سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با عنوان اینکه پشه مهاجم آئدس فقط از انسان، خونخواری و تغذیه می کنند لذا برای همزیستی با انسان در مکان هایی زندگی و تخم گذاری می کند که انسان ها زندگی می کنند گفت: برای کنترل وفور پشه مهاجم آئدس نیازمند همکاری شهروندانیم.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، فاطمه نوروزیان با اشاره به اینکه پشه مهاجم آئدس همچنان درسه شهرستان بندرعباس، بندرلنگه و سیریک وجود دارد افزود : از آنجائیکه زیستگاه اصلی پشه آئدس در نزدیکی منازل مسکونی است و علاقه به آب تمیز وآب شیرین برای تخم گذاری دارد به همین دلیل برای کنترل وفور این پشه نیازمند آگاهی و همکاری شهروندان هستیم.

نوروزیان با تاکید بر اینکه پشه آئدس علاقه زیادی به اب شیرین و تمیز دارد و در این مکان ها بیشتر دیده می شود گفت : چاله آسانسورها بخصوص در ساختمان های در حال ساخت و متروکه، لاستیک های مستعمل، منابع نگهداری اب مثل دبه های آب بدون درب، ظروف جمع اوری اب کولرها، چاله ها و گودال های کوچک که بعد از بارندگی به وفور مشاهده می شود و قایق های بلااستفاده از مهمترین مکان های تخم گذاری پشه مهاجم آئدس می باشد.

همچنین از دیگر مکان های مناسب برای تخم گذاری پشه آئدس انواع و اقسام بطری ها و درب آنها و قوطی کنسروهایی می باشند که در محیط رها شده اند و اب اندکی در این ظروف جمع شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر شهروندان محیط منازل خود را پاکیزه نگهدارند کمک شایانی به کاهش وفور این پشه می کنند گفت: یکی از سئوالات پرتکرار شهروندان در خصوص مشاهده بیماری های منتقله از این پشه در استان است که خوشبختانه تاکنون بیمار مثبت نداشته ایم، از بیماران مشکوک آزمایش خون جهت انجام تست اختصاصی گرفته شده که تاکنون بیمار مبتلا شناسایی نشده است.

سخگوی دانشگاه در ادامه گفت: در استان هرمزگان توانایی تشخیص بیماری های منتقله از پشه آئدس از قبیل تب دنگی، تب زرد، چکیونگونیا و زیکا وجود دارد و بیمارانی که با علائم غیر اختصاصی مثل تب، بدن درد، کسلی و بیحالی مراجعه می کنند و تست کرونا، آنفلونزا و تب کریمه کنگو آنها منفی باشد برایشان تست بیماری های منتقله از پشه آئدس نیز گرفته خواهد شد که خوشبختانه تاکنون بیمار مثبت شناسایی نشده است اما این نشاندهنده مصون بودن و ایمنی کامل جامعه در برابر این بیماری نیست و خطر در کمین هست لذا  باید مراقبت های لازم انجام شود چرا که وجود حتی یک بیمارمی تواند بسیار خطرآفرین باشد.

نوروزیان یادآور شد : مراقبت از خود نکته دیگری هست که مردم باید رعایت کنند تا در معرض گزش پشه قرارنگیرند به عنوان مثال تمام پنجره های منازل و ادارات باید توری ریز داشته باشند تا مانع از ورود پشه به داخل منازل و ادارات شوند.

پوشیدن لباس رنگ روشن و آستین بلند استفاده از محلول و کرم های دافع حشرات می تواند تا حد زیادی از گزش پشه جلوگیری کند.

با توجه به نکات مطرح شده آموزش به مردم برای پیشگیری از اپیدمی بیماری های منتقله از این پشه شرط اولیه و اصلی است و مردم باید در خصوص شرایط زندگی این پشه، بیماری های منتقله از آن، وفور آن و روش های پیشگیری از رشد و تکثیر پشه آگاه باشند تا بتوانند از خودشان مراقبت کنند.

سخنگوی دانشگاه تاکید کرد : برای پیشگیری از بروز بحران به کمک یکایک شهروندان نیازمندیم چرا که به دلیل همزیستی با انسان و وجود زیستگاه اصلی آن در نزدیکی انسان ها اگر هر کسی منزل و محل کار خود را از رشد و تکثیر این پشه مصون نگه دارد قطعا کمک خیلی مهمی در کاهش وفور این پشه کرده است.

انتهای خبر