آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران پارک زیست فناوری خلیج فارس (قشم) با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان، معاون پژوهشی دانشگاه هرمزگان و جمعی از مسئولان شهرستانی و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، در این مراسم که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با حضور حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، صالح دریانورد رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان و جمعی از مدیران قشم از ۸ شرکت برتر حوزه پژوهش و فناوری مستقر در پارک زیست‌فناوری خلیج‌فارس تقدیر گردید.

رییس پارک زیست‌فناوری خلیج‌فارس (قشم) در این مراسم گفت: پژوهش بر اساس حقیقت‌جویی و پرسشگری شکل می‌گیرد و انسان را به سمت جستجو سوق می‌دهد و این حس باید در همه انسان‌ها تقویت شود و البته فناوری‌هایی که بر پایه پژوهش ایجاد می‌شوند، زمینه‌ساز ارتقا و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها و پیشرفت کشورها هستند.

محمد شریف رنجبر ادامه داد: جمع شدن افراد صاحب ایده باعث هم‌افزایی و تقویت اقتصاد متکی بر بیوتکنولوژی و فناوری‌های جدید است و قشم به دلیل ظرفیت‌های زیستی بالا، فرصت مناسبی برای تقویت اقتصاد خود مبتنی بر بیوتکنولوژی و گردشگری است.

وی اضافه کرد: مجموعه پارک زیست‌فناوری خلیج‌فارس (قشم) در راستای عمل به اهداف و مأموریت‌های خود، افراد صاحب ایده  و فناوران را جمع‌آوری کرده و با در اختیار قرار دادن امکانات و فضای پژوهشی به ایشان برای تقویت اکوسیستم فناورانه تلاش‌هایی را آغاز کرده است که به‌مرور شاهد به نتیجه رسیدن آن‌ها هستیم.

رییس پارک زیست‌فناوری خلیج‌فارس (قشم) در پایان از حمایت‌های صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد قشم تقدیر نمود و تصریح کرد: بیوتکنولوژی درجایی که تنوع زیستی بالایی داشته باشد موفق است و جزیره قشم نیز این ظرفیت را داراست.

بر اساس این گزارش، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان نیز در این جلسه گفت: یک نگاه ساده و مقایسه وضعیت امروز با گذشته، نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته با حمایت‌های خوب‌ صورت گرفته از سوی مجموعه سازمان منطقه آزاد قشم و سایر دستگاه‌ها، پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه فناوری و پژوهش در جزیره قشم اتفاق افتاده است.

صالح دریانورد با قدردانی از حمایت‌ها و برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم در جهت ایجاد توسعه متوازن در تمام نقاط جزیره قشم، ادامه داد: باوجود شرایط سخت و دشواری‌های اقتصادی کشور طی سال‌های گذشته، دستاوردهای خوبی در حوزه‌های عمرانی، زیرساختی، گردشگری و… در جزیره قشم حاصل‌شده است.

وی بابیان اینکه موضوع پژوهش و فناوری در همه کشورها دارای اهمیت است، افزود: در شرایط امروز کشور و با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه اقتصاد کشورمان، موضوع پژوهش و تقویت واحدهای دانش‌بنیان و فناور برای تقویت و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های اقتصادی کشور دارای اهمیت ویژه و بالایی خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان تصریح کرد: با حمایت از واحدهای دانش‌بنیان، فناور و پژوهش محور می‌توان قدم‌های مهمی در راستای داخلی سازی، خودکفایی در تولید و ارائه خدمات کاربردی و بهتر برداشت.

به گفته دریانورد؛ پارک زیست‌فناوری خلیج‌فارس (قشم) با جمع‌کردن صاحبان ایده و هم‌افزایی توان و ظرفیت این مجموعه‌ها، حرکت پرشتابی را در مسیر توسعه و بسترسازی برای استفاده از توان واحدهای فناور و دانش‌بنیان فراهم کرده است.

وی بابیان اینکه اقتصادی کردن نتایج پژوهش‌های عملی کمک به اقتصادی ملی است، خاطرنشان کرد: با ممارست و تلاش مستمر پژوهشگران، بسیاری از ایده‌های فناورانه و دانش‌بنیان امروز دارای ظرفیت‌های اقتصادی خوبی شده‌اند و در عمل موجب تقویت، توانمندسازی و افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور گردیده‌اند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان در پایان با قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد قشم از مجموعه پارک زیست‌فناوری خلیج‌فارس (قشم) بیان کرد: با توصیه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و در راستای هم‌افزایی و حمایت از مجموعه پارک زیست‌فناوری کمک‌های بودجه‌ای برای سال آینده لحاظ شده که می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی و بیشتر واحدهای فناور مستقر در این مجموعه باشد.

همچنین مدیر مرکز بین‌المللی رشد منطقه آزاد قشم نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: مطابق مأموریت‌ها و اهداف پیش‌بینی‌شده در سازمان منطقه آزاد قشم پژوهش و تمامی برنامه‌های پژوهشی و فناورانه باید در راستای اهداف عالی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و باهدف ارتقا سطح خدمات و ظرفیت‌های اقتصادی منطقه باشد.

کمال بیرامیان بابیان اینکه جهش تولید بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: پژوهش یکی از مؤلفه‌های اصلی موردنظر برای اجرایی شدن جهش تولید است و در فضای امروز اقتصاد کشور باید حلقه واسطه میان پژوهش و تولید مشخص و تعریف گردد.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های خوبی در راستای هم‌افزایی میان پژوهش و بازار صورت گرفته است و امیدوار هستیم با شبکه‌سازی صورت گرفته برای ارتباط میان تولیدکنندگان فناور و شبکه‌های بازاریابی، اقدامات خوبی در برای حمایت و پشتیبانی از بخش تولید اجرایی شود.

مدیر مرکز بین‌المللی رشد قشم افزود: این مرکز در راستای ارتقا و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین حمایت از فعالیت‌ها و ایده‌های کارآفرینی در رده‌های سنی پایه، از مدتی قبل تفاهم‌نامه‌ای را با آموزش‌وپرورش برای شناسایی دانش آموزان مستعد و صاحب ایده اجرایی کرده است.

به گفته بیرامیان، در آینده نزدیک اولین دوره طرح‌های کسب‌وکار و ایده‌های کارآفرینی در راستای اهداف برنامه‌ریزی‌شده توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای تقویت و توسعه سهم ساکنان و جوامع محلی از فعالیت‌های اقتصادی و کسب ثروت از واحدهای فناور و دانش‌بنیان در جزیره اجرایی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های ویژه جزیره قشم، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ویژه جهت حمایت از کسب‌وکارهای فناور و دانش‌بنیان در این منطقه، توسعه ظرفیت‌های اقتصاد دریا محور و برپایه زیست‌فناوری دریا و همچنین ایده‌های مرتبط با حوزه‌های صنعت نفت، پتروشیمی و انرژی در جزیره قشم خواهد بود.

در پایان این مراسم به‌پاس حمایت‌های صورت گرفته، از حمیدرضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، صالح دریانورد رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان و سید ناصرالدین رضوی مشاور اقتصادی پارک زیست‌فناوری خلیج‌فارس (قشم) با اهدای لوح یادبود، قدردانی صورت گرفت.

گفتنی است نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک زیست و فناوری خلیج‌فارس (قشم) نیز در مکان این پارک مورد بازدید مسوولان و شرکت‌کنندگان قرار گرفت. شرکت‌های برتر حوزه پژوهش و فناوری پارک زیست‌فناوری خلیج‌فارس قشم در حوزه تولید و تعمیر تجهیزات پزشکی، تکثیر و فرآوری ریز جلبک، زیست‌فناوری جلبک‌ها، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، شیلات و آبزی‌پروری فعالیت می‌کنند.

  • نویسنده : کاظم محمدیان مصمم