استاندار هرمزگان از برگزاری اجلاس سفرای کشورهای عضو اکو به میزبانی بندرعباس در روزهای 11 و 12 اسفندماه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،مهدی دوستی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام موسی کاظم (ع) با اشاره به برگزاری اجلاس سفرای کشورهای عضو اکو در هرمزگان، اظهار کرد: این اجلاس به ریاست دبیر کل اکو در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفندماه در شهر بندرعباس برگزار می شود.

دوستی افزود: برگزاری این اجلاس و نشست های مشترک با سفرا و رایزن‌های اقتصادی کشورهای عضو اکو، می تواند فرصت مناسبی برای طرح موضوعات استان هرمزگان و مزیت‌های مهمی همچون جایگاه تاریخی، سواحل طولانی، دسترسی به آب‌های آزاد، سرزمین های محصور در خشکی و قابلیت‌های ترانزیتی باشد.

وی با بیان اینکه امکانات موجود و وضعیت ‌پس‌کرانه بنادر بسیار موثرتر از تجهیزات و یا ظرفیت بنادر هستند، گفت: علاوه بر برنامه هایی که دولت و سازمان بنادر برای توسعه زیرساخت‌های بندری و نوسازی تجهیزات دارد، توسعه امکانات پس‌کرانه یک گام موثر در این حوزه خواهد بود و برگزاری این اجلاس یک گام موثر تسریعی در این مسیر محسوب می شود.

دوستی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد با سفرا و سرمایه گذاران کشورهای حوزه CIS ازجمله قرقیزستان، قزاقستان، ارمنستان و تاجیکستان با محوریت استفاده از ظرفیت بندر و پسکرانه بندر شهید رجایی، افزود: بین المللی شدن هرمزگان مهمترین گام در توسعه استان است و حتماً باید این گام را برداریم چرا که ما نمی توانیم صرفاً با راهبردهای داخلی و فعالیت های دریایی به رشد قابل توجهی دست پیدا کنیم و باید بتوانیم این ظرفیت را فعال کنیم.

وی، راه‌اندازی و بازگشایی دفاتر کنسولگری و ایجاد دفاتر شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کشورهای عضو اکو و همسایه‌ ایران در استان هرمزگان را از دیگر موضوعات مطرح شده در مذاکرات با سفرای کشورها طی چهار ماه گذشته اعلام کرد و گفت: این مذاکرات پیشرفت‌های خوبی داشته و با توجه به راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم برای توسعه روابط اقتصادی، این اتفاق می تواند به تعمیق روابط با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه بیانجامد و بسیار پیش برنده باشد؛ استفاده از ظرفیت پسکرانه و بندر شهید رجایی برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز همسایگان می تواند گام موثری در راستای توسعه روابط اقتصادی با کشورها باشد.

دوستی، خاطرنشان کرد: استان هرمزگان می‌تواند بستر مناسبی را برای صادرات مجدد فراهم کند و تمام ظرفیت های خشکی، دریایی و جزایر استان باید فعال شود.

وی اظهار امیدواری کرد، با توجه به پیش بینی نشست‌های جداگانه رایزنان اقتصادی و سفرای کشورها با بخش خصوصی، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های قابل توجهی در استان به امضاء برسد.

دوستی همچنین گفت: در بخش دولتی نیز با توجه به دستورکارهای مشخص، با هر یک از سفرای عضو اکو نشست‌هایی در حاشیه اجلاس برگزار و سند جامع اقتصادی و  سرمایه گذاری استان نیز رونمایی می شود.

وی ادامه داد: در تدون این سند، مشوق‌هایی برای سرمایه گذاران مختلف در سطوح خرد، میانی، کلان واستراتژیک پیش بینی شده است که این اطلاعات در اختیار سفرای کشورها قرار خواهد گرفت و سفرای کشورها با نیازسنجی ذائقه بازار اطلاعات جدید را در کارگروه‌های که تشکیل شده در اختیار ما قرار خواهند داد.

استاندار هرمزگان به نشست اخیر خود با معاون سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد هم اشاره کرد و گفت: در این نشست اعلام شد که هرمزگان در حوزه اقدامات مربوط به جذب سرمایه‌گذاری پیشرو است.

وی بیان کرد: ما باید بیشترین بهره را از تحولات جهانی بریم و باید با فوریت از این فرصت‌ها در راستای منافع کشور و استان هرمزگان استفاده شود.

انتهای پیام