مراسم روز ملی درختکاری در بندرعباس با حضور معاون عمرانی استانداری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان ، سایر مدیران دستگاههای اجرایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،دراین مراسم که در محل نهالستان باغو بندرعباس برگزار شد ابتدا مدیرکل منابع طبیعی وابخیزداری هرمزگان گفت: وظیفه ما این است که فرهنگ منابع طبیعی را باید به معارف عمومی تبدیل نماییم، امسال در هفته منابع طبیعی با شعار ایران قوی ایران سرسبز، همه با هم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی از ۱۵الی ۲۱ اسفندماه همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان با حضور تشکلها، گروههای مردم نهاد و جوامع محلی و مدیران دستگاهها و مردم، در ادامه پویش هر شهید ۱۰۰۰ نهال و هر ایرانی یک نهال در راستای توسعه ، حفاظت و احیا وگسترش فضای سبز غرس نهال صورت می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان افزود: امسال با صدور سند ۹۹درصد اسناد کاداستراستان به استقبال جشن کاداستر طی این هفته می رویم.

موسوی تاکید کرد: امسال یک میلیون و پانصد هزار اصله نهال با شروع پویش، غرس شده و طی این هفته ۳۰هزار اصله نهال نیز در سراسر استان توزیع و غرس می شود.

وی با اشاره به ضرورت اجرای تثبیت شن های روان و توسعه ی جنگل در شرق استان فزود: حل معضلات زیست محیطی در غرب استان با انجام تکلیف قانونی صنایع در انجام ۲۵ درصد تعهدات فضای سبزو اقدامات اجرایی و مالچ پاشی در شرق و غرب استان عملی است.

موسوی افزود: در حریم ۶۰ متر دریا اسناد اکثر شهرستان ها صادر شده و در آزادسازی سواحل با کمک استانداری و دادگستری و سایر ارگان ها اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: مشارکت درحفاظت از منابع طبیعی نقشی اساسی دارد و خوشبختانه در این زمینه در استان هرمزگان بسیج، سپاه، دهیاران و شوراها ، خیرین و گروههای مردمی بسیار یاری رسان بوده اند.

موسوی در پایان از استانداری بخاطر تصویب اعتبارات آبخیزداری ، مانگرو و یگان حفاظت در سفر ریاست جمهوری تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان نیز دراین مراسم بر اهمیت کاشت درخت و تاثیر مثبت و ماندگار آن در طبیعت تاکید کرد.

صالح دریانورد افزود: هدف از کاشت نهال باید اثر ماندگار و مثبت آن در طبیعت باشد که به نوعی شاهد سایه گستری درختان در گوشه و کنار شهرها وروستاها هستیمو این نشان می دهد در گذشته نیاکان ما با توجه به اهمیت درخت به کاشت درخت اقدام کرده اند و امروز تاثیر مثبت آنرا در طبیعت حس می کنیم .

دریانورد تاکید کرد: توصیه ام این است که کاشت نهال ماندگار شده و با نگهداری و مراقبت بتوانیم در سرسبزی طبیعت نقش بسزایی داشته باشیم.

درادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز با اشاره به احادیث و روایات دینی و اهمیت کاشت درخت گفت: در جای جای قران به درخت و شجره طیبه اشاره شده که بی شک سری در ان نهفته و اهمیت درختکاری را نشان می دهد.

مدرس افزود: تعقل در آیات الهی نشان می دهد که قطعا سری در کاشت درخت وجود داشته که در دین مبین اسلام برآن مکررا تاکید شده است،درختکاری توام با تمدن سازی است و وجود آثار تاریخی ماندگار نشان می دهد که همیشه درخت با تمدن سازی همراه بوده است.

وی  در ادامه با اشاره به جایگزینی گونه های بومی و سازگار ومثمر در استان گفت: تقاضا داریم که شهرداری ومنابع طبیعی و سایر دستگاههای متولی نسبت به جایگزینی گونه های بومی اقدام نمایند.

مدرس تصریح کرد: تاکید می نمایم که با کشت گونه های بومی و مثمر در سراسر استان به توسعه فضای سبز و احیا و گسترش درختان کمک نماییم.

در پایان این مراسم مدیران دستگاهها و گروههای مردم نهاد در ورودی نهالستان به کشت نهال پرداختند.

انتهای پیام