استاندار هرمزگان ضمن اشاره به مشکلات و چالش های پیش روی بازرگانان و سرمایه گذاران استان، خواستار رفع این موانع و تسهیل در امر صادرات و واردات کالا شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، دکتر فریدون همتی در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان که با حضور دکتر علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با بیان اینکه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خرد، یکی از مشکلات جدی بخش خصوصی و بازرگانان استان است، گفت: بیش از ۳۰درصد صادرات کنندگان استان در مقیاس کوچک صادرات می کنند و در قبال آن پول نقد یا ارز نقدی به ان ها پرداخت می شود که مجبورند ارز نقدی را از طریق راه های مختلف از جمله تهاتر  وارد کشور کنند.

وی افزود: این صادرکنندگان خواستار این هستند که دولت مکانی را برای تهیه ارز برای رفع تعهد ارزی آن ها تعیین کند.

استاندار هرمزگان، با اشاره به مشکل تأمین زمین برای سرمایه گذاران جدید در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و  فلزی خلیج فارس و لزوم ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری، گفت: محوطه موجود پرشده و سرمایه گذاران جدید آب بر که به هرمزگان مراجعه می کنند نیازمند زمین هستند که در راستای رفع این مشکل دو هزار و ۵۰۰ هکتار زمین به منطقه ویژه خلیج فارس ملحق شد و دیوار کشی آن نیز انجام شده اما برای ایجاد زیرساخت سرمایه گذاری های جدید، خواستار تصویب طرح تسطیح این اراضی در کارگروه ملی رفع موانع تولید هستیم.

همتی همچنین با بیان اینکه فعالیت های خوبی در راستای فعال‌سازی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در طول سه سال اخیر شکل گرفته است، بیان داشت: معارض‌های محلی و محیط زیستی این منطقه مرتفع شده و با راه انداری اسکله اول بندر منطقه ویژه پارسیان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) و با تفاهمات درون استانی، محصولات این منطقه در قالب دو کشتی از بندر منطقه ویژه پارسیان ارسال شده ، در حالی که در گذشته از طریق بندر عسلویه  این کار انجام می شد.

وی عنوان کرد: بندر، گمرگ و اداره گذرنامه هم اکنون خدمات خود را به شکل سیار و پرتابل در این منطقه انجام می دهند اما تا زمانی که تغییر وتحول بین پیمانکار و کارفرما انجام شود، مصوبه قانونی کارگروه ملی رفع موانع باید از فعالیت در این بندر پشتیبانی کند.

همتی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی باید تمامی ظرفیت های در مسیر دریایی را به کار بگیریم چرا که هم اجرای اصل مهم پدافند غیرعامل است، هم هزینه های تولید را کمتر می کند و هم صرفه اقتصادی برای صادر کننده ها دارد، که مجموع این ها رونق پارسیان و تسهیل صادرات را رقم خواهد زد.

استاندار هرمزگان با اشاره به مشکلات جدی شناورهای مسافری و باری در راستای تأمین قطعات، تصریح کرد: تأمین و خرید قطعات با ارز آزاد، ادامه فعالیت را برای صاحبان این شناورها سخت کرده و تقاضای شدید دارند که دولت باید نسبت به تخصیص یارانه یا ارز دولتی برای خرید قطعات اقدام عاجل داشته باشد.

وی افزود: ما از طرفی به‌خاطر شرایط اقتصادی مردم، اجازه افزایش نرخ را به شناورها را ندادیم و عملا” این صنعت که طی سالیان گذشته پویایی لازم را دارا و پررونق بوده و به نوعی زیرساخت اصلی گردشگری هرمزگان به‌ویژه در جزایر است، با مشکل جدی روبرو شده است.

همتی، تأمین سوخت شناورهای صیادی کوچک را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: برای تامین سوخت حدود ۱۰ هزار قایق که صیادان با سابقه هستند و به‌دلایل مختلف تا کنون موفق به اخذ مجوز از شیلات نشدند، با مشکل روبرو هستیم و خواستار اخذ مجوز تأمین سوخت از سوی کارگروه ملی رفع موانع برای تخصیص به قایق های صیادی مورد تأیید فرمانداری و شیلات، هستیم.

رئیس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان، با بیان اینکه دولت بنگاه دار نیست، بار دیگر با اشاره به ضرورت ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری در هرمزگان، گفت: مدیران استانی به دنبال تحقق سرمایه گذاری جدید هستند اما برخی از مجوزهای واگذاری اراضی در استان منوط به کسب اجازه و تصویب هیئت مدیره در تهران است که متأسفانه در برخی مناطق مانند منطقه ویژه پارسیان چندین متقاضی سرمایه گذاری مراجعه کرده‌اند اما بنا به تشخیص هیئت مدیره و به دلیل قیمت گذاری هایی که صورت گرفته، سرمایه گذار از ادامه کار منصرف شده است که در صورت واگذاری زمین و اخذ قیمت تمام شده آن پس از مرحله تولید، جذابیت لازم برای سرمایه گذاری وجود خواهد داشت.

همتی اضافه کرد: ایجاد بستر تولید، اشتغال پایدار را به همراه خواهد داشت و از طرفی فقر و بحران های اجتماعی و امنیتی ناشی از آن را در مناطق را کاهش می دهد.

استاندار هرمزگان همچنین در این نشست تأکید کرد: تمام دستگاه هایی که در زمینه واگذار اراضی تصمیم‌گیر هستند، موظف هستند از دهه ۶۰  تمام مجوزهای واگذاری را بررسی کنند و اگر طبق مجوز، واحد به بهره برداری نرسیده است، باید مجوز را لغو کنند و زمین را برگردانند.

  • نویسنده : کاظم محمدیان مصمم
  • منبع خبر : پایگاه خبری صبح دریا نیوز