رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: موقعیتی که هرمزگان از نظر استراتژیک دارد باعث شده حمل کالا به سمت آسیا میانه و جنوب شرق شده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، محمدرضا صفا در نشست آنلاین معرفی فرصت ها و پتانسیل های هرمزگان و نینگو چین، افزود: هرمزگان در بحث تجارت و صادرات آبزیان و میوه تربار جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در کشور دارد.

وی عنوان کرد: استان هرمزگان دارای چهار نوع شبکه حمل و نقل هوایی، ریلی، زمینی و دریایی و پنج فرودگاه مهم است.

صفا با بیان اینکه هرمزگان دارای ۷۰ بندر و اسکله با کاربری تجاری است، تصریح کرد: بندر مسافری باهنر برای حمل صادرات کالا جایگاه اول در کشور را دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بندرعباس معادن بسیار خوبی داریم که می‌توانند در بحث صادرات برای کشور ارز آوری خوبی داشته باشند، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی استان هرمزگان وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با بیان اینکه استان هرمزگان در حوزه ترانزیت کالا به آسیای میانه حرف اول را می‌زند، بیان کرد: شیلات هرمزگان در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد که در این زمینه ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

صفا با بیان اینکه هرمزگان در مجموع ۳۰ درصد از بنادر کشور را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت صید ۲۰۰ هزار تن آبزیان معادل ۴۰ درصد کل صید کشور را داریم که هرمزگان از این نظر رتبه اول را دارد.

وی با بیان اینکه هرمزگان ۱۵۶ هزار هکتار اراضی تحت کشت دارد، خاطرنشان کرد: ۴۹ درصد از اراضی به صورت باغ و ۳۱ درصد هم زراعی کشت می‌شوند. لیمو ترش، انبه و نارنگی مهم‌ترین محصولات کشاورزی هرمزگان را تشکیل می‌دهند که سالانه ۱۵۰ هزار تن از این محصولات در هرمزگان تولید می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با اشاره به اینکه هرمزگان رتبه اول تولید خرمای پیاروم در کشور را دارد، عنوان کرد: گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از گذشته دارای جایگاه خاصی بوده است و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری زیادی دارد.

وی عنوان کرد: استان هرمزگان پایلوت گردشگری کشور در تعطیلات عید محسوب می‌شود که هر ساله پذیرای بیش از سه میلیون مسافر است.

صفا ادامه داد: هرمزگان در جایگاه نخست ترانزیت کشور قرار دارد و با توجه به دریا محور بودن آن و دارا بودن بنادر مهم و استراتژیکی همچون بندرشهید رجایی از ظرفیت های بالایی در حمل و نقل و دسترسی به آب های بین المللی برخوردار است.

وی با استقبال از همکاری های مشترک با فعالیت اقتصادی نینگو چین و گسترش مراودات تجاری، اضافه کرد: امیدواریم با برگزاری نشست های مشترک و شرکت در نمایشگاه های اقتصادی بتوانیم زمینه همکاری های مشترک را فراهم کنیم.

صفا با ذکر این نکته که کمتر کشوری پیدا می‌شود که به موقعیت مهم هرمزگان آگاه نباشد، عنوان کرد: موقعیتی که هرمزگان از نظر استراتژیک دارد باعث شده حمل کالا به سمت آسیا میانه و جنوب شرق شده است.

وی اظهار کرد: دو منطقه آزاد قشم و کیش و چند منطقه ویژه اقتصادی که دارای ظرفیت‌های زیادی هستند از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌توان در رابطه دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: منطقه ویژه صنایع اقتصادی پارسیان از دیگر این ظرفیت‌ها است که با وجود فراهم‌بودن زیرساخت‌ها آماده سرمایه‌گذاری است.

صفا با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولید آلومنیوم در استان هرمزگان واقع شده است، اظهار کرد: استان هرمزگان بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی مرزی دارد که اگر سواحل را درنظر بگیریم این رقم به بیش از دو هزار کیلومتر خواهد رسید و این سواحل ظرفیت بسیار خوبی را برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری دارند.

وی با اشاره به توانمندی هرمزگان در حوزه بندری و زیرساخت‌های بندری، مطرح کرد: هرمزگان از نظر کشت‌های گلخانه‌ای، رتبه اول کشور را دارد در حال حاضر حدود ۷۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در استان داریم که عمده تولیدات آن‌ها به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی شهر نینگو چین، در این نشست افزود: با توجه به اینکه در عرصه شیوع کرونا در دنیا هستیم اما برگزاری آنلاین این نشست مشترک باعث خوشحالی ماست.

گوانجینگ جو با بیان اینکه نینگو استانی مهم در زمینه توسعه بندری و دریایی در کشور چین است، تصریح کرد: هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت این استان است و میزان تولید ناخالص این استان بخش مهمی از درامد کشور چین را شامل می شود و از لحاظ اقتصادی استانی توسعه یافته محسوب می شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در بحث حمل ونقل دریایی به ویژه کانتینری نیز استانی مهم در کشور چین است، اظهار کرد: بیش از ۱۵۰۰ سال سابقه تجارت کشور ایران با استان نینگو چین است و نشان از سابقه تعامل دو طرفه از گذشته تاکنون است.

وی با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری استان نینگو در ایران به یک میلیون دلار می رسد، عنوان کرد: مجموعه ما با بیش از یکصد نهادهای اقتصادی در جهان ارتباط دارد و مراوده اقتصادی ایجاد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان نینگو چین در پایان با اشاره به اینکه آماده گسترش اقتصادی بین نینگو و استان هرمزگان هستیم، اضافه کرد: امیدوارم بزودی میزبان هیئتی از استان هرمزگان در نینکو جهت فعالیت های مشترک باشیم.

  • نویسنده : جمیله دبیری نیا