مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس با بیان اینکه بر اساس برنامه زمان بندی، ایران طی 3 سال آینده از واردات محصول راهبردی «کُک اسفنجی» بی نیاز می شودگفت : در حال حاضر فقط 7 کشور در دنیا دانش فنی تولید کُک را دارند که ایران یکی از این 7 کشور است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، هاشم نامورحقیقی در نشست خبری در جمع خبرنگاران هرمزگان و تهران با اشاره به اینکه پالایشگاه نفت بندرعباس، پیشگام در زمینه‌ی تولید و بومی‌سازی افزود : همواره از تولید داخلی حمایت می‌کنیم و از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بهره خواهیم برد، از همین رو از واردات کک اسفنجی بی‌نیاز گشتیم و با تکیه بر مهندسین داخلی و مهندسی معکوس ۲۴ هزار کالای مورد نیاز پالایشگاه را تولید کرده‌ایم.

نامور حقیقی عنوان کرد : احداث پالایشگاه بندرعباس از سال ۱۳۶۶ آغاز شد و از نیمه دوم سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید، ظرفیت اولیه پالایشگاه نفت بندرعباس ۲۳۲ هزار بشکه در روز بود که در سه مرحله افزایش ظرفیت، در سال‌های گذشته، ظرفیت تولید به ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. همچنین براساس زمان برنامه‌ریزی شده، ایران از واردات کک اسفنجی بی نیاز می‌شود.

وی با بیان اینکه از واردات کُک اسفنجی بی نیاز می شویم ، بیان داشت : یکی از اهرم‌های فشار اقتصادی بر ایران، تحریم واردات کُک اسفنجی بود و همچنین عدم وجود دانش فنی و تامین منابع مالی دو محدودیت عمده اجرای طرح ارتقای کیفیت نفت کوره بود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس ، ادامه داد: در این راستا با انجام مطالعات، شبیه سازی کامپیوتری و آزمایش‌های اولیه در پالایشگاه و سه مرحله آزمایش در واحد نیمه صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت، با طراحی الگوی پالایشی و تلفیق دانش و تجربه با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و حمایت‌های وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سهامداران، دانش تولید کک اسفنجی در کشور بومی سازی شد.

 

این مسئول اضافه کرد: طرح بهبود کیفیت نفت کوره و تولید کُک اسفنجی در پالایشگاه نفت بندرعباس که به عنوان یک نمونه مرجع با دانش فنی ایرانی قابل ارائه و استفاده در جهان است با سرمایه گذاری بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو و برنامه زمانبندی  چهل و دو ماهه در دستور کار قرار گرفت.

نامور تولید سالانه ۱۴ هزار تن پروپیلن، افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه نفت بندرعباس و تبدیل آن به یک پتروپالایشگاه، افزایش روزانه ۵۰۰هزار لیتری تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس و تولید نفت گاز با کیفیت یورو ۵ را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و افزود : هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد تجهیزات موردنیاز پالایشگاه نفت بندرعباس در داخل کشور تأمین می‌شود.

 

وی با اشاره به طرح ارتقای کیفیت نفت کوره خاطر نشان کرد : برنامه ما این است که نفت خام تبدیل به فرآورده  سبک و با ارزش افزوده بالاتر مثل کُک اسفنجی به میزان ۴۰۰ هزارتُن در سال شود.

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس مطرح کرد: خوراک ما ۴/۶ درصد میعانات از عسلویه، ۶دهم درصد میعانات از سرخون، ۶ دهم درصد نفت خام از هنگام و ۵/۹۲ درصد نفت خام سنگین است.

نامور یادآور شد : ۱۰درصد از گاز مایع، ۲۰درصد از بنزین، ۳۴ درصد از نفت سفید، ۲۰درصد نفت گاز و ۱۹درصد نفت کوره کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید می شود.

وی با بیان اینکه ۱۹ درصد از سبد سوخت کشور را در اختیار داریم، اذعان داشت: بعد از پالایشگاه آبادان و اصفهان بیشترین میزان تولید سوخت را داریم.

وی اظهار داشت : پالایشگاه نفت بندرعباس آخرین پالایشگاه نفت کشور است  که احداث آن در سال ۶۹ آغاز و در سال ۷۷ به بهره برداری رسیده و این پالایشگاه ظرفیت تصفیه ۳۵۰ هزار بشکه نفت سنگین را دارد که درحال حاضر این رقم ۲۳۳ هزار بشکه است، بنا داریم با بهینه سازی به تصفیه ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسیم.

 

نامور با بیان اینکه ۲۰ درصد بنزین و ۳۴ درصد نفت سفید کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید می‌شود، تصریح کرد :  این پالایشگاه  در حال حاضر ۱۹ درصد از نفت خام مورد نیاز کشور، ۱۰ درصد از گاز مایع کشور، ۲۰ درصد از بنزین مورد نیاز کشور، ۳۴ درصد از نفت سفید، ۲۰ درصد نفت و گاز(گازوئیل) و ۱۹ درصد از نفت کوره‌ی کشور را تولید می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه بهره گیری از مهندسان داخلی و صرفه جویی در هزینه ها سرلوحه کار ما است ، خاطرنشان‌کرد: پالایشگاه نفت بندرعباس همواره از تولید داخلی حمایت داشته و از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بهره می‌گیرد که این امر منجر  شده است که ۲۴ هزار و ۸۱۷ هزار قلم کالای مورد نیاز پالایشگاه توسط خودمان و با تکیه بر توان مهندسان داخلی و بهره‌گیری از مهندسی معکوس در سال‌های اخیر تولید شده و بومی سازی شده است که جمع کل کالاهای تولیدی ۲۶ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۶۲۱ عدد بوده است که ۴ هزار و ۳۸ میلیارد ریال صرفه جویی برای ما به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، با بیان اینکه اولویت جذب پرسنل جدید، با افراد بومی است، تصریح کرد : یکی از ابتکارات مدیریت پالایشگاه را  کاهش هزینه‌ها دانست و اظهارداشت: این پروژه در حین اجرا برای ۸ هزار نفر به مدت ۴ سال اشتغال ایجاد می‌کند و بعد از اینکه به مرحله بهره‌برداری رسید این طرح نیاز به نیروهای ماهری دارد تا بتوانند آن را اداره کنند بر همین اساس از همین الان نمودار سازمانی مجموعه‌های جدید پالایشگاه را تدوین کرده ایم و ۲ هزار و ۶۵۰ نیروی مورد نیاز را با اولویت نیروهای بومی در سال جاری جذب خواهیم کرد تا در سه سال آینده برای فعالیت در مجموعه‌های جدید پالایشگاه تجربه کسب کرده و آموزش ببینند.

به گفته وی ،  طرح ارتقا پالایشگاه بندرعباس را ما از سال ۹۰ تا ۹۸ می‌خواستیم اجرایی کنیم، در آن زمان با شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی در شرف آغاز کار بودیم اما با تحریم‌های ترامپ آن‌ها کار را رها کرده و از ایران رفتند اما می‌گفتند که به این کار را دست نزنید چون شما توان انجام آن را ندارید و این حرف‌ها باعث شد به ما بر بخورد و با تغییر ماهیت طرح و تشخیص نیاز کشور به کُک اسفنجی این طرح را آغاز کردیم و الان با افتخار اعلام می‌کنیم که ما هفتمین کشور تولید کننده کک اسفنجی هستیم‌.

این مدیرصنعتی خاطرنشان کرد: پالایشگاه نفت بندرعباس هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه بیش از ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام را پالایش کرده و ۱۹ درصد از سبد سوخت کشور را پس از پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان تأمین می‌کند.

وی سهم پالایشگاه بندرعباس در تولید بنزین کشور را ۵۰۰ هزار بشکه در روز و معادل ۲۰ درصد بنزین تولیدی کشور اعلام و خاطرنشان کرد: تامین ۳۴ درصد نفت گاز و ۱۹ درصد نفت کوره کشور نیز بر عهده پالایشگاه بندرعباس است.

گفتنی است ، پس از نشست خبری مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس ؛ خبرنگاران از این واحد صنعتی بازدید کردند و سپس ضیافت افطاری برگزار شد .

انتهای خبر /

خبرنگار : جمیله دبیری نیا