مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در سال آبی جاری تمام اراضی شبکه شمالی میناب در کشت اول تامین آب می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، جمشید عیدانی با بیان اینکه ذخیره سدهای استان هرمزگان در وضعیت خوبی قرار ندارند و مدیریت منابع آب را باید با دقت بالا انجام دهیم، افزود : در حال حاضر قریب به ۲۰ درصد از ظرفیت سدهای مهم هرمزگان آب دارند که احتساب حجم مرده سدها نیز نشان دهنده وضعیت آبی هرمزگان است.

وی با ذکر این نکته که اولویت تخصیص منابع آبی، تامین آب شرب است، عنوان کرد: با توجه به بهره‌برداری و توسعه آب‌شیرین‌کن‌های مختلف در بندرعباس، به همان میزان که آب توسط آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود از میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی نیز کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ضمن پر اهمیت بر شمردن تاثیر کشاورزی بر اشتغال شرق استان هرمزگان، ابراز داشت: در تلاش هستیم که با مدیریت منابع آب سطحی و زیر زمینی با کم‌ترین فشار به آبخوان‌ها، آب مورد نیاز تمام اراضی شبکه شمالی دشت میناب را تامین کنیم.

عیدانی با ذکر این نکته که این اراضی هنداونه شب یلدای کشور را تامین می‌کنند، تصریح کرد: جهاد کشاورزی الگوی کشتی را مطابق با وضعیت منابع آبی منطقه به کشاورزان ارائه کرده است که در آن تنها امکان کشت اول وجود دارد.

وی با ذکر این نکته که کشت اول از مهرماه آغاز و تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد، مطرح کرد: سال گذشته با توجه به وضعیت مطلوب منابع آبی کشت اول و دوم اراضی شمالی دشت میناب انجام شد اما شرایط منابع آبی استان در سال جاری وضعیت خاصی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: در سال گذشته پیش‌بینی ۱۵ میلیون متر مکعب برای تامین آب اراضی در کشت اول شده بود اما با توجه به عدم رعایت الگوی کشت و توسعه اراضی سطح زیر کشت بیش از ۲۲ میلیون متر مکعب آب مصرف شد.

عیدانی ضمن تاکید بر رعایت الگوی کشت و افزایش ندادن سطح زیر کشت، خاطرنشان کرد: در صورت مدیریت مصرف توسط بهره‌برداران محترم و نزول نعمت الهی باران امکان کشت دوم در اراضی شبکه شمالی دشت میناب فراهم  می شود.