مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در نشست خبری به مناسبت ۱۸ می، روز جهانی میراث فرهنگی با اشاره به نامگذاری بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی گفت: بارها به شهرداری و سایر مسئولان آن گفته‌ایم حاضریم بدون هیچ چشم داشتی و حتی ذکر نام در این خصوص مشاوره بدهیم اما تا کنون حتی در نشست های مرتبط با این موضوع دعوت هم نشده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، سهراب بناوند افزود : واگذاری اداره موزه های تاریخی و باستان شناسی به بخش خصوصی قابل انجام نیست و هیچ موزه باستان شناسی در کشور وجود ندارد که متعلق به خصوصی باشد. 

بناوند  ادامه داد: آثار تاریخی و باستانی ذخایر ملی هستند که باید صرف مصاف عمومی شود و نباید متعلق به شخصی باشد که صرف سود و منعفت تعداد محدودی از افراد شود.

وی اضافه کرد: سودجویی های شخصی در این حوزه غلط بوده و میراث فرهنگی در اقتصاد اسلامی به عنوان ذخایر ملی تعریف شده است و دولت باید از میراث فرهنگی حفاظت و حراست کند.

بناوند با اشاره به موزه مردم شناسی خلیج فارس به عنوان محل نگهداری آثار تاریخی و باستانی عنوان کرد: اعتباری برای ساختمان موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس در نظر گرفته نشده است درحالی که برای سامانه های خنک کننده و سایر وسایل موجود در آن باید هزینه کرد، وضعیت کنونی هم نقدها و نقص‌های بسیاری دارد که آن‌ها را می‌پذیریم اما اعتبار مالی برای جبران خسارت ها باید وجود داشته باشد.

وی اذعان داشت : این موزه هم در ۲ سال گذشته بر اثر بیماری کرونا تعطیل بود و علاوه بر تعطیلی حتی کولر و سامانه سرمایشی هم نداشت به نحوی که مبل‌های سالن اجتماعات آن هم پوسیده است.

این مسئول، اشاره کرد: درخواست ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای موزه مردم شناسی خلیج فارس از وزات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده و با توجه به اینکه افتتاح آن در ۱۵ سال گذشته بوده بایستی برای آن هزینه شود.

بناوند خاطر نشان کرد:  هر سال باید اعتبارهای خاصی به موزه ها داده شود که پیگیر آن هستیم، از طرفی هم موزه مردم شناسی خلیج فارس در حد اداره کل بوده اما تعداد نیروهای آن بسیار کم است.

وی یادآور شد: حتی برنامه ساماندهی و ایمن سازی بخش بازارچه موزه هم تهیه و درخواست اعتبار شده چون که مواد قابل اشتعال در این بخش استفاده شده است، مجسمه های آن هم به خاطر مومی بودن نیاز به تعمیر دارند و این نیاز به اعتبار دارد.

بناوند افزود: به عبارت دیگر این مجسمه ها به خاطر گرمای ناشی از خرابی سامانه خنک کننده موزه آسیب دیده‌اند.

به گفته وی  ، یک میلیارد ریال در هفته گذشته به عنوان مرمت اشیاء تاریخی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان ابلاغ شد که نظر اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده از این اعتبار برای مرمت اشیاء تاریخی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز است.

بناوند بیان داشت: اما با توجه به اینکه هر کدام از توپ‌های قلعه پرتغالی های جزیره هرمز به یک میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد این کار شدنی نبوده و تنها می‌توان با مبلغ اختصاص یافته تعداد از گلوله های توپ‌های باقی‌مانده پرتغالی را ساماندهی و مرمت کرد.

وی  اعلام کرد: برای سال جاری ۳۰ میلیارد ریال بودجه استانی برای مرمت بناهای تاریخی درخواست کرده‌ایم که تأیید مسئولان سیاستگذار هرمزگان بخش عمده آن‌ها صرف مرمت اضطراری بناهای آسیب دیده در پی وقوع سیل و زمین‌لرزه های سال گذشته استان خواهد شد.

بناوند ابراز داشت: انجام کاوش در جزیره هرمز، نخل ابراهیمی میناب و تم مارون شهرستان رودان در برنامه سال جاری قرار دارد که این‌ها نیازمند تأمین اعتبار مناسب است، در چند سال گذشته اعتبارهای استانی بسیاری اندک و ناچیز بوده و با این اعتبار تنها می‌شد چند بنا را از بین بناهای تاریخی نیازمند مرمت اضطراری را مرمت اضطراری کرد.

وی اضافه کرد: اعتبارهای ملی سال ۱۴۰۰ در اسفند پارسال ابلاغ شد که تنها تا تیرماه برای استفاده از این اعتبار زمان وجود دارد.

این مسئول همچنین گفت: قلعه پرتغالی های جزیره هرمز دارای حریم مصوب است و عملیات احداث موج شکن جدید این جزیره بدون استعلام از میراث فرهنگی توسط شهرداری جزیره هرمز در درون حریم آغاز شدده بود که برای جلوگیری از ادامه عملیات اجرایی با آن مکاتبه کردیم.

بناوند ابراز داشت: احداث این موج شکن به دستور فریدون همتی استاندار وقت آغاز شده بود و شهرداری هم به مکاتبه های میراث فرهنگی و قانون حرایم بناهای تاریخی بی توجهی می کرد و با توجه به این وضعیت اعلام کردیم از اهرم قضایی استفاده می‌کنیم که پس از این اعلام کار را متوقف کردند.

وی اظهار داشت: قصد داشتند موج شکن را چسبیده به قلعه و از کنار موج شکن قدیمی قلعه پرتغالی ها ادامه دهند که استاندار وقت به مدیرکل وقت برای احداث موج شکن جدید فشار بسیاری وارد کرده بود.

بناوند ادامه داد: احداث این موج شکن به لحاظ فنی قابل پذیرش نیست و اجرای آن تنها به ریختن سنگ خلاصه نمی‌شود، بلکه باید مطالعه شود که مطالعه در زمینه مهندسی دریایی در حوزه اداره کل بنادر و دریانوردی شهید رجایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان ابراز داشت: انتقادهایی به این موج شکن داریم و فعالیت‌های خود را برای حفاظت از قلعه پرتغالی ها ادامه می‌دهیم.

بناوند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لازم است مسوولان به میراث فرهنگی و به‌خصوص موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس که حتی تابلوی راهنمایی در سطح شهر ندارد کمک کنند ونه تنها برای موزه مردم شناسی خلیج فارس بلکه برای سایر بناهای تاریخی این شهر هم هیچگونه تابلوی راهنمایی وجود ندارد.

وی اشاره کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان بارها مسایل و دغدغه ها را مسوولان شهری و غیر شهری بیان کرده اما اتفاق خاصی رخ نداده است مانند ماجرای نصب تابلوهای راهنمای مسافران و شهروندان به بناهای تاریخی که بارها خواسته شده است.

بناوند افزود: اداره کل میرث فرهنگی حتی حاضر است خودش تابلوهای راهنمایی را بسازد و برای نصب در اختیار شهرداری بندرعباس قرار دهد و این را اعلام کرده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به ضعف هایی که در این استان وجود دارد بایستی بیش از سایر استان ها و شهرها نسبت به فرهنگ سازی و آگاهی بخشی تلاش کنیم تا بتوانیم اندکی از عقب‌ماندگی‌های حوزه میراث فرهنگی را جبران حس تعلق را بین افراد جامعه نهادینه کنیم.

این مسئول افزود: برای نمونه احداث ایستگاه تاکسی در مقابل معبد هندوهای بندرعباس که نماد تاریخی این شهر به شمار می‌آید کار اشتباهی بود که تلاش این اداره کل برای جلوگیری از چنین کاری و تغییر محل آن از ابتدای احداث آن تا کنون به جایی نرسیده است.

 به گفته وی، چنانچه شهردار وقت بندرعباس به اهمیت معبد هندوها و نقشی که می‌تواند در ایجاد درآمد برای شهر داشته باشد توجه می‌کرد شاید هیچ‌گاه در مقابل آن ایستگاه تاکسی احداث نمی‌کرد.

بناوند نشان کرد: البته برخی اشکال هایی درحریم آن وجود دارد که برطرف کردن آن‌ها مانند بناهای چندین طبقه ای همچون دانشکده کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیاز به بودجه کلان دارد و از توان این اداره کل خارج است، اما با وجود همه مشکل ها حال و هوای یک معبد هندی را به معبد هندوهای بندرعباس بدهیم.

وی عنوان کرد : از طرف دیگر حریم برخی بناهای تاریخی با تأخیر بسیار تعیین و ثبت شده که معبد هندوها یکی از آن‌هاست.

بناوند اشاره کرد: ریشه درختان کنوکارپوس به بنای این معبد آسیب می‌زد که برای حفاظت از این اثر تاریخی آن‌ها را قطع کردیم اما افرادی  گفتند درختان قدیمی و تاریخی را قطع کردند، یا اینکه فردی در مسجد محله سورو از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی با نشان دادن مسجد در پخش زنده می‌گفت معبد هندوها را تعطیل کرده‌اند.

وی همچنین گفت: ۷۰۰ میلیارد ریال در سفر ریاست جمهوری به هروی با اشاره به نامگذاری بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی گفت: بارها به شهرداری و سایر مسوولان آن گفته‌ایم حاضریم بدون هیچ چشم داشتی و حتی ذکر نام در این خصوص مشاوره بدهیم اما تا کنون حتی در نشست های مرتبط با این موضوع دعوت هم نشده‌ایم.مزگان مصوب شد تا در مدت چهار سال در اختیار این اداره کل قرار گیرد که در صورت ابلاغ مبلغ یاد شده را صرف زیرساخت‌ها مانند تابلوهای راهنما، ایجاد کمپ و آلاچیق برای اِسکان مسافران و گردشگران، احداث سرویس های بهداشتی در نقاط مختلف شهر بندرعباس و غیره خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: افتخار می‌کنیم که متولی بخشی از فرهنگی هرمزگان هستیم و برای حفظ آن تلاش می‌کنیم و در شرایط سخت مالی همکاران ما برای حفظ آثار از جیب خود هزینه کرده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی بوده و بخش فرهنگی دارند که به طور مختصر می‌گویم از آن ها انتظار همراهی بیشتری داریم.

بناوند در خصوص ثبت آثار جدید در فهرست آثار ملی گفت: آثار مربوط به دوره پارینه سنگی در هرمز کشف شده که این با بررسی هایی که برای پاسخ دادن به استعلام یکی از دستگاه‌های دولتی بود بدست آمد.

وی با یادآوری اینکه اداره ها و ارگان های مختلف دولتی به پاسخ‌هایی که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان به آن‌ها می‌دهد احترام گذارده و موارد خواسته شده را رعایت کنند، افزود: مقاله آثار بدست آمده در کاوش جزیره هرمز در همایش روز جهانی موزه که در بوشهر برگزار می‌شود ارائه یا قرآئت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان همچنین بیان کرد: کارشناسان یونسکو از کاروانسرای بستک بازدید کردند تا به عنوان یکی از آثار پرونده کاروانسراهای ایران برای ثبت جهانی در خرداد ماه مورد بررسی قرار گیرد.

بناوند همچنین اضافه کرد: برای هفته میراث فرهنگی و روز جهانی میراث فرهنگی که ۱۸ مه برابر با ۲۸ اردی‌بهشت است برنامه‌های مختلفی مانند نشسته ای تخصصی، مسابقه نقاشی کودکان و برپایی نمایشگاه اشیاء تاریخی مکشوفه در کاوش های باستان شناسی در نظر گرفته شده که از صبح فردا اجرای آن‌ها آغاز می‌شود و همچنین در این روز و جمعه پیش رو بازدید از موزه مردم شناسی خلیج فارس در بندرعباس رایگان شده است.

 ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد به عنوان هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای پیام