رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تلاش‌های تیم فناور دانشگاه جامع امام حسین(ع)، پرورش ماهی در قفس در نقاط عمیق و موج‌خیز ممکن شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،محمد هادی حاج محمد در آیین افتتاح اولین قفس پرورش ماهی پایه کششیTLC مناسب برای امواج بلند در کشور در سواحل جنوبی جزیره‌ قشم گفت: در حال حاضر گلوگاه‌های متعددی در صنعت شیلات ایران وجود دارد که باعث شده است بسیاری از ظرفیت‌های تولید کشور بلااستفاده بماند. از جمله‌ این گلوگاه‌ها، تکثیر، هچری و تولید تخم ماهی چشم‌زده است.

حاج محمد تولید قفس‌های پرورش ماهی را از دیگر گلوگاه‌های این صنعت دانست و با اشاره به این که دو سوم دریاهای کشور، دریاهای خشن و مواج هستند بیان کرد: فناوری مورد استفاده در نقاط مختلف کشور از دریای خزر گرفته تا خلیج فارس و دریای عمان، تکنولوژی قدیمی قفس‌های گرد پلی‌اتیلنی هستند که با دریاهای خروشان ایران سازگاری نداشته و باعث شکست برخی از پروژه‌های اجرا شده در کشور شده است.

وی ابراز داشت: این شکست‌ها سبب شده است تا اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به این صنعت کاسته شده و استقبال چندانی نسبت به آن نشان ندهند. با توسعه تولید قفس‌های پرورش ماهی پایه کششی توسط تیم های دانش‌بنیان که مقاومت بیشتری در دریاهای مواج از خود نشان می‌دهند این گلوگاه رفع شده و زمینه‌ جهش تولید در این عرصه فراهم شود.

حاج محمد خاطرنشان کرد: بعد از سپری شدن مراحل تست پایلوت این فناوری، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حمایت از این بخش صورت خواهد گرفت. پیش بینی برای شروع فرآیندی با استفاده از این فناوری جدید در سطح ۱۰ الی ۲۰ هزار تن را داریم.

وی گفت وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد در راستای تکمیل زنجیره ارزش این صنعت، دهکده نوآوری شیلات را در استان هرمزگان را برای حمایت بهتر از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور راه اندازی کند.

در ادامه مدیر این پروژه گفت: در برخی قسمت‌های دریای عمان شاهد امواجی به طول ۸ الی ۹ متر هستیم که برای سیستم‌های رایج پرورش ماهی در قفس مورد استفاده در ایران قابل تحمل نیست.

احمدی افزود: بومی‌سازی دانش تولید قفس پرورش ماهی پایه کششی  TLC دو سال به طول انجامیده است و بیش از ۱۰ هزار نفر ساعت برای آن صرف شده است و پس از گذراندن مراحل مختلف آزمایش محصول در محیط‌های شبیه‌سازی شده، حالا این سیستم در سواحل جنوبی جزیره قشم به صورت پایلوت اجرا خواهد شد و تا یک سال مانیتورینگ میدانی به منظور شناسایی و رفع مشکلات احتمالی صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: با استفاده از این فناوری شاهد جهشی عظیم در میزان تولید ماهی در کشور خواهیم بود که بهبود اقتصاد و معیشت ساحل‌نشینان را به ارمغان خواهد آورد.

در پایان نیز رستمی، رئیس هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، چنین پروژه‌هایی را ناشی از اعتماد بخش خصوصی و فعالین صنعت به مجموعه‌های دانش‌بنیان دانست و گفت قرارگاه آمادگی حمایت از تیم‌های فناور و مجموعه‌های دانش‌بنیان فعال در جهت رفع مسائل کشور را دارد.

انتهای پیام