نشست خوانش گلستان سعدی با حضور فرهیختگان و شاعران کشوری در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، نشست گلستان خوانی همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت سعدی با حضور مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا؛ محمد پاک نهاد، استاد دانشگاه فرهنگیان همدان؛ الیاس کفاش پور، استاد دانشگاه فرهنگیان هرمزگان؛ معصومه عبادی، استاد دانشگاه فرهنگیان اراک؛ ناصر قاسمی، شاعر مطرح کشور و ملیحه کرمی، دبیر ادبیات فارسی و جمعی دیگر از فرهیختگان و ادب دوستان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

منصوری بیان کرد: شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی زاده سال ۶۰۶ هجری قمری در شیراز، شاعر و نویسنده بزرگ ایرانی و یکی از بزرگترین سخن سرایان جهان است. در میان پارسی زبانان یکی دوتن بیش نیستند که بتوان با او برابر کرد. از سخن گویان ملل دیگر هم از قدیم و جدید، کسانی که با سعدی همسری کنند بسیار معدودند.

وی ادامه داد: در ایران از جهت شهرت کم نظیر است و خاص و عام او را می‌شناسند؛ در بیرون از ایران هم عوام اگر ندانند، خواص به بزرگی قدر او پی برده‌اند. خانواده شیخ سعدی از عالمان دین بوده‌اند. او در جوانی به بغداد رفته و آنجا در مدرسه نظامیه و حوزه‌های دیگر درس و بحث به تکمیل علوم دینی و ادبی پرداخته و به عراق و شام و حجاز مسافرت کرده و حج گزارده و در اواسط سده هفتم، هنگامی که ابوبکربن سعدبن زنگی در فارس فرمانروایی داشت، به شیراز بازآمده است.

منصوری تصریح کرد: در سال ۶۵۵ هجری کتاب معروف بوستان را به نظم آورده و در سال بعد، گلستان را تصنیف کرده و در نزد اتابک ابوبکر و بزرگان دیگر قدر و منزلت یافته است. سعدی سلطان مسلم سخن و تسلطش در بیان از همه بیشتر است. کلام در دست او مانند موم است. هر معنایی را به عبارتی ادا می‌کند که از آن بهتر، زیباتر و موجزتر ممکن نیست. سخنش حشو و زاید ندارد و سرمشق سخنگویی است.

دبیر محفل ادبی صبا ادامه داد: سعدی، گلستان را به سال ۶۵۶ نوشته است. شیخ سعدی در گلستان نه تنها از کسی، شعر به عاریت نگرفته است، بلکه حکایاتی هم که نقل کرده گویا همه ابتکار خود اوست و جایی دیگر، اثری از آنها یافت نمی‌شود. درباره حکایات بوستان نیز همین سخن را می‌توان گفت. پیشینیان ما گلستان را از بس دلکش یافتند به دست فرزندان خویش دادند و کم کم چنان شد که نخستین کتاب فارسی که هر کودک ایرانی به خواندنش می‌پرداخت گلستان بود.

گفتنی است طی این نشست باب اول گلستان شامل حکایتهای ۱ تا ۱۵ و حکایتهای ۱۹ و ۲۱ نیز خوانش شد.

انتهای پیام