سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان از استقرار 400 سازه زیستگاه مصنوعی درصیدگاه های شهرستان بندرلنگه و در منطقه حسینه با پیگیری شیلات هرمزگان و با حمایت سازمان شیلات ایران،استانداری هرمزگان و در پی مصوبات سفر رئیس جمهوری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مسعود بارانی با بیان اینکه افزایش تلاش صیادی، محدودیت منابع، وجود آلاینده های زیست محیطی، ساخت و سازهای انجام شده در نوار ساحلی، پدیده گرمایش زمین، رسوبگذاری و غیره باعث تخریب اکوسیستم های دریایی و زیستگاه بسیاری از آبزیان شده است ، عنوان کرد : بدون شک استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی می تواند نقش اساسی در جبران بخشی از خسارت ناشی از این آسیب ها داشته باشد.

بارانی تصریح کرد: افزایش جمعیت جهان طی چند دهه اخیر و نیاز به مواد غذایی بیشتر و به تبع آن برداشت بی رویه و بیش از توان تولید اکوسیستم های طبیعی وآلودگیهایی که در اثر این افزایش جمعیت ایجاد گردید نیز تاثیر بسزایی در کاهش ذخایر داشته است و نیاز به زیستگاه مصنوعی را مبرم تر ساخته است.

وی با بیان اینکه روش های متفاوتی به منظور احیاء و بازسازی ذخائر آبزیان وجود دارد که ایجاد زیستگاه مصنوعی یکی از راههایی است که در بازسازی و احیاء مجدد آبزیان در دریا نقش بسزایی دارد گفت:زیستگاه مصنوعی عبارت است از قرار دادن اشیاء مجاز در داخل دریا جهت احیاء، بازسازی و بهره برداری از محیط دریایی که می توان از ان به عنوان لانه سازی برای آبزیان یاد کرد.

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه پروژه احداث زیستگاه های مصنوعی خدمتی شایسته از سوی دولت مردمی برای نسل امروز و نسلهای آینده است ،اضافه کرد : در خرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور استاندار ، با استقرار ۱۰۰ قطعه در منطقه مُلو شهرستان بندرلنگه به عنوان نقطه شروع، احداث زیستگاه مصنوعی به صورت نمادین صورت گرفت که خوشبختانه در ماه جاری شاهد استقرار ۴۰۰سازه در منطقه حسینه بندرلنگه هستیم.

بارانی اذعان داشت : جانمایی استقرار سازه ها بر اساس مطالعات و تحقیقات کارشناسی و باهمکاری پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان صورت می پذیرد.

انتهای خبر /