نخستین کرسی یونسکو در زمین شناختی ساحلی به میزبانی منطقه آزاد قشم افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، این مراسم با حضور سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم، رییس مرکز ملی اقیانوس شناسی، رییس کرسی یونسکو، محققان، اساتید به همراه جمعی از مشاوران و مدیران سازمان در کشتی کاوشگر خلیج فارس برگزار شد.

فتح الهی در این مراسم ضمن تقدیر از اعضای شورای راهبردی یونسکو اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد قشم علاوه بر ماموریت‌های ذاتی، خود را موظف به انجام فعالیت‌های جهت رفاه و آسایش ساکنان، گردشگران و سرمایه‌گذاران می‌داند.

وی با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی و زمین شناختی جزیره افزود: به دلیل این عوامل ممکن است مخاطرات و تهدیدات طبیعی و زمین شناختی زیادی جزیره را تهدید کند، بنابراین یکی از اهداف سازمان، کاهش تاثیرات این مخاطرات و پیشگیری از بروز حوادث ناگوار و آسیب به مردم است.

فتح الهی یادآور شد: با توجه به خط ساحلی ۳۰۰ کیلومتری این جزیره، بخشی از این مخاطرات به سواحل و تاسیسات وابسته به آن مرتبط می شود که امیدواریم افتتاح کرسی یونسکو در زمینه مخاطرات زمین شناختی ساحلی با همکاری و مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم، حرکتی تاثیرگذار درراستای کاهش این مخاطرات باشد.

وی ادامه داد: در تفاهم نامه ای که اخیرا بین سازمان منطقه آزاد قشم با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور منعقد شده، بخشی از مخاطرات زمین شناختی نیز توسط این سازمان تحت پوشش قرار خواهد گرفت که در کنار تلاش های این کرسی، فعالیتی مکمل محسوب شده و می تواند کمک بسزایی به منظور کاهش مخاطرات باشد.

فتح الهی با اشاره به ظرفیت ژئوپارک جهانی قشم بیان داشت: جزیره قشم به عنوان تنها ژئوپارک جهانی خاورمیانه در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در همین راستا، ما آماده گسترش همکاری های آموزشی، علمی و فرهنگی با این سازمان جهانی هستیم.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در پایان ضمن تشکر از همه پژوهشگران و محققانی که در مراحل اجرایی افتتاح این کرسی مشارکت داشتند گفت: امیدواریم این همکاری‌ها در سطوح مختلف عملیاتی شده و به بالا بردن کیفیت زندگی و آسایش ساکنان جزیره قشم کمک کند.

انتهای پیام