دبیر اجرایی شورای توسعه مکران از تدوین یک برنامه ۵ ساله برای رفع محرومیت‌های هرمزگان و سواحل مکران خبر داد و گفت : توسعه در این منطقه با محور ظرفیت‌های درونی آن صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، سردار حسین دهقان اظهار کرد : توسعه سواحل مکران مورد تأکید جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است اما مجموعه اقدامات صورت گرفته در دولت‌های قبلی تناسبی با خواسته رهبری ندارد.

وی با بیان این که دولت رییسی عزم خود را بر جبران کاستی‌ها قرار داده است و در این زمینه مصمم است ، افزود : اگر مثل گذشته و با تأخیر بخواهیم در این زمینه اقدام کنیم، عملا سبب اتلاف منابع خواهیم شد.

سردار دهقان از ظرفیت‌های سواحل مکران به عنوان پیشران توسعه ملی یاد کرد و بیان داشت : این منطقه در زمینه اقتصاد دریامحور دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند شتاب دهنده اقتصاد کشورمان باشد.

وی از فعالیت‌های نفتی ، گاز ، پتروشیمی و شیلات و بندری به عنوان بسترهای توسعه این منطقه نام برد و گفت : می توان با اتکا بر احیای ظرفیت های منطقه، توسعه را با کمترین عوارض ناشی از آن پیش برد.

دبیر اجرایی شورای توسعه مکران در بخش دیگری از اظهارات خود به توانمندی‌های جاسک در سواحل مکران نیز اشاره و عنوان کرد : جاسک یکی از محورهای توسعه سواحل مکران است که ضمن تعریف یک قطب مهم پتروپالایشی، یک بندر بزرگ نیز با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۲۰ میلیون تن کالا در آن دیده شده و فعال سازی فرودگاه آن نیز در دستور کار جدی است.

سردار دهقان گفت : تا پایان سال ۱۴۰۸ باید این پروژه‌ها به ثمر برسد و بتوانیم در این منطقه یک عسلویه دومی را بنا کنیم که بتواند تحولی در اقتصاد کشور خلق کند.

وی در زمینه توسعه سواحل مکران به شهر سیریک نیز اشاره و اظهار داشت: سیریک هم ظرفیت‌های کشاورزی و هم ظرفیت‌های شیلاتی فوق العاده‌ای دارد که امنیت غذایی کشور و این منطقه را بر عهده خواهد داشت.

دبیر ستاد اجرایی توسعه مکران ادامه داد : کریدور جنوب کشور از شلمچه به چابهار نیز باید کامل شود و پیگیر رفع مشکلات اعتباری و فنی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک نیز هستیم که البته در حال حل شدن است.

سردار دهقان از تدوین یک برنامه ۵ ساله برای رفع محرومیت‌های هرمزگان و سواحل مکران خبر داد و گفت : توسعه در این منطقه با محور ظرفیت‌های درونی آن صورت می‌گیرد.

انتهای پیام