استاندار هرمزگان گفت: تأمین امنیت سرمایه گذاری در هرمزگان را تضمین می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، دومین دیدار رسمی و رایزنی های استاندار هرمزگان طی سه ماهه اخیر با هیأت های قرقیزستانی رقم خورد.

هرمزگان طی ماه های اخیر در کانون توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است، قرقیزستان یکی از کشورهایی است که ظرفیت های هرمزگان را به خوبی شناخته و با اراده و جدیت پیگیر تعامل، همکاری و سرمایه گذاری در هرمزگان است.

در همین راستا دومین نشست مهدی دوستی با مشاور رئیس جمهور و رئیس شرکت ملی هلدینگ دولتی قرقیزستان، تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان در جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در محل استانداری هرمزگان و در خصوص توسعه تعاملات تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری برگزار شد.

 دوستی در این نشست با بیان اینکه این استان با زیرساخت‌های بسیار قوی، دروازه ورود قرقیزستان و کشورهای آسیای مرکزی به اروپا و دیگر کشورهای آسیایی است، گفت: امنیت سرمایه گذاری در هرمزگان را تضمین می کنیم.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل کالا و دیپلماسی منطقه‌ای، دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است و شخص رئیس جمهور تاکید ویژه‌ای در این خصوص دارد، اظهار کرد: روند موجود و مباحثی که با هیأت محترم قرقیزستانی در حال انجام است، تلفیقی از این دو موضوع است و تلاش داریم مسیر با ثباتی را برای تامین کالاهای مورد ‌نیاز قرقیزستان در بخش واردات و صادرات کالا از طریق بندرشهید رجایی فراهم کنیم.

دوستی گفت: به‌دلیل اراده‌ قوی که بین دو طرف وجود دارد، اتفاقات خوبی برای توسعه تعامل تجاری و اقتصادی بین دو کشور در حال وقوع است که نمود عینی آن نشست امروز با رئیس هلدینگ دولتی و مدیران زیرمجموعه این شرکت بزرگ قرقیزستانی و رایزنی در خصوص توسعه ارتباطات بندری است.

وی بیان کرد: قرقیزستان به دنبال راه‌اندازی دفاتر هلدینگ دولتی در استان هرمزگان است که می تواند مسیر جدیدی برای توسعه روابط دو کشور باشد.

دوستی اضافه کرد: آمادگی لازم برای رفع موانع سرمایه گذاری و بهره برداری از زیرساخت‌های بندر شهید رجایی وجود دارد و علاقه‌مند هستیم زودتر به نتیجه برسیم.

استاندار هرمزگان یکی از برنامه های دولت را توسعه حمل‌ونقل کالا برشمرد و گفت: در گام نخست، زمینه برای ورود هیأت سرمایه گذاری قرقیزستانی در اراضی موجود بندرشهید رجایی فراهم و در فاز بعدی اراضی پسکرانه این بندر مهم برای توسعه فعالیت‌های حمل و نقلی مهیا می شود.

دوستی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان و برنامه هرمزگان برای دستیابی به جایگاه نخست تولید فولاد در کشور، در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با معادن سنگ آهن، کرومیت، منگنز و مس اعلام آمادگی کرد و افزود: مذاکرات فنی با هیأت قرقیزستانی در این حوزه را می توانیم هر چه زودتر شروع کنیم.

استاندار هرمزگان همچنین گفت: رایزنی با وزارت نفت در خصوص تأمین خوراک مورد نیاز پالایشگاه قرقیزستان انجام می شود.

در این نشست همچنین تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو (Tengiz Bolturuk  Ayapbergen Uulu) مشاور رئیس جمهور و رئیس هیأت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان نیز با بیان اینکه فعال‌سازی ظرفیت حمل و نقل از طریق بندر شهید رجایی، از نظر سیاسی و اقتصادی پروژه مهمی برای کشور قرقیزستان محسوب می شود، اظهار کرد: امکانات و ظرفیت‌های بندر شهید رجایی نه تنها برای قرقیزستان بلکه برای همه کشورهای آسیای مرکزی حائز اهمیت است و می تواند یک اولویت باشد.

 انگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو» با اشاره به روند مطلوب مذاکرات در دورهای پیشین و استقبال استاندار هرمزگان و هیأت ایرانی، ضمن قدردانی، اظهار امیدواری کرد، به‌زودی امکان فعالیت‌ حمل و نقلی قرقیزستان در بندرشهید رجایی فراهم شود.

 وی، با بیان اینکه هلدینگ دولتی قرقیزستان هم‌ اکنون بر روی ۲ پروژه معدنی سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: اولویت نخست ما اتمام این پروژه هاست اما در مرحله بعدی به موضوع سرمایه گذاری در هرمزگان نیز ورود خواهیم کرد.

 مشاور رئیس جمهور قرقیزستان، با اشاره به سابقه مشترک فرهنگی و تاریخی دو کشور، اظهار امیدواری کرد، ورود به قرن جدید خورشیدی، سرآغاز ارتباطات گسترده و افزایش تعاملات اقتصادی، فرهنگی و … بین دو کشور ایران و قرقیزستان باشد و افزود: صندوق میراث فرهنگ به‌عنوان زیرمجموعه هلدینگ دولتی قرقیزستان تلاش دارد با مطالعه کتاب های تاریخی ایران، روابط دو کشور را مورد مطالعه قرار دهد و با استفاده از منابع تاریخی ایران، تاریخ صحیح قرقیزستان را برای مردم و به‌ویژه نسل جوان بازگو کند.

 تامین برق و نیروی کار، تامین گوشت گوسفندی، آب معدنی و امکانات حوزه گردشگری از جمله ظرفیت‌های قرقیزستان بود که مشاور رئیس جمهور و رییس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان به آن اشاره و آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرد.

 تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان در جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان، مدیرکل اقتصادی استانداری هرمزگان، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، دستیار رییس هیئت مدیره، مدیر منطقه ای و مدیر روابط اقتصادی خارجی و مدیر توسعه پایدار هلدینگ دولتی قرقیزستان، مدیرکل منطقه آزاد بیشکک قرقیزستان، معاون اول مدیرکل شرکت دولتی قرقیز پوچتاسی و نایب رئیس دانشگاه ماناس قرقیزستان نیز در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام