استاندار هرمزگان با بیان اینکه راه موفقیت صنعت و علم توسعه همکاری بین این دو بخش است، گفت: در سند جامع سرمایه‌گذاری هرمزگان ۶۸مشوق پیش‌بینی شده است که این اهرم‌های تشویقی برای سرمایه گذارانی استفاده می شود که بتوانند از ظرفیت دانش و دانشگاه‌ها برای ارتقاء فناوری خود استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،مهدی دوستی در نشست خبری که با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه هرمزگان برگزار شد، با اشاره به اینکه عمده فناوری مورد استفاده در صنعت، فناوری نسل ۲ و ۳ است، اظهار کرد: غالب صنایع به دلیل عدم بهره‌مندی از تکنولوژی روز، بهره‌ور نیستند و قدرت رقابت ندارند که استفاده از نوآوری و فناوری جدید می تواند رقابت‌پذیری را تقویت و سهم کشور را در بازار جهانی افزایش دهد.

دوستی ، دانش و سرمایه را دو بازوی اصلی برای ورود به این عرصه مهم عنوان کرد و افزود: اگرچه در حوزه سرمایه‌ای دارای محدودیت‌هایی هستیم، اما در حوزه دانش این ظرفیت به‌صورت واقعی وجود دارد و می توانیم با به حرکت درآوردن این محور محرکه و بازوی قدرتمند، نسبت به نوسازی صنعتی برای ورود به فناوری نسل ۴ استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: برای پیاده کردن این طرح در بستر جامعه، می‌توانیم برنامه‌ای که دولت ژاپن با عنوان جامعه ۵.۰  در سال ۲۰۱۶ اجرا کرد الگوبرداری کنیم؛ ضمن اینکه در تحول صنعتی و بهره‌گیری از دانش، نمی توان روی تک ستاره ها حساب کرد چرا که فرآیند تولید، تکثیر و حتی میرایی شرکت های دانش بنیان بسیار پرشتاب اتفاق می افتد.

دوستی، راه موفقیت صنعت و علم را توسعه همکاری این دو بخش مهم با یکدیگر عنوان کرد و گفت: سند جامع سرمایه‌گذاری هرمزگان در ۱۸۲صفحه تهیه شده که در این سند، ۶۸ مشوق برای سرمایه گذاران پیش‌بینی شده است؛ ابتدا این سند برای جذب سرمایه در استان تدوین شد اما بعد از نام‌گذاری سال۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی توسط رهبر معظم انقلاب، قرار شد این مشوق ها به سرمایه‌گذارانی که در مسیر تحول صنعتی، دانش را به کار گیری می کنند استفاده شود.

وی ادامه داد: در واقع مشوق‌ها برای صنایعی که با دانشگاه همکاری کنند اختصاص داده شده و تنها چیزی که از سرمایه گذاران می‌خواهیم این است که بتوانند از ظرفیت دانشگاه‌ و دانش برای ارتقاء فناوری خود استفاده کنند.

دوستی بیان کرد: دستیابی به فناوری نسل۴، افق دید ما به‌عنوان سیاست‌گذار است اما هر صنعتی بتواند فناوری خود را به نسل بالاتری ارتقاء دهد، مشمول این مشوق ها از جمله معافیت‌های گمرکی، تسهیلات بانکی و … می شود.

استاندار هرمزگان گفت: اعطای هر یک از مشوق‌ها منوط به تأیید رئیس دانشگاه هرمزگان است و می تواند هر یک از این مشوق‌ها را بسته به نیاز هر صنعت و میزان توفیق آنان در استفاده از دانش افراد نخبه و دانشگاهی استفاده کند.

انتهای پیام