سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با صنعتگران و فعالان در واحد‌های صنعتی - تولیدی شهرک های صنعتی منطقه آزاد قشم در محل مدیریت صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم دیدار کرد و ضمن شنیدن درد دل ها، گلایه ها، انتقادات و پیشنهادات آنها، نقطه نظرها، دیدگاه ها و راهکارهای خود را برای رفع مشکلات این صنعتگران ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،افشار فتح الهی در این دیدار که جمعی از معاونان، مشاوران و مدیران این سازمان حضور داشتند، بخش عمده مشکلات صنعتگران قشم را ناشی از چند مدیریتی در حوزه صنعت و حوزه های مرتبط با آن دانست و گفت: وقتی متولی شهرک های صنعتی و ایجاد زیرساخت برای آنها مشخص نیست، این مشکلات نیز محل بروز و ظهور پیدا می کند.

فتح الهی اولین کار خود را برای حل این مشکلات، تعیین تکلیف شهرک های صنعتی واقع در منطقه آزاد قشم اعلام کرد و افزود: برای به نتیجه رسیدن پیگیری ها درخصوص این مشکلات، من به صنعتگران در هر شهرک صنعتی پیشنهاد می کنم هیأت امنا یا تشکلی مشابه آن را تشکیل دهند و مطالبات و مشکلات  خود را نه به صورت فردی و جزیره ای بلکه از طریق تشکل قانونی پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت ها برای شهرک های صنعتی منطقه آزاد قشم در برنامه توسعه سال ۱۴۰۱ این منطقه قرار می گیرد، مشکلات مطرح شده از سوی صنعتگران را در دو سطح سازمانی و ملی دانست و تصریح کرد: ما در مواردی که مربوط به اختیارات سازمان است بطور قطع برای برطرف کردن مشکلات اقدام خواهیم کرد و در مواردی که در سطح ملی و یا تمام مناطق آزاد کشور، موضوع مطرح می شود، مانند موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد نیز پیگیر حل آنها هستیم.

فتح الهی در این خصوص یادآور شد: چون اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تبدیل به قانون شده و اصلاح این قانون نیز زمان بر است، فعلا برای متوقف کردن اجرای این قانون در مناطق آزاد از سوی دبیرخانه مناطق آزاد پیشنهاد توقف آن به شورای سران قوا ارائه شده که به محض تصویب این پیشنهاد، اجرای آن در مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد قشم متوقف می شود.

 وی درباره گلایه صنعتگران از برخورد گمرک ایران در قشم هم گفت: هر کالایی که وارد کشور می شود تابع قوانین گمرکی است ولی طبق قانون، گمرک ایران در قشم در ورود کالا به منطقه آزاد قشم نمی تواند دخالت داشته باشد و صرفا حق دخالت در خروج کالا از این منطقه به داخل ایران را دارد.

فتح الهی حمایت این سازمان  از تولید کنندگان کالا و خدمات در منطقه را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: پیمانکاران و مدیریت های ذیربط سازمان حق ندارند کالا یا اجناسی را که در داخل قشم با کیفیت خوب تولید می شود از خارج از جزیره خریداری و تامین کنند.

وی بر ضرورت صدور بخشنامه در این خصوص به تمام معاونت ها و مدیریت های سازمان تاکید کرد و در ادامه سخنان خود در این دیدار از مسئولان ذیربط سازمان خواست که برای مقابله با حوادثی مانند آتش سوزی و حفاظت از جان و مال صنعتگران، خودرو آتش نشانی را در شهرک های صنعتی قشم مستقر کنند.

همچنین به گفته سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم  واردات خودرو خارجی برای ناوگان حمل و نقل عمومی به منطقه آزاد قشم کاملا آزاد است و مشکل کمبود برق واحد‌های صنعتی نیز با انتقال ۱۲ مگاوات برق از استان به جزیره قشم حل می شود.

گفتنی است در این دیدار تعدادی از صنعتگران منطقه آزاد قشم، مشکلات خود را درارتباط با مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر حقوق، سیستم بانکی، واگذاری زمین، تامین برق، محیط زیست، نبود مکان برای دفن پسماندها، استاندارد، فاضلاب، روشنایی، گمرک، ناامنی و موارد مشابه را مطرح کردند.

انتهای پیام