رئیس امور آب بندرعباس، خمیر و قشم گفت: در راستای جهش تولید، انتقال آب از منابع آبی به شهرک‌های صنعتی یک، صنعتی 2، ایسین و گامرون با ظرفیت یک میلیون متر مکعب در سال از طریق احداث خط انتقال انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری صبحج دریا نیوز، رستم دولتی اظهار کرد: پس از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی سال ۱۳۹۹ را به عنوان جهش تولید نامگذاری کردند، اقدامات لازم برای تحقق این امر در حوزه امور آب شهرستان‌های بندرعباس، بندرخمیر و قشم آغاز شد.
 
وی با بیان اینکه پس از گذشت ۱۰ ماه از سال جهش تولید گام‌های مثبتی برداشته شده است، عنوان کرد: آب، یکی از الزامات توسعه در حوزه‌های کشاورزی و صنعت محسوب می‌شود که مدیریت صحیح منابع آبی می‌‌تواند نقش بسیار مهمی برای تحقق جهش تولید ایفا کند.
 
رئیس امور آب بندرعباس، خمیر و قشم ابراز داشت: انتقال آب از منابع آبی به شهرک‌های صنعتی یک، صنعتی ۲، ایسین و گامرون با ظرفیت یک میلیون متر مکعب در سال از طریق احداث خط انتقال از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.
 
دولتی با اشاره به تامین آب ۷۰۰ هکتار از اراضی شمالی دشت میناب از طریق سدهای شمیل و نیان، تصریح کرد: در مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه برای تامین آب شرب شهرستان بندرعباس و روستاهای مسیر، انتقال داده می‌شود. برای تامین آب پایدار بندرعباس اقداماتی نظیر تعمیرات و نگهداری خط انتقال آب تا تصفیه خانه بندرعباس به سرعت و با بالاترین کیفیت در حال انجام است تا خللی به تامین آب شرب مردم وارد نشود.
 
وی با ذکر این نکته که سال گذشته ۶۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های رفع تصرف شد، خاطرنشان کرد: سال گذشته در مجموع ۶۰ مورد رفع تصرف حریم و بستر رودخانه‌های استان هرمزگان انجام شد.
 
رئیس امور آب بندرعباس، خمیر و قشم با اشاره به نقش مهم بهره‌برداران در مدیریت منابع آبی، اذعان کرد: در تلاش هستیم که برخی از وظایف برای حفاظت کمی و کیفی از منابع آبی را به مردم واگذار کنیم و در این راستا انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در دشت‌های‌ پایلوت شمیل و تخت و کهورستان در دستور کار قرار دارد.
 
دولتی با اشاره به ارائه صد درصد الکترونیکی خدمات شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، اظهار کرد: تمام زیرخدمت‌های سامانه ساماب ۷۲ خدمت از طریق میز خدمت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود که می‌توان با دریافت نام کاربری و رمز عبور از این خدمات بهره‌مند شد.
 
وی با اشاره به راه‌های دریافت نام کاربری و رمز عبور ساماب ویژه مشترکین، مطرح کرد: ارسال کدملی و شماره اشتراک ۶ رقمی پروانه بهره‌برداری خود را به سرشماره ۱۰۰۰۱۸۱۱۱ ارسال کنند.
 
رئیس امور آب بندرعباس، خمیر و قشم با ذکر این نکته که چهار هزار و ۵۰۰ حلقه چاه پروانه‌دار در شهرستان‌های بندرعباس، بندرخمیر و قشم وجود دارد، بیان داشت: جلسات مختلفی برای فرهنگ‌سازی با دهیاران و بخشداران سراسر منطقه برگزار شده است که در این جلسات هشدارهای مورد نیاز و بیلان آب دشت‌ها تشریح می‌شود.
 
دولتی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای جداسازی آب شرب و فضای سبز، خاطرنشان کرد: پس از برگزاری جلسات مختلف در فرمانداری‌ها مقرر شد که برای آبیاری فضای سبز از پساب فاضلاب استفاده شود.
 
وی ادامه داد: در مجموع ۳۸ استخر فعال در منطقه داریم که می‌توان از آب این استخرها برای آبیاری فضای سبز نیز استفاده کرد.
 
رئیس امور آب بندرعباس، خمیر و قشم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه لایروبی رودخانه‌های هرمزگان، ابراز داشت: ۱۵ قرارداد لایروبی و ساماندهای رودخانه‌ها در قالب بند واو تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و تهاتر قطع درختان منعقد شده است.
 
دولتی ضمن تاکید بر استفاده از آبیاری تحت فشار، تصریح کرد: سیستم آبیاری قطره‌ای نباید باعث افزایش سطح زیر کشت شود؛ چراکه هدف این نوع آبیاری، بهینه کردن مصرف است.
 
وی با اشاره به نصب آبشیرین‌کن‌هعای غیر مجاز در چاه‌های آب کشاورزی، در پایان گفت: به دلیل مصرف بی‌رویه منابع آبی، برخی از کشاورزان اقدام به نصب آبشیرینکن روی چاه‌های کشاورزی می‌کند که این امر با تولید پساب به منابع آبی و خاکی آسیب وارد می‌کند