استاندار هرمزگان گفت: پارسیان در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد و چشم انداز و افق روشن و درخشانی برای آینده این شهرستان ترسیم شده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، در سفر فریدون همتی به شهرستان پارسیان، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های مختلفی در مجموع با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان انجام و از پروژه‌های دیگری نیز بازدید شد.

استاندار هرمزگان، در آغاز برنامه‌های خود در شهرستان پارسیان، با حضور در گلزار شهدای گمنام این شهرستان، به مقام شامخ شهیدان ادای احترام نمود.

همتی سپس در بازدید از پروژه کانال بردول در شهرستان پارسیان، به بررسی روند اجرای این طرح پرداخت. این پروژه با هدف کنترل و هدایت سیلاب در حال اجراست.

در ادامه پارک دولت شهر پارسیان، با حضور استاندار هرمزگان، افتتاح شد. این پارک ۳۷ هکتاری، دارای فضای سبز و آبشار مصنوعی است و با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان احداث شده است.

سپس مدرسه ۱۸ کلاسه فاطمیه پارسیان، با حضور دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان، به بهره‌برداری رسید.

این مدرسه به عنوان یکی از بزرگترین و زیباترین فضاهای آموزشی استان هرمزگان، با زیربنای دو هزار و ۷۳۷ متر مربع و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار، ساخته شده است.

دکتر فریدون همتی در آیین افتتاح این مدرسه، عنوان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، سرانه فضاهای آموزشی در شهرستان پارسیان به رقم استاندارد کشور رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ پروژه بلاتکلیف مدرسه سازی در شهرستان پارسیان نداریم و تمامی آنها تکمیل شده است.

استاندار هرمزگان افزود: اقدامات خوبی در حوزه مدرسه سازی و جذب اعتبارات در این حوزه در هرمزگان در حال انجام است و شاهد تحولی بزرگ در این عرصه در استان هستیم.

همتی تصریح کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه کشورمان، همه کارها در بخش‌های مختلف در حال انجام است که این کارهای بزرگ با اراده مردم، مدیران، کارشناسان و خیرین در کنار هم شکل گرفته است.

وی گفت: کشور ما روز به روز در حال قوی تر، توانمندتر، خودکفاتر و با صلابت تر شدن است و باید همچنان وحدت خود را حفظ کنیم و به راه توسعه و پیشرفت ادامه دهیم.

پروژه ساماندهی آبراه شهر دشتی شهرستان پارسیان، دیگر طرحی بود که با حضور دکتر همتی استاندار هرمزگان، به بهره‌برداری رسید.

این آبراه هزار و ۱۰۰ متری با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، ساماندهی شده است.

همتی همچنین در بازدید از بام شهر دشتی، به اداره کل منابع طبیعی استان دستور داد، ۱۵ هکتار اراضی در بام شهر دشتی برای اجرای طرح‌های گردشگری، واگذار شود.

استاندار هرمزگان همچنین از تصویب اعتبار برای تکمیل زمین چمن ورزشی شهر دشتی خبر داد و افزود: هر چه سریع‌تر این پروژه باید به بهره‌برداری برسد و شاهد پروژه نیمه تمام و بلاتکلیف در این شهرستان نباشیم.

همچنین عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب از آبشیرین کن به شهرهای پارسیان و دشتی، با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان، احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان، آغاز شد.

این خط انتقال به طول ۱۸ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، از محل آب شیرین کن تا شهرهای پارسیان و دشتی، احداث می‌شود.

فریدون همتی در آیین آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از آبشیرین کن به شهرهای پارسیان و دشتی، با بیان اینکه شهرستان پارسیان در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد، عنوان کرد: چشم انداز و افق روشن و درخشانی برای آینده شهرستان پارسیان ترسیم شده است.

وی ادامه داد: در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان برای تولید بیش از ۱۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی، چهار میلیون تن فولاد، هزار و ۴۰۰ تن پودر آلومینا، پنج هزار مگاوات برق و آب شیرین کن ۷۵۰ هزار متر مکعبی هدفگذاری شده است که این منطقه ویژه را به منطقه‌ای بزرگ و تاثیرگذار همچون عسلویه تبدیل خواهد کرد.

استاندار هرمزگان افزود: باید خود را برای شروع به کار این پروژه های بزرگ در پارسیان آماده کنیم و در کنار آنها نیز طرح‌های مختلف خدماتی و گردشگری با انجام سرمایه‌گذاری‌های مختلف شکل می‌گیرد و رونق خواهد یافت.

همتی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های گسترده این منطقه، جهش های بزرگی در آن انجام می‌شود و جمعیت بسیاری در شهرستان پارسیان مشغول به کار خواهند شد.

وی با اشاره به پیگیری های گسترده مجموعه مدیریت عالی استان برای اختصاص عوارض آلایندگی عسلویه به شهرستان پارسیان، بیان داشت: در این راستا با انجام سنجش آلایندگی توسط محیط‌زیست، کمیسیون مربوطه به ریاست دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور اینجانب، دو بار تشکیل و در نهایت سهم شهرستان پارسیان از این محل تصویب و ابلاغ شد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: گام اول و بسیار مهم در این راستا تشکیل کمیسیون و تصویب و ابلاغ سهمیه شهرستان پارسیان بود و در آینده نزدیک نیز با پیگیری‌هایی که خواهیم داشت، منابع و اعتبارات آن نیز جذب خواهد شد و این سهم حق شهرستان پارسیان بود که به تسریع در پروژه‌های این شهرستان کمک می‌کند.

همتی، فعال شدن بندر منطقه ویژه پارسیان را دیگر اقدام بسیار مهم در این شهرستان برشمرد و اظهار داشت: این کار نیز با پیگیری مستمر مدیریت عالی استان و همکاری تمامی دستگاه‌های مسئول صورت گرفت و فاز نخست این بندر آماده بهره برداری شده است و توسعه آن نیز فاز به فاز انجام خواهد شد که موجب رونق هرچه بیشتر این منطقه می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش های مختلف منطقه ویژه پارسیان نیروهای زیادی مشغول به کار شده‌اند و این توسعه و جهش در کارها با کمک و همراهی یکدیگر به وجود آمده است و از کمک ها و همراهی نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، در راستای اجرای این اقدامات نیز تشکر و قدردانی می نمایم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه در شرق و غرب این استان تحولات بزرگی در حال رقم خوردن است، یادآور شد: علاقه مندی و تقاضای بسیاری برای سرمایه‌گذاری در همه جای این استان به ویژه در شهرستان‌های جاسک و پارسیان وجود دارد.

همتی تاکید کرد: تسریع در روند سرمایه‌گذاری در استان باید مورد توجه همه دستگاه ها و مدیران مربوطه باشد تا این امر مهم در هرمزگان نهادینه شود.

همچنین احمد جباری نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب شیرین کن به شهرهای پارسیان و دشتی، عنوان کرد: دکتر همتی استاندار هرمزگان، از استانداران بسیار پرتلاش است که به طور منظم در سطح ملی با وزرا، معاونین وزارتخانه‌ها و سایر مسئولان، در راستای جذب منابع و اعتبارات ملی برای استان هرمزگان تلاش‌های بسیاری دارد که از ایشان تشکر ویژه‌ای می نمایم.

وی ادامه داد: حضور دکتر همتی را در جای جای استان شاهد هستیم، در حالی که کمتر استانداری داشته‌ایم که مرتب شخصا در همه جای استان حضور پیدا کند.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی افزود: دکتر همتی از پروژه‌های متعدد استانی به ریز شناخت دارد و در راستای پیشرفت این پروژه‌ها به دقت پیگیر است.

در ادامه نیز ۱۴ واحد گلخانه در شهرستان پارسیان، با حضور دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان، احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان، به بهره‌برداری رسید.

این گلخانه‌های تولید محصولات کشاورزی در مجموع به مساحت هشت هکتار و با ۲۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی شده‌اند.

پروژه کانال هدایت آب های فصلی در شهر کوشکنار شهرستان پارسیان نیز، با حضور دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان، احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان، به بهره‌برداری رسید.

این کانال به طول پنج کیلومتر و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، احداث شده است.

از جمله مشخصات این پروژه می توان به دو هزار و ۵۰۰ متر دیوارچینی، ۱۱ پل عبور وسایل نقلیه و دو پل عابر پیاده، اشاره کرد.

فریدون همتی سپس در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، عنوان کرد: فاز اول بندر منطقه ویژه پارسیان، با ظرفیت ۹ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا آماده شده و پنجمین کشتی از این بندر در حال بارگیری برای صادرات است.

وی ادامه داد: چهار اسکله در این بندر ساخته می‌شود و در آینده نزدیک به طور رسمی فاز اول این بندر به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار هرمزگان افزود: تاکنون ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در بندر منطقه ویژه پارسیان صورت گرفته و در این بندر، کشتی های با تناژ بالا پهلوگیری خواهند کرد.

همتی تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی در این منطقه نیز به زودی آغاز می‌شود و تاکنون نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها تامین منابع و سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی گفت: منطقه ویژه پارسیان برای تولید بیش از ۱۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی، چهار میلیون تن فولاد، هزار و ۴۰۰ تن پودر آلومینا، پنج هزار مگاوات برق و آب شیرین کن ۷۵۰ هزار مترمکعبی، طراحی شده است.

استاندار هرمزگان همچنین در نشست بررسی مسائل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، تاکید کرد: دفاتر تمامی صنایع استان هرمزگان در تهران باید  جمع و مدیران و هیات مدیره در منطقه مستقر، حساب های بانکی صنایع باید به هرمزگان منتقل شوند و هیچ حساب بانکی صنایع هرمزگان نباید در تهران باشد.

وی با انتقاد از استقرار مسئولان صنایع هرمزگان در تهران، تصریح کرد: یکی از چالش‌ها و مشکلاتی که پیشبرد امور صنایع را با کندی مواجه می کند حضور برخی مدیران و اعضای هیات مدیره های صنایع استان در خارج از محل پروژه و در تهران است که باید تمامی هیات مدیره و مسئولان آن در منطقه محل فعالیت مستقر شوند.

همتی همچنین بر لزوم و ضرورت انتقال حساب شرکت‌های مستقر در استان و منطقه از تهران به بندرعباس تاکید کرد و گفت: علاوه بر جمع شدن دفاتر تهران و حضور نیروها در آن شهر که هزینه هایی را بر دوش منطقه مترتب کرده باید حساب‌های بانکی نیز در اسرع وقت در بانک‌های استان و شهرستان منتقل شود.

گفتنی است این موارد مورد تصویب این نشست قرار گرفت و مسئول پیگیری مصوبات نیز تعیین شد.

استاندار هرمزگان همچنین از پروژه در دست ساخت اتوبان محور شهرستان پارسیان به ساحل بوستانو که به طول ۱۱ کیلومتر در مرحله خاکبرداری است، بازدید و پس از بررسی مشکلات پیمانکاران دستور داد، تسهیلات مناسب جهت تکمیل این پروژه تخصیص یابد.

همچنین رمپ فلزی شناور و ایستگاه آتش نشانی بندر شیو در شهرستان پارسیان، با حضور دکتر همتی استاندار هرمزگان، به بهره‌برداری رسید.

این پروژه با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، اجرایی شده است.

استاندار هرمزگان پس از افتتاح این پروژه، عنوان کرد: در پی درخواست مردم برای فعالیت گمرک شیو در ساعات غیر اداری مقرر شد که هفته آینده کمیته ای برای بررسی این موضوع و رفع موانع در جهت تامین خواسته مردم تشکیل و راهی این گمرک شود و پیگیری لازم را انجام دهند و با توجه به اقدام های در دست انجام، سطح فعالیت ها در این بندر گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

در ادامه سفر استاندار هرمزگان به پارسیان یکی از مهمترین درخواست های مردم روستای خلف، تعریض جاده و ایجاد دوربرگردان و احداث پل در چهار راه روستای خلف در بخش مرکزی محور پارسیان به ساحل بود که به دستور استاندار، شهرداری و دهیاری مکلف شدند تا یک ماه آینده در جهت تامین و احداث آن پیگیری لازم را انجام دهند.

همچنین استاندار هرمزگان در گفتگوی تلفنی با مدیرکل امور مالیاتی استان، دستور داد تا از محل ارزش افزوده، اعتبارات این طرح ها تامین شود.

  • نویسنده : جمیله دبیری نیا