مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: خانواده ها در انجام واکسیناسیون به موقع کودکان خود در برابر بیماریهای خطرناک تعلل نکنند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، طیبه رازنهان افزود: عمده واکسن هایی که در حال حاضر در مراکز بهداشتی به کودکان تزریق و یا خورانده می شود برای پیشگیری از ۱۰ بیماری استفاده می شود.

رازنهان ابراز کرد: برای پیشگیری از سل در کودکان در بدو تولد آنان از واکسن ب ث ژ استفاده می شود؛ واکسن هپاتیت نیز در ۳ نوبت بدو تولد، ۲ ماهگی و ۶ ماهگی تزریق می شود که این واکسن می تواند ایمنی بسیار خوبی تا آخر عمر ایجاد کند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از بیماریهای خطرناک که کودکان را تهدید می کند بیماری فلج اطفال یا پولیو است که با پوشش سراسری واکسیناسیون در حال انجام است؛ لذا واکسیناسیون روتین و برنامه های طرح تکمیلی در سراسر کشور ادامه دارد.

رازنهان با اشاره به اینکه واکسن فلج اطفال در دو نوع تزریقی و خوراکی انجام می شود؛ گفت: اهمیت دریافت واکسیناسیون کودکانمان را درک کنیم و به موقع این واکسن را به کودکان بخورانیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از واکسن هایی که از دو ماهگی برای کودکان شروع می شود واکسن سه گانه یا ثلاث است که اکنون به واکسن ۵ گانه تبدیل شده است.

رازنهان اضافه کرد: در گذشته از این واکسن بر علیه ۳ بیماری دیفتری کزاز و سیاه سرفه استفاده می شد و اکنون واکسن هپاتیت و آنفلوانزا تیپ B نیز به آن اضافه شده است و در ۳ نوبت ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و ۶ ماهگی کودکان باید دریافت کنند.

وی تصریح کرد: واکسن MMR نیز بر علیه ۳ بیماری سرخک، سرخچه و اوریون در کودکان سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی استفاده می شود.

رازنهان گفت: در ماههای اخیر مواردی از سرخک در کشور و استان مشاهده شد؛ در همین راستا طرح واکسیناسیون سرخک را در استان داشتیم و کودکان در دو نوبت واکسن خود را دریافت کردند.

مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان خاطر نشان کرد: در این دو سالی که با کرونا درگیر بودیم شاهدیم که برخی از خانواده ها در انجام واکسیناسیون خود تعلل کردند. پس خیلی مهم است که واکسیناسیون کودکان به موقع و با وسواس انجام شود خانواده ها پیگیر باشند تا شاهد هیچ گونه مشکلی برای کودکان نباشیم.

  انتهای پیام