مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تدقیق موقعیت چراغ‌های ترانزیت بر روی نقشه‌های دریانوردی در راستای افزایش ایمنی تردد شناورها در بندر شهید رجایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، حسین عباس‌نژاد با بیان اینکه مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس یکی از قطب‌های اقتصادی و مهم‌ترین بندرگاه کشور در بخش‌های صنعت و معدن ، نفت و بازرگانی است، اظهار کرد : به منظور تصحیح و افزایش میزان دقت چارتهای دریانوردی و در نتیجه افزایش ضریب ایمنی تردد شناورها موقعیت این چراغ‌ها با دقت چند میلی‌متر با تجهیزات به‌روز نقشه‌برداری و به روش استاتیک برداشت شد.

وی ادامه داد: از آنجا که هر روزه تعداد زیادی شناور، کشتی و نفتکش در این بندرگاه پهلو می‌گیرند، راهنمایی، پهلودهی و جداسازی کشتی‌های ورودی و خروجی حوضچه این بندر با توجه به مباحث ایمنی دریانوردی و مسائل مترتب اقتصادی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بیان کرد: کانال دسترسی به بندر شهید رجایی دارای طول تقریبی ۵ مایل و عرض ۲۵۰ متر است؛ راهنمایی شناورها به منظور ورود ایمن و بی‌خطر به حوضچه اسکله توسط علائم کمک ناوبری صورت می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین علائم کمک ناوبری در این زمینه چراغ‌های ترانزیت است.

عباس‌نژاد با اشاره به اینکه چراغ‌های ترانزیت بندر شهید رجایی از ۲ دکل به ارتفاع‌های ۲۲ و ۴۴ متر تشکیل شده است، افزود: در روش برداشت مختصات به صورت استاتیک موقعیت چراغ‌های ترانزیت به صورت همزمان و در بازه زمانی استاندارد (حدود یک ساعت) برداشت می‌شود و بعد از انجام تصحیحات برداشت‌ها و مقایسه با نقاط ثابت زمینی مختصات مربوطه با دقتی بسیار بالا به دست می‌آید و در نهایت اطلاعات به دست آمده به سازمان نقشه‌برداری جهت به روز رسانی نقشه‌های دریانوردی ارسال می شود.

وی بیان کرد: چراغ‌های ترانزیت به طور خاص، نوعی از علائم کمک ناوبری بوده که به منظور هدایت شناورها در مسیر ایمن کانال‌ها و خورها مورد استفاده قرار می‌گیرند و از ۲ دکل با ارتفاع مختلف تشکیل شده‌اند.

شایان ذکر است؛ به طیف گسترده‌ای از انواع مختلف خدمات، سیستم‌ها و تجهیزات خارج از کشتی که به منظور حفظ و ارتقاء ایمنی ناوبری و جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی و جمع آوری اطلاعات محیطی و هواشناسی ایجاد شده، علائم کمک ناوبری گفته می‌شود.

علائم کمک ناوبری دارای تقسیم بندی و تنوع زیادی هستند و نمونه‌ای از این علائم شامل انواع بویه‌ها، بیکن‌ها، چراغ‌های ترانزیت، فانوسهای دریایی و حتی علائم مجازی است.

انتهای خبر /