استاندار هرمزگان گفت: از هر برنامه و اقدامی که منجر به بهبود روند توسعه در منطقه ویژه پارسیان شود، حمایت خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، فریدون همتی در نشست با مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات ( MMTE ) در خصوص سرمایه گذاری این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

شهریار طاهرپور مدیرعامل شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات با بیان اینکه این شرکت تا کنون با اجرای طرح های عظیم فولادی و تحت  لیسانس میدرکس به عنوان یکی از بزرگترین و فعال ترین شرکت های داخلی در زنجیره تولید فولاد به ویژه احداث واحدهای احیاء مستقیم و کارخانه های ذوب و ریخته گری در کشور مشغول به فعالیت است، گفت: این شرکت تا کنون بیش از ۱۴ پروژه را به اتمام رسانده و برخی از پروژه های مهم را نیز در دست اجرا دارد.

وی افزود: این شرکت با اتکا به  تجربیات زیاد و نیروهای متخصص بومی که در اختیار دارد بنا دارد نسبت به سرمایه گذاری بلند مدت در بخش فولادسازی اقدام کند و بندر پارسیان به‌دلیل مزایای ویژه و موقعیت استراتژیکی که دارد به عنوان گزینه اصلی این شرکت برای سرمایه گذاری در نظر گرفته  شده است.

طاهرپور تصریح کرد: بر اساس طرح مطالعاتی، با احداث یک واحد احیا مستقیم در منطقه در گام نخست ۱.۸میلیون تن آهن اسفنجی  تولید خواهد شد که به تبع آن گردش ۴.۵میلیون تن در سال  بار بندری در این منطقه را ایجاد می کند که می تواند از یک‌سو اثرات مثبت مالی و رونق بنادر منطقه ویژه پارسیان را به دنبال  داشته باشد  و از سوی دیگر در هزینه های جانبی حمل مواد اولیه  و گندله آهن  صرفه جویی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه بلند مدت این شرکت در راستای تکمیل زنجیره فولاد، گفت: تکمیل زنجیره تولید فولاد یکی از برنامه‌های استراتژیک و کلان توسعه کشور و شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزات است  که می تواند نقشی کلیدی در زمینه عملی سازی اقتصاد مقاومتی و  عدم وابستگی به بازارهای خارجی و نیز توسعه صادرات ایفا کند.

فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز در این دیدار با بیان اینکه منطقه ویژه پارسیان به‌دلیل موقعیت ناب و استراتژیک خود و همچنین برخورداری از ظرفیت مناسب برای سرمایه گذاری و اشتغال می تواند در آینده نزدیک به عنوان محور آبادانی و توسعه غرب هرمزگان ایفای نقش کند، گفت: تسهیل در سرمایه گذاری و تسریع در صدور مجوزهای لازم در این منطقه همواره مورد توجه بوده و تمامی استعلام ها با توجه به راه اندازی مرکز سرمایه گذاری حداکثر طی دو  هفته دریافت و مجوز صادر می شود.

همتی افزود: تمامی دستگاه های اجرایی با توجه به سیاست دولت در راستای حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی موظف به تسهیل امور هستند و از هر برنامه و اقدامی که منجر به بهبود روند توسعه در منطقه ویژه پارسیان شود، حمایت خواهیم کرد.

استاندار هرمزگان با اشاره به مزیت های رقابتی بندر منطقه ویژه پارسیان، تصریح کرد: این بندر به عنوان دروازه اصلی واردات مواد اولیه و صادرات محصولات تولیدی مناطق ویژه اقتصادی پارسیان و لامرد نقش ایفا می‌کند و با ظرفیت نهایی ۴۰ میلیون تن کالا با ۱۹ پست اسکله و  امکان دسترسی به آب های آزاد و خطوط حمل و نقل دریایی، ظرفیت مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.

همتی، ضمن حمایت  از این طرح سرمایه گذاری، گفت: تسریع در روند اخذ مجوزها، تسهیل در شرایط واگذاری و حمایت لازم در راستای توسعه زیرساخت های مورد نیاز برای انجام این طرح در دستور کار استان قرار خواهد گرفت.

شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزات، به منظور عملیاتی کردن این طرح مجوزهای لازم را از شرکت ملی فولاد ایران اخذ کرده و برای آغاز عملیات اجرایی به دنبال اخذ مجوزهای زیست محیطی است.

۴۹درصد سهام MMTE متعلق به آسکو تک (وابسته به ایمیدرو) و ۵۱درصد سهام آن متعلق به بخش خصوصی است که پیش بینی می شود ۴۰۰نفر در طی مرحله ساخت  پروژه فولادی این شرکت در منطقه ویژه پارسیان و ۲۵۰نفر در زمان بهره برداری به صورت مستقیم مشغول به کار شوند.

در منطقه ویژه پارسیان، برای تولید چهار میلیون تن انواع محصولات فولادی و تکمیل زنجیره ارزش فولاد، زمینی به مساحت ۴۱۴هکتار و در پسکرانه بندر پارسیان برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد در نظر گرفته شده است.