نایب رئیس کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی هرمزگان اظهار داشتند بسیاری از اختلافاتی که در حوزه معاملات تجاری بین المللی داریم ناشی از عدم تنظیم قرارداد بین طرفین است .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،مرتضی کناری زاده گفت:  مراجعات زیادی داشته ایم که اکثراً قرارداد کتبی ندارند و برای احقاق حق و‌پیگیری مطالبات خود دچارمشکل هستند البته مشکلات ناشی از عدم آگاهی و تسلط بر تنظیم قرارداد  و همینطور سرعت عمل و اعتماد در معاملات تجاری بین المللی باعث شده است که بدون تنظیم قرارداد کتبی اقدام به صادرات و واردات  و تجارت نمایند ولی در صورت بروز اختلافات باید فرآیند پیچیده حقوقی را طی نمایند که بتوانند به حقوق خودشان دست پیدا کنند .

کناری زاده ادامه داد: بخاطر عدم آگاهی از قوانین شکلی و‌ماهوی کشور های دیگر در خصوص‌چگونگی شروع فرایند حقوقی  و‌مطالبه باعث می گردد که هزینه مضاعفی پرداخت کنند و یا منصرف شوند .

وی با تأکید بر ضرورت تنظیم قرارداد در معاملات تجاری بین المللی اضافه نمودند در یک قرارداد تجاری بین المللی طرفین  می توانند نسبت به نحوه پرداخت،  روش حل و فصل اختلافات ، نحوه فسخ قرارداد ضمانت اجراهای مناسب جهت جلوگیری از نقض قرارداد و قانون حاکم در قرارداد توافق و درج نمایند. مهمترین نکات در معاملات بین المللی ، قانون حاکم و روش حل و فصل اختلافات است . ما توصیه می کنیم که تجار سعی کنند با توافق طرف  تجاری خود حتماً شرط حل و فصل اختلافات از طریق داوری مرکز اتاق بازرگانی ایران و یا سایر نهادهای داوری بین المللی در قرارداد خود درج نمایند بسنده کردن به پیش فاکتور  تجاری  و بارنامه دریایی و مذاکرات واتساپی و‌ایملیی کافی نیست زیرا ترم های مهم و ضروری جهت جبران خسارت و احقاق حق وجود ندارد . البته ناگفته نماند که مشکلات ناشی از تحریم ها و موانع بانکی نیز موضوع دیگه ای است بی تاثیر نیست ولی به هرحال تنظیم یک‌قرارداد بهتر از نداشتن قرارداد است .

انتهای پیام