مانور جستجو و نجات دریایی در مقیاس بزرگ، امروز یکشنبه ۱۵ اسفندماه با حضور ارگان‌های دریایی موثر در حد فاصل بندر شهید حقانی و جزیره هرمز دو مایلی موج شکن بندر شهید حقانی با حضور ارگان های دریایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،مانور جستجو و نجات دریایی در مقیاس بزرگ در آبهای هرمزگان با حضور سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، امیر دریادار دوم ستاد آریا شفقت رودسری، فرمانده قرارگاه ارشد نظامی آجا در استان هرمزگان و جمعی از مدیران بنادر استان برگزار شد.

با افزایش سفرهای دریایی و نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، مانور جستجو و نجات دریایی با  ۱۲۰ نیروی شرکت کننده و ۲۱ شناور در حوزه امداد و نجات حد فاصل بندر شهید حقانی و جزیره هرمز با موفقیت به پایان رسید.

حسین عباس نژاد در حاشیه این مانور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون مانورهای متعددی در بنادر کشور برگزار شده است اما مانور امروز در بندرعباس به دلیل اینکه استان هرمزگان هرساله پذیرای جمعیت بالایی از گردشگری دریایی است در یک مقیاس بزرگ و با ویژگی ها و در شرایط خاصی برگزار شد.

عباس نژاد در خصوص سناریو تعیین شده در این مانور تصریح کرد: براساس سناریو تعیین شده این مانور بزرگ که با در خواست کمک فوری یک شناور مسافری که دچار تصادم و آبگرفتگی شده و از بندر شهید حقانی عازم جزیره هرمز بود، آغاز شد.

وی با اشاره به اعلام شرایط اضطرار همزمان دو شناور صیادی و مسافری دیگر از مرکز MRCC)  ) گفت: عملیات جستجو و نجات دریایی، ابتدا بر شناور حادثه دیده با اعزام شناور ناجی ۱۹ در محدوده پنج مایلی بندر حقانی با استفاده از شناور و بالگرد آغاز و مرکز MRCC بندرعباس نیز پس از بررسی علت سانحه، برج کنترل بندر شهید حقانی را به عنوان هماهنگ کننده عملیات انتخاب و نسبت به اعزام شناور ناجی ۱۵ از بندر شهید ذاکری، قایق RIB از بندر هرمز، بالگرد از هوا دریا و تیم های همیار ناجی اقدام و پس از سه ساعت تلاش نفس گیر عملیات امداد و نجات حادثه دیدگان با موفقیت به پایان رسید.

وی در بخش دیگری به افزایش مسافرت های دریایی  در نوروز امسال اشاره داشت افزود: خوشبختانه با کاهش پیک کرونا و در راستای سفر ایمن و خاطره انگیز تمامی تمهیدات لازم انجام شده و تمامی شهروندان و گردشگران با  اطمینان خاطر از شناورهای ایمن و مجهز استفاده نموده و نوروز خاطره انگیزی را تجربه کنند.

عباس نژاد بر استفاده از تجهیزات ایمن و مجهز به ابزارهای جستجو و نجات در اسکله های گردشگری به ویژه در ایام اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی تاکیدکرد و بیان داشت: مسافرت و تردد دریایی با کنترل های خاص و تحت شرایط خاصی انجام می شود و همواره بنادر اطلاعات هواشناسی را به صورت لحظه ای دریافت و تجزیه و تحلیل می کنند.

وی با بیان اینکه اگر به دلیل شرایط نامساعد جوی خطری گردشگران را تهدید کند آن بندر و اسکله تا تامین سفر ایمن تعطیل خواهد شد از هموطنان درخواست کرد در نوروز امسال همکاری های لازم با عوامل طرح تسهیل سفرهای نوروزی داشته باشند، تا شاهد نوروزی خاطره انگیز و بدون حادثه باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: استان هرمزگان با دارا بودن  بیشترین مرز دریایی  نیمی از تجارت دریا را برعهده دارد و همچنین بالای ۹۰ درصد مسافرت های دریایی و گردشگری در استان هرمزگان انجام می شود.

علیرضا محمدی کرجی ران درحاشیه برگزاری این مانور اظهار داشت: این مانور براساس طرح استانی جستجو و نجات دریایی و به منظور حفظ آمادگی و ارزیابی توان فنی و عملیاتی تیم ها و شناورهای دریایی استان مطابق هر سال و قبل از اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی  برگزار می شود.

محمدی ادامه داد: با توجه به افزایش سفر های دریایی در ایام تعطیلات نوروزی  و بهرمندی هموطنان از جاذبه‌های گردشگری جزایر استان این مانور در محدودی آبی  بندر حقانی برگزار شد.

وی انجام این مانور را پاسخگویی مؤثر و کار آمد در کمترین زمان ممکن و ارزیابی توان عملیاتی تیم ها و شناورهای ارگان های دریایی دانست.

محمدی ، استفاده از پهباد و بالگرد و همچین بهره گیری از توان و تخصص همیاران ناجی به عنوان بسیجیان دریا در حین عملیات را از ویژگی خاص این مانور بزرگ جستجو و نجات دریایی در آبهای بندرعباس دانست و اظهار کرد: در راستای وظایف حاکمیتی بنادر و کنوانسیون های بین المللی موظف هستیم که خود را در موضوعات جستجو و نجات دریایی و ایمنی دریانوردی ارتقا دهیم.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ارزیابی میزان آمادگی واحدهای دریایی و هوایی، ارتقای سطح توانایی و مهارت کارکنان عملیاتی و ستادی، شناسایی فرآیند مؤثر و کارآمد در هنگام نجات افراد مضطر در دریا در مقیاس بزرگ و اشاعه فرهنگ جستجو و نجات دریایی و ایمنی دریانوردی در بین مردم را بخشی از اهداف تعیین شده در اجرای این مانور اعلام کرد.

به گفته محمدی ، در این مانور ۲۱ شناور به همراه دو فروند بالگرد و یک فروند پهباد با همکاری و مشارکت موثر نیروی دریایی سپاه، ارتش ، مرزبانی، اورژانس، آتش نشانی و سایر ارگان های دریایی حضور دارند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در صورت اجرا شدن طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز سال جدید، ۳۸ فروند شناور شامل ۱۶ فروند شناور خدماتی، ۲۲ فروند شناور همیار ناجی با تیم ۲ نفره، ۱۵ تیم غواصی در کل بنادر استان به همراه آمبولانس، آتش نشانی و هلال احمر و ۱۲ تیم بازرسی در بنادر استان مستقر خواهند شد.

استان هرمزگان با دارا بودن جاذبه‌های دریایی در جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، پایتخت گردشگری دریایی ایران محسوب می‌شود و طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز نیز همه ساله از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین آغاز می‌شود.

انتهای پیام