مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان گفت: 650 هکتار ازاراضی این منطقه آماده واگذاری به سرمایه گذاران صنایع معدنی از جمله فولاد و آلومینیوم است.

به گزارش  پایگاه خبری صبح دریانیوز ، سید علی اصغر علامه در وبینار معرفی پتانسیل های مناطق ویژه اقتصادی ایمیدرو بیان داشت: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در غرب هرمزگان و همجواری با دو استان بوشهر و فارس قرار دارد. نزدیکی به فرودگاه بین المللی خیلج فارس و ذخایر گازی و نفتی جهان در پارس جنوبی از مزیت های استقرار این منطقه ویژه است.

علامه خاطرنشان کرد: درافق توسعه منطقه ویژه اقتصادی ظرفیت تولید ۴ هزار مگاوات برق پیش بینی شده است که مجوز احداث هزار مگاوات آن توسط ایمیدرو صادر شد و تا پایان سال احداث فاز اول این نیروگاه به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات با سرمایه گذاری ایمیدرو آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه بزرگترین آب شیرین کن غرب هرمزگان در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان قرار دارد، افزود: ظرفیت شیرین سازی آب دریا در این منطقه روزانه ۷۵۰ هزار مترمکعب خواهد بود که پس از اتمام نهایی این طرح امکان تامین آب صنایع مستقر در منطقه ویژه پارسیان و آب مورد نیاز شهرستان پارسیان فراهم خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان آماده جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، زون گردشگری در منطقه ویژه پارسیان را یکی از فرصت های سرمایه گذاری ویژه نسبت به سایر مناطق ویژه کشور برشمرد و اظهارداشت: در هیچ منطقه ویژه اقتصادی کشور زون گردشگری وجود ندارد در حالی که ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به زون گردشگری اختصا یافته و پذیرای سرمایه گذاران در این حوزه خواهد بود و می تواند همزمان به پرسنل شاغل در این منطقه، ساکنان شهرستان پارسیان و حتی شهروندان استانهای همجوار خدمات گردشگری ارائه کند.

علامه  با تاکید بر اینکه ۱۸ سرمایه گذار جهت سرمایه گذاری در این منطقه جذب شده اند، ابرازداشت: تا کنون زمین به پنج سرمایه گذار حوزه پتروشیمی واگذار شده است و ۹ موافقت اصولی جدید در حوزه پتروشیمی از سوی صنایع پتروشیمی ایران صادر شده است. که ۳ موافقت اصولی مربوط به احداث مجتمع های پتروشیمی بالا دستی و شش موافقت اصولی هم در صنایع پایین دستی جهت ارزآوری بیشتر و تبدیل فرآورده های پتروشیمی به محصول نهایی است و این سرمایه گذاری ها در مرحله واگذاری زمین قرار دارند.

بندر منطقه ویژه پارسیان فرصت صادرات محصولات نهایی صنایع فولادی کشور

وی با تشریح ظرفیت منحصر به فرد تنها بندر تخصصی صنایع معدنی کشور در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بیان داشت: بندر تخصصی منطقه ویژه پارسیان با هدف وارد مواد اولیه و تبدیل به محصول نهایی در مناطق ویژه اقتصادی راه اندازی شد. اولین اسکله در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید و دو اسکله دیگر این بندر آماده بهره برداری است. اسکله چهار هم تا پایان آبان ماه سال جاری آماده پذیرش کشتی های ۱۰۰ هزار تنی خواهد بود.

علامه خاطرنشان کرد: بندر منطقه ویژه پارسیان با سرمایه گذاری سازمان بالادستی «ایمیدرو» با ۱۹ پست اسکله در حال احداث است. از این رو با توجه به اینکه ایمیدرو متولی صنایع معدنی کشور است، این بندر آماده پذیرش محصولات نهایی صنایع فولادی و آلومینیومی در مرکز و شمال کشور جهت صادرات است. 

این مسئول روند احداث و توسعه زیرساختهای منطقه ویژه پارسیان را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ ۱۸ پروژه زیرساختی با هدف توسعه خدمات به سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان آغاز شده است. در سال ۱۴۰۱ هم اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال جهت ساخت و اتمام پروژه های زیرساختی در این منطقه تعریف شده است. ان شالله تا پایان سال بسیاری از این پروژه ها مورد بهره برداری قرار می گیرد.

۶۵۰ هکتار آماده واگذاری به سرمایه گذاران صنایع معدنی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان عنوان کرد: با توجه به اینکه سازمان ایمیدرو متولی صنایع معدنی کشور است این آمادگی را داریم تا سرمایه گذاران حوزه فولاد، آلومینیوم و صنایع پایین دستی در این منطقه سرمایه گذاری کنند. ۶۵۰ هکتار جهت صنایع معدنی در این منطقه پیش بینی شده است.

وی افزود: با تکمیل خطوط ریلی در بوشهرو استان فارس تا لامرد و عسلویه فرصت مناسبی برای مجتمع های تولیدی فولاد و آلومینیوم کشور همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن و سایر صنایع فولادی جهت واردات مواد اولیه و صادرات محصولات نهایی از بندر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را فراهم می کند.

انتهای پیام