مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تعميرات اساسي، بروز رساني و راه اندازی چهار ایستگاه جزر و مدسنجی در  بنادر شهید رجایی، بندر لنگه، کیش و شهید ذاکری قشم خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، علیرضا محمدی‌کرجی‌ران هدف از نصب و راه اندازی این چهار ایستگاه‌ را پایش نوسانات تراز سطح آب و امکان تحلیل داده‌های جزر و مدسنجی و بهرگیری از  آن در عملیات دریایی و بندری و همچنین استفاده در مطالعات دریایی عنوان کرد.

محمدی با بیان اینکه داشتن اطلاعات تغییرات تراز دریا لازمه پیش بینی دقیق تر جزر و مد بوده  و این امر در پهلو دهی کشتی‌ها در بنادر و ساخت موج شکن ها و سایر سازه های دریایی نقش بسزایی ایفا می کند، بیان داشت: ایستگاه‌های مذکور دارای یک سنجنده مکانیکی  و یک سنجنده راداری است  که وظیفه آن خواندن اطلاعات سطح آب  در هر ۱۰ دقیقه یکبار بوده و اطلاعات احصا شده از طریق یک دستگاه داده نگار ذخیره و جمع‌آوری می‌شود.

وی از دیگر مزایای  برخورداری از اطلاعات جزر و مدسنجی به استفاده داده ها  در تمامی فعالیت‌های مرتبط با محیط دریا، همانند هیدروگرافی و محاسبات سطوح جزر و مدی برای استفاده در امور مهندسی سواحل و ایمنی دریانوردی و تعیین چارت دیتوم منطقه(جانمایی نقاط کنترل ارتفاعی ایستگاه‌های پایش تراز سطح دریا) به طور مستقیم اشاره کرد و افزود: خروجی اطلاعات ایستگاه‌ها به صورت فایل‌های اکسل شامل تاریخ، ساعت و میزان سطح آب،  استخراج و محاسبات لازم بر روی آن صورت انجام می‌گیرد.

محمدی‌ از دیگر اقدامات انجام  شده برای ترازیابی و تصحیح دقیق اطلاعات جزرومدی به احداث سازه‌های مربوط به ۳۲ عدد بنچ مارک ماندگار در اطراف ایستگاه‌های مذکور اشاره کرد.

به گفته وی، در حال حاضر برای رصد وضعیت ایستگاه‌های جزر و مدسنجی، بازدیدهای دوره‌ای دو ماهه، شش ماهه و یکساله در نظر گرفته شده که توسط کارشناسان متخصص شاغل در اداره مهندسی سواحل این اداره کل انجام می‌شود.

انتهای پیام