یک فروند شناور لنج آبهای دور شهرستان سیریک با حضور سرپرست شیلات هرمزگان، مدیر کل دامپزشکی استان،معاون برنامه ریزی و توسعه منابع شیلات هرمزگان، رئیس شیلات شهرستان های سیریک و میناب و جمعی از مسئولان و مردم به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ،در این مراسم سرپرست شیلات هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان با تولیدات شیلاتی بیش از ۳۵۰ هزارتن در سال رکوردار تولیدات شیلات کشور و همچنین قطب محصولات شیلاتی کشور است تصریح کرد : فعالیت های شیلاتی و توسعه پایدار شیلاتی در استان هرمزگان در حال حاضرحدود ۳۵ هزار نفر اشتغال تنها در بخش صید و صیادی ایجاد کرده است که این میزان بیانگر اهمیت و لزوم توجه و حمایت بیشتر از توسعه شیلات در استان هرمزگان است .

وی تصریح کرد: فعالیت در آب‌های دور علاوه بر بحث صید و کاهش فشار بر ذخایر آب های ساحلی، از نظر حضور ایران در آبهای بین المللی و اهتزاز پرچم کشور در این آبها، اشتغال زایی، تقویت جایگاه ایران در کنوانسیون بین المللی تن ماهیان،تامین امنیت غذایی و رونق اقتصادی حائز اهمیت است.

سرپرست شیلات هرمزگان گفت: این شناور با سرمایه گذاری بیش از ۴۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.

مسعود بارانی ، عنوان کرد: این شناور با صید سالانه حدود ۶۰۰ تن ماهی برای ۲۵ نفر اشتغال زایی مستقیم ایجاد می کند.

بارانی با اشاره به اینکه در استان هرمزگان ۸۳ فروند شناور صیادی آب دور فعال هستند ،افزود : از این تعداد حدود ۵۹ فروند در شهرستان سیریک، ۱۸ فروند در شهرستان جاسک و باقی در شهرستانهای میناب و بندرعباس هستند.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰  ۱۱ هزار و ۱۲۰ تن صید شناورهای آبهای دور شده است ، خاطر نشان کرد: پیشی بینی می شود در جمع بندی صید سال ۱۴۰۲ شاهد رشد بالغ بر ۲۰ درصد در صید شناورهای آبهای دور  باشیم.

این مسئول، گونه های غالب صید شده را به ترتیب هوور مسقطی، گیدر، هوور، زرده، مارلین، گالیت و … خواند و اضافه کرد : شناورهای صیادی لنج های آبهای دور تامین کننده مواد اولیه کارخانجات تن ماهی کشور هستند .

سرپرست شیلات هرمزگان با بیان اینکه، صید تُن ماهیان در آب‌های دور از شهریور هر سال آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، یادآورشد : این لنج ها معمولا هر کدام با ظرفیت ۱۵۰ الی ۲۰۰ تُن است که در آب‌های اقیانوس هند و این شناورها تا کنون حدود یکهزار و ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم در هرمزگان ایجاد کرده است‌.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم همچنین سرپرست شیلات هرمزگان، مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان و همراهان از روند تخلیه صید شناورهای آبهای دور بازدید کردند‌.

انتهای خبر /