدیریت لحظه‌ای و آنلاین پرونده‌ها در دادگستری استان هرمزگان، کماکان کار جهادی، مستمر و هدفمند مدنظر می‌باشد و عملکرد همکاران به صورت سیستمی بر اساس میزان انشاء رأی، ورودی، خروجی، کمیت و کیفیت پرونده‌ها ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام