در ادامه نشست‌های هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی استان هرمزگان، جلسه "ارتقاء نقش ترمینال‌های بندری بخش خصوصی فعال در بندر شهید رجایی در پروسه لجستیک کالا و کانتینر" با محوریت بررسی چالش‌ها و مشکلات جاری برگزار و راهکارهای افزایش ظرفیت تخلیه، بارگیری و توسعه تبادلات تجاری با بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، جلسه هم‌اندیشی “ارتقاء نقش ترمینال‌های بندری بخش خصوصی فعال در بندر شهید رجایی در پروسه لجستیک کالا و کانتینر” به عنوان سومین نشست‌ مشترک مدیران اداره کل بنادر استان با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی  برگزار و این بار دبیر انجمن پایانه‌داران بنادر ایران و جمعی از سرمایه‌گذاران فعال در حوزه امور بندری دیدگاه های خود را در قالب یک نشست چهار ساعته مطرح کردند.

تعیین تکلیف قراردادهای کانتینرهای کالای متفرقه، پیگیری مجوز فعالیت شرکت‌ها، بازنگری در تعرفه‌ها، تجدید نظر در مدت زمان قراردادهای سرمایه‌گذاری و مدل‌ قراردادها، نبود  تناسب بین تعرفه‌ها و تورم، خن‌کاری، ترافیک در محوطه‌های خالی، بروکراسی‌های اداری و تحمیل هزینه‌های سنگین از سوی سازمانهای ذی مدخل به شرکت‌های سرمایه‌گذار در بندر شهید رجایی بخشی از مباحث مورد گفت ‌وگو در این  نشست بود.

تقویت ریل – بندر در ارتقای کیفیت حمل و نقل ترکیبی، لزوم تعیین تکلیف کانتینر و کالاهای متروکه با اولویت کالاهای متروکه سنواتی، نوسازی ناوگان بندری و بازگشت سرمایه، جذب بازار جدید و تشکیل اتاق فکر در بندر شهید رجایی  محورهای دیگر این دیدار بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با اشاره به دیدگاه‌ها، درخواست‌ها و نظرات مطرح شده توسط مدیران و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال در بندر شهید رجایی، شرکت‌های سرمایه‌گذار را به عنوان بازوان اجرایی این مجتمع اقتصادی دانست و اظهار داشت: مدیریت راهبردی پایانه‌های بندری، ارائه خدمات دریایی و نظارت بر کیفیت خدمات بندری و دریایی به مشتریان از اهمیّت خاصی برخوردار بوده، لذا تحقق این مهم نیازمند آموزش‌های تخصصی و ارائه الگوی راهبردی توسعه محور است.

 “علی‌رضا محمدی کرجی‌ران” با بیان اینکه مشکلات و مسائل در بندر شهید رجایی صرفا به قوانین ابلاغی از سوی سازمان بنادر برنمی‌گردد بلکه بخش اعظمی از آن مربوط به بروکراسی‌های اداری بیرون از بندر است، اظهار داشت: پیگیری و به نتیجه رسیدن برخی از خواسته‌ها و پیشنهادات در داخل استان قابل پیگیری بوده و بخشی دیگر از آن  به تصمیم‌گیری‌های سازمان بنادر نیاز دارد که برای رفع مشکلات مطروحه حوزه بندری باید به یک تصمیم گیری  و اجماع مشترک برسیم.

محمدی در ادامه با بیان اینکه مجتمع بندر شهید رجایی در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند تصمیم‌گیری‌های‌ راهبردی و تصمیم‌سازی کارشناسی است، ابرازداشت: در این حوزه نگاه‌ها باید راهبردی و به سمت توسعه‌گرا پیش رود، لذا خروجی این جلسات و نشست‌ها می بایست منتج به تصمیمات کارشناسی و مطالعاتی شده باشد .

وی در این رابطه به کمبود نیروی تخصصی امور بندری اشاره و بر ضرورت  برگزاری آموزش‌های تخصصی برای کارشناسان امور بندری تاکید کرد و ابراز داشت: حوزه دریایی و بندری دو حوزه کاملا تخصصی است، لذا منابع انسانی شاغل در این دو حوزه چه از نظر تئوری و چه از منظر عملی  می بایست نیروهای آشنا به علوم نوین و روزآمد باشند .

محمدی با بیان اینکه شرکت‌های مشاوره‌ای امور بندری باید احیا شوند و این مهم نیز بعنوان یک مطالبه مهم  از سوی انجمن پایانه داران باید مطرح شود، خاطر نشان کرد: انتظار می رود انجمن پایانه‌داران در تمامی امور در کنار معاونت بندری و اقتصادی مسائل و مشکلات پیش روی را رصد و با تعیین اولویت‌ها به ارائه راهکار و حل مشکل اقدام کنند.

وی در خصوص تجدید نظر در مدت زمان قراردادهای سرمایه‌گذاری نیز با بیان اینکه قراردادها به صورت مزایده برگزار خواهد شد، گفت: اعتقاد و برنامه‌های ما نیز به سمت بستن قراردادهای بلند مدت حداقل ۱۰ ساله است و انتظار می رود انجمن پایانه‌داران نیز به عنوان مشاوران سازمان بنادر با اتخاذ تصمیم ‌سازی مناسب امور را تا حصول نتیجه لازم دنبال نمایند .

محمدی‌در خصوص وجود کانتینر و کالای متروکه نیز گفت: این موضوع چندین بار به مسوولان کشوری و استانی اعلام شده است ضمن اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی ماموریت یافته تا نسبت به ارسال آمار به بازرسی وزارت راه و شهرسازی اقدام و بازرسی وزارت نیز در اسرع وقت موضوع را به بازرسی نهاد ریاست جمهوری اعلام کند.

وی در خصوص الکترونیکی کردن صدور مجوزها بر توجه به اجرای قانون منطقه ویژه اقتصادی و بارگذاری اطلاعات نیروها در سامانه از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذار در بندر شهید رجایی تاکید کرد و افزود: موجودی کالاها باید در سامانه پایانه‌ها و اداره بندر مطابقت داشته باشد و بحث انبارگردانی پایان سال نیز با دقت انجام شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به وجود یک ‌هزارکامیون حمل شهری، راه‌اندازی پلیس ترافیک در بندر شهید رجایی را ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و بیان داشت: در راستای ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی و کاهش معطلی کامیون‌داران نیز یک برنامه مطالعاتی را آغاز کردیم اما معتقدیم در رفع ایرادها و مشکلات، تلاش ها باید منتج به نتیجه شود.

، مدیرعامل انجمن پایانه‌داران ایران نیز طی سخنان ضمن قدردانی بابت برگزاری این جلسه هم ‌اندیشی اظهار داشت: در دیدگاه کلان برای رفع مشکلات حوزه بندری و دریایی، بنادر باید مستقل و به صورت هیات مدیره‌ای اداره شوند.

به گفته محسن صادقی فر،تداوم این نشست‌ها درجهت تقویت و رونق ترانشیپ کالا از بندر شهید رجایی به بنادر منطقه از یک سو و توسعه زیرساخت ها و بهره گیری از تجهیزات بندری پیشرفته از سوی دیگر امری  مهم و ضروری است.

انتهای پیام