سرپرست واحد بومی‌سازی و مهندسی قطعات فولاد هرمزگان از بومی‌سازی هیدروکوپلینگ نوار نقاله در فولاد هرمزگان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مهدی رفیع‌زاده گفت : با اتخاذ رویکرد بومی‌سازی و توجه به ساخت داخل ، در یکی دو سال اخیر، موفقیت‌های خوبی در این زمینه کسب کردیم که یکی از موارد آن بومی‌سازی هیدروکوپلینگ نوار نقاله در فولاد هرمزگان بوده است.
وی درخصوص نقش این تجهیز در فرایند تولید شرکت افزود: کوپلینگ هیدرولیکی به وسیله‌ای اطلاق می‌شود که مانع از اتصال مکانیکی و فیزیکی بین دو بخش محرک و متحرک یا موتور‌ گردان و بخش گردنده یا گیربکس می‌شود. انتقال نیرو بین این دو بخش از طریق روغن هیدرولیک انجام می‌گیرد. در نتیجه هر دو این قسمت‌ها یعنی موتور و گیربکس در مقابل وارد شدن بارها و فشارهای ناگهانی مانند ضربه یا بروز شوک‌های شدید محافظت می‌شوند.

به گفته سرپرست واحد بومی‌سازی و مهندسی قطعات فولاد هرمزگان، استفاده از کوپلینگ هیدرولیکی اجازه وارد کردن نیروی مقاوم تا ۲ برابر حد مجاز را به موتور می‌دهد. بکسوات کردن (درجا زدن) روغن هیدرولیک درون کوپلینگ از وارد شدن بار اضافه به موتور پیشگیری کرده و از سوختن موتور و بریده شدن شافت جلوگیری می‌کند. این مورد بزرگ‌ترین مزیت کاربرد کوپلینگ هیدرولیکی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: با توجه به حساسیت عملکردی، این تجهیز قبل از بومی‌سازی از محل واردات تأمین می‌شد که با توجه به مشکلات تحریم و عدم تأمین و دسترسی به‌موقع، بومی‌سازی آن در دستور کار قرار گرفت.

رفیع‌زاده با اشاره به رویکردها و دستاوردهای فولاد هرمزگان در بومی‌سازی طی چند سال اخیر، عنوان کرد: خوشبختانه به همت و تلاش مهندسان و متخصصان شرکت فولاد هرمزگان در بخش بومی‌سازی، موفق شدیم تجهیز هیدروکوپلینگ نوار نقاله را با استفاده از ظرفیت و توان فنی یکی از شرکت‌های داخلی در فولاد هرمزگان بومی‌سازی کنیم.

وی درباره بی‌نیازی از واردات و دست‌یابی به تکنولوژی ساخت این تجهیز تصریح کرد: بومی‌سازی هریک از این کوپلینگ‌ها تقریباً معادل نیمی از قیمت خرید خارجی برای شرکت تمام شده است؛ ضمن اینکه از واردات و خروج مبالغ قابل‌توجهی ارز نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

انتهای خبر /