رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، گفت: در حال حاضر رویه صادرات با مشکلات عدیده ای روبروست و بازرگانان از رویه فعلی ضربه های فراوانی خورده اند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، محمدرضا صفا امروز در دیدار با مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که با حضور کرباسیان معاون امور بین الملل اتاق ایران، شعبان رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در بندرعباس همراه بود، اظهار داشت: استان هرمزگان  از ظرفیت های متعددی در ابعاد مختلف نظیر کشاورزی، صنعت و معدن برخوردار است.

وی بیان داشت: استان ما در حال حاضر در بخش صادرات آبزیان در کشور حرف اول را می زند و رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس اتاق بازرگانی بندرعباس ادامه داد: قوانین غیرکارشناسی و مختل کننده امور ضربات زیادی به بدنه تجاری کشور وارد ساخته است و در این بین صادرکنندگان محصولات کشاورزی و به دنبال آن کشاورزان ضررهای فراوانی را متحمل شده اند.

وی ادامه داد: هرمزگان در کشت گلخانه ای رتبه نخست را دارد و بهترین نوع نارنگی مربوط به این استان است، بهترین نوع خرما  و محصولات خرمایی متعلق به استان هرمزگان است و در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی طرفداران فراوانی دارد.

صفا بیان داشت: استانی با چنین ظرفیت چرا باید برای صادرات محصولاتش به کشورهای هدف با مشکل مواجه باشد و چرا برای تولیدات خارج از فصل استان هرمزگان که بازار بسیار خوبی در کشورهای دیگر دارد اولویت بندی نشده است.

وی تاکید کرد: ممنوع کردن صادرات سیب و پرتقال و عدم تعادل در صادرات برخی محصولات بازار را با کمبود و عدم تعادل قیمت مواجه ساخته و این در حالی است که می توان با یک برنامه مدون محصولات خارج از فصل استان هرمزگان را جایگزین صادرات محصولی نظیر سیب کرد.

رییس اتاق بازرگانی بندرعباس تصریح کرد: باید در کنار صادرات محصولی همانند سیب محصولات خارج از فصلی همچون گوجه فرنگی، خیار، بادمجان و فلفل قرار بگیرد که اتاق بازرگانی در این باب نامه نگاری های لازم را انجام داده است.

صفا ضمن قدردانی از تلاش ها و پیگیری های شعبان رییس  نمایندگی وزارت امور خارجه در باب رایزنی برای ارتباط اتاق بازرگانی بندرعباس با کشورهای هدف و تلاش بی وقفه معاونت امور بین الملل اتاق ایران در این خصوص بیان داشت: برگزاری نشست با کشورهای سنگال، چین، افغانستان، پرتغال و قزاقستان با هدف معرفی ظرفیت های استان هرمزگان و در آینده ای نزدیک برگزاری نشست با کشورهای عضو اکو نشان دهنده عزم راسخ اتاق برای گسترش روابط بین المللی است که امید است در سال جدید دستاوردهای بسیار خوبی از این نشست ها را برای استان به ارمغان آوریم.