رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه حاضر هستیم قشم را پایلوت مهارت سنجی در کشور قرار دهیم گفت: به دنبال گرفتن میزبانی مسابقات جهانی مهارت برای ایران هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ؛ علی اوسط هاشمی در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که به منظور امضای تفاهم نامه با این سازمان برگزار شد؛ اظهارداشت: شرط دست یابی به عیار حرفه ای در نوع مدیریت عنایت به انسان توانمند است که می توان از او به عنوان محور توسعه نام برد.

وی افزود: هر انسانی محور توسعه نیست؛ بلکه انسان هایی محور توسعه هستند که به واسطه مهارت به مرجعیت برسند.

معاون وزیر تعاون بیان کرد: شرط تکثیر خیر در چگونگی رویاندن بذرافشانی هایی است که آن گونه زیبا و جذاب باشد که توجه ها را به اینجا جلب کند؛ باید زیبایی های قشم آنچنان بر زیبایی های قطر جلوه کند که ورزشکاران را متوجه اینجا کند.

هاشمی تصریح کرد: اگر بخواهیم سرمایه سازی را سرلوحه برنامه خود قرار دهیم نیاز به زیرساخت داریم به عنوان مثال در همین قشم که مقصد گردشگری است چقدر از کسبه با گذراندن مهارت جواز کسب گرفته اند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: ما حاضریم قشم را پایلوت سنجش مهارت قرار دهیم و ببینیم نیاز وضع فعلی بر پایه فعل و انفعالات حاصل از موج پنجم انقلاب صنعتی چیست؟ و هنر ما باید صیانت از مشاغل فعلی باشد تا بعد بتوانیم فرصت های جدید را نیز احصا کنیم.

وی اضافه کرد: قشم می تواند شهری دیجیتال باشد و اگر سند آن آماده شود و بستر آن را آماده کنید هر کس بعد از شما بیاید چاره ای جز ادامه مسیر نخواهد داشت.

علی اوسط هاشمی تصریح کرد: جهان بر این نتیجه رسیده است که در حوزه مهارت انقلاب لازم است و ما خوشبختانه در ۲ سال اخیر برای اولین بار با همکاری شورا عالی فناوری و مهارت موفق شدیم چهارچوب نظام صلاحیت حرفه ای را تدوین کنیم که اعتبار سنجی و ارزش گذاری می کند و رابطه ای بین آموزش های رسمی و غیر رسمی ایجاد می کند و تجربه و مهارت اینجا معادل سازی می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: ارزش نباید محدود به مدرک شود و حتی فارغ التحصیلان دانشگاه هم مهارتش مورد سنجش قرار گیرد.

وی ادامه داد: جلسه شورای مهارت شهرستان قشم زا راه اندازی کنید و به من قابلیت های قشم را اطلاع دهید که مسابقات ملی مهارت را به میزبانی قشم برگزار کنیم چرا که ما به دنبال این هستیم که قشم را به عنوان شهری با عیار مهارت معرفی کنیم.

هاشمی بیان کرد: مسابقات بین المللی مهارت در دوره قبل در روسیه با حضور پوتین افتتاح شد و در اختتامیه رئیس جمهور چین حضور پیدا کرد و میزبانی این مسابقات را بر عهده گرفت؛ حتی در المپیک هم همچنین اهمیتی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: من الان به سازمان بین المللی مهارت نامه نوشتم و گزارش دادم و به دنبال گرفتن میزبانی مسابقات جهانی مهارت در کشور هستیم و اگر قشم بتواند بستر آن را مهیا کند می توانیم در قشم این مسابقات را برگزار کنیم.

هاشمی تاکید کرد: در تمام مراکز صنعتی و اتحادیه ها و اتاق ها می توانیم مرکز جوار کارگاهی ایجاد کنیم و گسترش این مراکز موجب اثرات خیر خواهد شد چنانچه در ۲ سال اخیر ۶۴۱ مرکز جوارکارگاهی ایجاد کرده ایم و ۱۴۰۰ مرکز دیگر را برای سال جاری هدف گذاری کرده ایم.

وی ادامه داد: ما دنبال این هستیم که وقتی دانشجویی فارغ التحصیل شد بیکار نباشد چنانچه ما رتبه ۹۲ فارغ التحصیلان بیکار در جهان را  داریم و این امر زیبنده نیست.

هاشمی خاطرنشان کرد: ایجاد آموزشگاه های آزاد نیز منجر به اشتغال می شود و در این حوزه هم آمادگی نقش آفرینی داریم و الان ورود پیدا کرده ایم به حوزه های تخصصی ای مانند دریا، شیلات، گاز ، نفت و … و به دنبال کارهایی با ارزش افزوده بالا هستیم و این درخواست را داریم که یک پارک مهارتی یا شهرک مهارتی در قشم ایجاد کنیم.