مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان در نشست خبری با تیم رسانه‌ای استان هرمزگان در قالب راهیان پیشرفت ، از 1500میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری پروژه های زیرساختی طی ۲ سال اخیر خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ،  سید علی اصغر علامه ، افزود :  با حمایت خوب دولت از منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، اتفاقات خوبی از قبیل پیشرفت فیزیکی احداث آب‌شیرین کن، تجهیز کارگاه های ساخت مجتمع های پتروشیمی سروش انرژی، لورچ و مپنا و فعال شدن مگا پروژه پارک متانول در این منطقه صورت گرفته است.

علامه  ، عنوان کرد : برگزاری نشست امروز بابت پاسخ به قول هایی است که در اولین نشست خبری ام در بندرعباس دادم .

وی ، با اشاره به اینکه زمانی که بندر منطقه ویژه را تحویل گرفتیم متوقف شده بود اما طی ۲  سال، ۴  اسکله در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان احداث شد، ادامه داد : از این تعداد، ۳ اسکله احداث و به بهره‌برداری رسیده است و چهارمین اسکله نیز تا قبل از عید نوروز امسال  آماده بهره برداری است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان ، مطرح کرد : مساحت ساختمان‌های این منطقه ویژه در زمان مدیریت های قبلی، ۵۰۰ متر مربع بوده درحالی که طی ۲ سال اخیر ، این رقم به ۱۲ هزار متر مربع ارتقاء یافته و تمامی ساختمان های مورد نیاز بندر احداث شده و یا در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه  بیش از ۳۰ پروژه زیرساختی در این مدت اجرا شده است، اذعان داشت :  طی ۲ سال اخیر بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای این پروژه ها هزینه شده است همچنین اکثر پروژه‌های مذکور به بهره‌برداری رسیده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

علامه ، با اعلام این خبر که برای نخستین بار است که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان، یک پروژه تمام شده است، اضافه کرد : امسال ۵ پروژه نیز تحویل موقت شد که  این پروژه‌ها بعضا از قبل نیمه تمام مانده و پروسه زمانی آن به پایان رسیده بود که در سالجاری احیا و تحویل موقت شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه در حوزه سرمایه گذاری نیز زمین مورد نیاز در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و واگذار نشده است، خاطر نشان کرد : در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان زمین به کسی واگذار نمی شود بلکه در اختیار کسی که توانایی سرمایه‌گذاری دارد قرار می گیرد و تنها در صورتی که پروژه احداث شود زمین به آنها واگذار می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان در حوزه مسئولیت های اجتماعی با بیان اینکه در حوزه‌های ورزشی و درمان در کنار مردم پارسیان بودیم، توضیح داد: مردم ۲ خواسته مهم از منطقه ویژه داشتند که محقق شد؛ نخست ساماندهی کنترل سیلاب این شهرستان که یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم بود و برای این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که با افزایشی که خواهد داشت به یکهزار میلیارد تومان می‌رسد ، بنابراین مناقصه آن برگزار شده که به زودی شاهد آغاز این پروژه خواهیم بود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان بعنوان دومین دغدغه مردم به پروژه تعریض جاده بین روستایی کوشکنار به دشتی اشاره کرد و گفت : هم اکنون این پروژه  در مرحله طراحی است و در سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح تحول مسئولیت های اجتماعی نیازسنجی شده است ، مطرح کرد : به دلیل اینکه هیچ سند و تحقیقی از نیازهای شهرستان وجود نداشت ،  یک مشاورجهت  احصاء نیازهای شهرستان به کارگرفته شده است .

علامه با اشاره به اینکه سال گذشته  به استاندار قولی مبتنی بر ایجاد اشتغال برای یک‌هزار نفر دادیم اظهار داشت : هم اکنون به قول خود عمل کردیم و برای بیش یکهزار نفر اشتغالزایی شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان با اشاره به اینکه این منطقه ویژه تا قبل از سال ۱۴۰۰ هیچ جایزه ملی کسب نکرده بود، افزود: از زمان تصدی مسئولیت بنده، طی ۲ سال گذشته، جایزه ملی بهره‌وری کسب کرده ایم هرچند که  بدست آوردن این جایزه کار آسانی نیست.

وی از دریافت کد گمرکی IMO در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان خبر داد و گفت: همچنین ۲ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه ماشین آتش نشانی برای این منطقه خریداری و مستقر شد که تا قبل از این، چنین امکاناتی وجود نداشت.

علامه ابراز داشت: در این ۲ سال تمام تلاشمان را برای احیا بندر و زیر ساخت های و معرفی آن به کار بستیم چرا که منطقه ویژه پارسیان برای بیشتر افراد حتی هرمزگانی ها ناشناخته بود.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان تنها منطقه اقتصادی است درکشور است که دارای ناحیه گردشگری است، عنوان کرد : زمان آغاز مدیریت بنده این منطقه ویژه کاملا در کما بود و نه تنها حوزه گردشگری بلکه در سایر حوزه‌ها مغفول مانده حتی می توان گفت به  نوعی منطقه به فراموشی سپرده شده بود بنابراین تمام تلاشمان را برای احیای زیرساخت‌های منطقه بکار بستیم.

علامه یادآور شد : یکی از جذابیت‌های شهرستان پارسیان، بحث گردشگری آن است و این شهرستان پتانسیل بالایی در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری دارد.

وی در خصوص انتصابات در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان با تاکید بر اینکه هیچ گونه دخالتی در انتصابات نداشتیم و مراجعه کنندگان  تنها درخواستشان موضوع اشتغال بوده است، تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان ، شرکت ۱۰۰ درصد دولتی است بنابراین جذب نیروی آن ساز و کار خود را دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان به استقبال بسیار خوب سرمایه‌گذاران اشاره کرد و افزود : این منطقه ویژه ۱۵۰ طرح توجیهی در حوزه های مختلف به ویژه گردشگری آماده کرده است  تا به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم.

وی،  در بخش دیگر سخنانش ، عنوان کرد : کسی که بخواهد به دروغ کاری را به انجام برساند به نتیجه نخواهد رسید، به کسانی که شایعه‌سازی می‌کنند توصیه می‌کنم بیایند کنار هم قرار گیریم و استان را توسعه دهیم.

بنا به نظر علامه، پشت پرده این گونه سخنان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مخالفت‌های شخصی است و یکی از گله‌های ما این است که برخی بدون اطلاع، مطلبی را منتشر می‌کنند، بعضاً می‌خواهند انتخابات مجلس را از اکنون آغاز کنند و شیطنت می کنند.

وی ضمن قدردانی از رسانه‌ها، یادآور شد: به اندازه کافی رسانه های تخریب گر داریم و تکلیف رسانه هایی که در خارج از کشور نشسته‌اند مشخص است، گاهی موضوع دروغی توسط کسانی که خود را خبرنگار می‌نامند در سطح رسانه پرداخته می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان افزود: این گونه نشست ها کمک می‌کند واقعیت‌ها بیان و مسائل شفاف شود، هرگاه رسانه تقاضا کرده حاضر شده و صحبت کرده ایم اما برخی از حوزه خبرنگاری خارج شده و سواستفاده می‌کنند، کسانی که علیه این منطقه دروغ پردازی می‌کنند را به خداوند واگذار می‌کنیم.

علامه بیان داشت: وجود رسانه های منصف و منتقد، نعمت است و شاید اگر همین نقدها نباشد نتوانیم به خوبی حرکت کنیم.

گفتنی است؛ تیم رسانه‌ای استان هرمزگان در قالب راهیان پیشرفت با سفر به غرب استان هرمزگان و شهرستان پارسیان ، در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بَر پارسیان حضور یافته و ضمن بازدید از پروژه های درحال احداث این منطقه در جریان روند پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها قرار گرفتند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ساختمان اورژانس، آتش نشانی، انبار گمرک، باسکول ها، بندر ویژه اقتصادی پارسیان و آب‌شیرین کن نام برد.

تیم رسانه‌ای هرمزگان در بدو ورود از پروژه های ۲ کارخانه بچینگ در شهرک پردازش، اورژانس، آتش نشانی، ساختمان اداری، ساختمان و انبار گمرک، ۴ باسکول، آبشرین کن ۷۵۰ هزار مترمکعبی در روز، بندر شامل ۳ پست اسکله، گره ترافیکی، مجتمع پتروشیمی سروش انرژی، محل احداث پارک متانول منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان بازدید کردند و در جریان روند پیشرفت فیزیکی این پروژه ها قرار گرفتند.

 

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به دلیل قرارگیری در ۴۰ کیلومتری عسلویه و ۱۷ کیلومتری فرودگاه عسلویه، نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی، یکی از مناطق ویژه منحصر بفرد در سطح کشور است که در محل اتصال سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته است.

این منطقه در غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان، شرقی‌ترین نقطه بوشهر و جنوبی‌ترین منطقه استان فارس قرار دارد و به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدور انتقال گاز سراسری خط هفتم، خط انتقال میعانات گازی به ستاره خلیج‌فارس و سایر میدان‌های گازی ونفتی، این منطقه در موقعیت طلایی برای سرمایه گذاری قرار گرفته و برای تولید بیش از ۱۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی، چهار میلیون تن فولاد، هزار و ۴۰۰ تن پودر آلومینا، پنج هزار مگاوات برق و آب شیرین کن ۷۵۰ هزار مترمکعبی طراحی شده است.

منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان یکی از قطب های توسعه صنعتی کشور با وسعت ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار با امتیازاتی از جمله استقرار در کنار مخازن گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین مخزن گازی جهان، نزدیکی به ذخایر گازی ایران و قطر، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی پارس (عسلویه)، دسترسی به آب‌های آزاد و خطوط حمل و نقل دریایی، در فاصله ۲۰ کیلومتری تا فرودگاه بین المللی خلیج فارس (عسلویه) است.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای خبر/