سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: برای نخستین بار پشه مهاجم آئدس اجیبتی در شهرستان بندرلنگه توسط کارشناسان حشره شناسی مرکز بهداشت این شهرستان کشف شد و این موضوع بعنوان یک زنگ خطر در کشور مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، دکتر فاطمه نوروزیان افزود: با پیگیری و حساسیت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این پشه در بندرعباس و بندر سیریک نیز کشف و محیط های آلوده نیز بهسازی شد.

نوروزیان ابراز کرد: با مشاهده این پشه در کشور خطر بیماری های بسیار خطرناک تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا منتقله از این پشه وجود دارد، سازمان جهانی بهداشت در خصوص اپیدمی ناشی از این بیماری ها هشدار داده است.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار جهانی در ۱۳۰ کشور بیماری تب دنگی، ۱۱۵ کشور بیماری چیکونگونیا و ۸۹ کشور بیماری زیکا ناشی از گزش پشه آئدس شناسایی شده است.

نوروزیان بیان کرد: پشه آئدس بر خلاف پشه مالاریا در آب شیرین و تمیز تخم گذاری و تکثیر می شود، محل هایی از جمله سطل آب زیر کولر، بشقاب زیر گلدان ها و دبه های آب نگهداری شده و روباز، محل مناسبی برای رشد و تکثیر این پشه می باشند.

وی اظهار کرد: پشه آئدس ظاهر خاصی ندارد؛ این پشه با پاهای راه راه سفید بعنوان پشه ببری نیز شناخته می شود، شهروندان در صورتی که در محل زندگی یا کار خود با پشه مشکوکی مواجه شدند پس از کشتن آن با استفاده از حشره کش، در قوطی کبریت قرار داده و به واحد حشره شناسی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس تحویل نمایند.

نوروزیان تصریح کرد: تا کنون بیمار ناشی از گزش پشه آئدس در استان شناسایی نشده است؛ تمام تلاش کارشناسان حوزه بهداشت جلوگیری از افزایش پشه آئدس و هر گونه طغیان احتمالی بیماری های ناشی از گزش می باشد، لذا قبل از اینکه اپیدمی اتفاق بیفتد باید به فکر پیشگیری باشیم.

وی ظهار کرد: یکی از بیماری های ناشی از پشه آئدس تب دنگی (تب دار) است که به اصطلاح تب استخوان شکن نام دارد و درمان قطعی ندارد،علائم اولیه بیماری شامل تب، سردرد، بدن درد و علائمی شبیه سرماخوردگی می باشد و ۳ تا ۴ روز بعد از گزش بروز می کند.

نوروزیان با اشاره به انجام بررسی های حشره شناسی در اکثر شهرستانهای استان گفت: کارشناسان حشره شناسی شاغل در شبکه های بهداشت و درمان شهرستانهای استان بلافاصله پس از کشف تخم یا لارو پشه آئدس با همکاری شهرداری و آب و فاضلاب مکان های آلوده را بهسازی می کنند.

انتهای پیام