مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به حمایت دولت از طرح آبیاری نوین گفت : از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ؛ در مجموع بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان در بخش زراعی و باغی به آبیاری تحت فشار مجهز شدند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مرادی اظهار داشت : در سال زراعی جاری (از اول مهرماه ۱۴۰۱ تا پایان شهریورماه سال آینده) سطح ابلاغی وزارتخانه به استان هرمزگان سه هزار و ۲۵۸ هکتار بوده که تاکنون توانستیم حدود ۴۰۰ هکتار را مجهز به ثبت سامانه کنیم و هم اکنون با طرح‌های در دست اجرا ، پیش بینی مان این است که تا پایان سال بتوانیم به بیش از ۶۰۰ هکتار برسانیم.

وی اضافه کرد: در این راستا در صورت استفاده از آبیاری تحت فشار حدود ۸۵ درصد از هزینه اجرای آن را دولت به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند و ۱۵ درصد نیز توسط بهره بردار تامین اعتبار می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی هرمزگان یادآور شد : در سال زراعی جاری ۱۴ میلیارد تومان برای اجرا و توسعه سامانه آبیاری نوین از محل اعتبارات طرح‌های ملی تحت عنوان کمک‌های تامین اعتباری برای این استان اختصاص یافته است.
امسال (سال زراعی از یکم مهرماه امسال تا ۳۱ شهریور سال آینده) ۱۴ میلیارد تومان برای اجرا و توسعه سامانه آبیاری نوین از محل اعتبارات طرح‌های ملی تحت عنوان کمک‌های تامین اعتباری برای این استان اختصاص یافته است.

مرادی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به لحاظ سطح زیرکشت و اجرایی رتبه نخست کشور سطح آبیاری نوین را دارد، ابراز کرد: در حال حاضر سطح زیرکشت استان ۱۶۱ هزار هکتار بوده که ۱۱۲ هزار هکتار آن مجهز به توسعه سامانه نوین آبیاری شده است که ۷۰ درصد از کل اراضی را شامل می شود.

وی در پاسخ به این سوال که تا پایان سال ۱۴۰۴ چه میزان از اراضی کشاورزی هرمزگان به آبیاری نوین مجهز می‌شوند، گفت: پیش بینی مان این است که طبق برنامه در صورت تخصیص اعتبارات به موقع با اجرای طرح‌های ملی و استانی، حداقل سالانه یکهزار هکتار طرح به سامانه نوین آبیاری انجام دهیم که خوشبختانه خرده مالکی‌ها تقریبا تمام شده و مستلزم طرح‌های تجمیعی هستیم.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به مشکلات سر راه آبیاری نوین و وجود طرح‌های خُرده مالکی و پراکندگی اراضی کشاورزی در استان به عنوان بزرگ‌ترین مانع اظهار کرد: طرح‌های خرده مالکی در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین مانع پیشرفت و توسعه در استان بوده است؛ چرا که خُردشدن اراضی کشاورزی استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری را دشوار و هزینه‌ها را بیشتر می‌کند و بکارگیری چنین روش‌هایی مقرون به صرفه نیست.

مرادی یادآور شد: اما برای یکپارچه سازی زمین و حل این معضل تمامی طرح‌های خُرده مالکی در استان هرمزگان تقریبا رو به اتمام است و اکنون به سمت طرح‌های تجمیعی سوق داده شده‌اند.

وی افزود: در طرح تجمیعی تعداد زیادی بهره بردار از منابع آبی مشترک استفاه می‌کنند، که دولت برای این طرح خدمات ارزنده‌ای همچون خط انتقال آب، ایستگاه پمپاژ، سقف ذخیره آب، شبکه برق رسانی، تسطیح اراضی، جاده بین مزارع، حذف درختان پیر و غیرمثمر، کاشت نهال های یارانه ای توسط واحد باغبانی و حفر چاله درنظرگرفته است.

این مسوول یادآور شد: البته هزینه طرح‌های تجمیعی بسیار بالاست و این امکانات بلاعوض دولت برای اجرای این طرح کافی نیست که می‌طلبد اعتبارات استانی نیز به این طرح اختصاص یابد.

وی یکی از مشکلات اصلی در اجرای آبیاری نوین را کمبود اعتبارات دانست و اظهار کرد: امسال باتوجه به اینکه بخش عمده ای از پرداختی‌ها به صورت اسناد خزانه اسلامی و سررسید آن سه ساله از ۲۶ خردادماه سال ۱۴۰۰ بوده، متاسفانه پیمانکاران استقبال کمتری دارند که از دولت و وزارتخانه درخواست شده بخش عمده‌ای (یعنی حداقل ۵۰ درصد) از این اعتباراتی که به ما ابلاغ می‌کنند به صورت وجه نقد باشد که بتوانیم سطح بیشتری را ارائه کنیم.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی هرمزگان باتوجه به اینکه تعرفه هر سال از طرف وزارتخانه اعلام می‌شود، گفت: هرسال میزان تعرفه ای را به ما ابلاغ می‌کنند که براساس همان تعرفه باید برنامه ریزی کنیم و یک سطحی را پیش بینی می‌کنیم که در پایان سال این سطح ابلاغی وزارتخانه تحقق پیدا کند.

مرادی یکی دیگر از مشکلات سر راه اجرای طرح آبیاری نوین را همکاری نکردن شرکت سهامی آب منطقه ای عنوان کرد و گفت: باتوجه به دستورالعمل توسعه سامانه نوین آبیاری در استفاده از تخصیص آب متعارف و به روز توسط کشاورزان، لذا با مراجعه کشاورزان به این شرکت با تعدیل پروانه و یا تعدیل تخصیص آب مواجه می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود بتوانیم سطح کمتری از اراضی مان را مجهز به آبیاری نوین کنیم.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد اعتبارات کل سازمان جهادکشاورزی هرمزگان به بخش مدیریت آب و خاک استان تعلق دارد که کارهای زیربنایی شامل تجهیز و نوسازی و تسطیح اراضی، احیا و توسعه باغات کشاورزی، احداث جاده بین مزارع، خطوط انتقال آب با لوله، کانال های آبرسانی و طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری هوشمند ( تحت فشار، کم فشار، بارانی و زیرسطحی) انجام می‌شود.

مرادی گفت: در آبیاری هوشمند، زمانی که درخت نیاز به آب و کود مایع داشته باشد، از طریق سامانه برنامه ریزی می‌کنیم که یک دوره منظمی از تبخیر و تعرق درخت، رطوبت و گرمای هوا، را اعلام می‌کند که برحسب نیاز درخت، آبرسانی شود.

این مسئول از کشاورازن خواست، از خدمات و امکانات و تجهیزاتی که سازمان به آن‌ها ارائه می‌دهد، نگهداری کنند و به تدریج باید به خودکفایی برسند تا بتوانند از آن خدمات و امکاناتی که در اختیارشان قرارداده شده است، به نحو احسن استفاده کنند.

انتهای خبر /