معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: حسابداران و پرسنل امور مالی شاهرگ‌های تغذیه‌کننده سیستم هستند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، داود حسین‌نیا اظهار داشت: در حوزه امور مالی و ذیحسابی شرکت دو سیستم حسابداری مستقل با عناوین اداره حسابداری جاری و اداره حسابداری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای  به صورت مجزا و به موازات یکدیگر در حال فعالیت هستند که وقایع مالی هر اداره در دفاتر و نرم افزار رایانه ای جداگانه ثبت و توسط ذیحساب مستقل نظارت می‌شود.

حسین‌نیا عنوان کرد: فعالیت‌های انجام شده شرکت که عمدتا با موضوعات مالی و حسابداری  در ارتباط هستند توسط کارشناسان این حوزه در دفاتر حسابداری شرکت و اسناد مالی ثبت می‌شود.

وی ابراز داشت: اطلاعات و گزارشات مالی و در برخی از موارد غیر مالی به صورت مستمردر سامانه‌های مختلفی مانند سامانه یکپارچه شرکت‌های دولتی، سامانه مدیریت منابع آب، سامانه مطالبات و بدهی‌های دولت (مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی)، سامانه سادا (مربوط به اموال شرکت)، سامانه حقوق و مزایا، سامانه حقوق و مزایای مدیران شرکت، سامانه پاکنا (امور کارکنان)، سامانه سناما (مربوط به طرح‌های عمرانی) و … ثبت می‌شود.

حسین‌نیا با ذکر این نکته که این سامانه‌ها ذینفعان متفاوتی دارند، تصریح کرد: گزارشات مالی پس از استخراج مورد تحلیل، طبقه‌بندی و تلخیص قرار گرفته و سپس در سامانه‌ها بارگذاری می شود.

وی با ذکر این نکته که گزارشاتی به واحدها و نهادهای مختلف شرکت برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: تهیه و تحلیل اطلاعات در طول سال باعث می‌شود که در پایان سال گزارشی جامع و کامل با نام صورت‌های مالی در حساب‌های جاری و طرح‌های عمرانی به صوت مستقل تهیه ‌شود.

حسین‌نیا با بیان اینکه سال مالی جاری شرکت از اول فروردین تا پایان اسفند است، اذعان کرد: سال مالی طرح‌های عمرانی مانند سال مالی جاری است اما برای هزینه کرد اعتبارات تخصیص یافته یک دوره متمم در نظر گرفته می‌شود که بر این اساس پس از اتمام سال مالی طرح‌های عمرانی چهار ماه امکان انجام هزینه‌ها از طریق اعتبارات باقی مانده سال قبل وجود دارد.

وی با اشاره به گزارش‌های مالی به مجمع عمومی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، گفت: در این گزارش‌ اطلاعات مالی از تمام واحدهای شرکت دریافت و توسط معاونت برنامه‌ریزی برای ارائه به مجمع جمع‌بندی می‌شود.

حسین‌نیا عنوان کرد: گزارش‌های مجمع و صورت‌های مالی به سازمان حسابرسی نیز ارسال می‌شود و این سازمان اقدام به حسابرسی صورت‌های مالی شرکت می‌کند. این تیم حسابرسی پس از استقرار در شرکت آب منطقه‌ای حداکثر به مدت چهار هفته اقدام به حسابرسی صورت‌های مالی خواهند کرد.

وی ابراز داشت: پس از انجام حسابرسی‌ها، گزارشی توسط حسابرسان مستقل به مجمع عمومی و خود شرکت ارائه می‌شود تا هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری مجمع عمومی انجام ‌پذیرد.

حسین‌نیا با ذکر این نکته که اعتبار طرح‌های انتفاعی جزو بدهی‌های شرکت محسوب می‌شود، تصریح کرد: گزارش‌های توجیهی جهت افزایش سرمایه مورد حسابرسی قرار گرفته  و پس از تائید حسابرس به مجمع عمومی جهت صدور مجوز افزایش سرمایه ارائه می شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت واحد مالی در ساختار شرکت، خاطرنشان کرد: واحد مالی واحدی است که گزارش‌های آن در تصمیم‌گیری‌های هیات مدیره شرکت تاثیر مستقیم دارد. یعنی هر تصمیمی که هیات مدیره شرکت اتخاذ می‌کند مبتنی بر گزارش‌‌های مالی ارائه شده توسط بخش مالی است.

*گستردگی وظایف حوزه مالی و پشتیبانی درک شود

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی آب منطقه‌ای هرمزگان ضمن درخواست از تمام واحدها در خصوص تغییر در دیدگاه خود نسبت به امور مالی و ذیحسابی، گستردگی وظایف و عملکرد این واحد را درک کنند و اذعان کرد: ارائه گزارش‌ها بین واحدهای مختلف با واحد مالی باید متقابل باشد. بدین معنی که در برخی مواقع نیاز است که واحدهای مختلف شرکت اطلاعاتی را برای تکمیل گزارش‌ها ارائه کنند تا هدف نهایی شرکت محقق شود.

حسین‌نیا با بیان اینکه نیاز است تمام واحدهای شرکت ارتباط تنگاتنگی با واحد مالی داشته باشند، گفت: می بایست واحدهای حقوقی و مالی به صورت مستقیم با هم در ارتباط باشند، تا در صورت شکایت از شرکت یا ارائه دفاعیه حقوقی گزارش‌های مالی متنوع مورد نیاز توسط امور مالی تهیه و به دفتر حقوقی ارائه شود.

وی عنوان کرد: همواره سعی کرده‌ایم که هماهنگی خوبی میان تمام واحدها ایجاد شود تا مجموعه به صورت یکپارچه و همدل برای تحقق اهداف تلاش کنند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی آب منطقه‌ای هرمزگان ابراز داشت: تهیه گزارشات مورد نیاز دیوان محاسبات نیازمند صرف زمان زیادی توسط همکاران واحد مالی است که هر ساله از سوی آن سازمان مورد رسیدگی قرار می گیرد. دیوان محاسبات پس از بررسی‌های خود طی نامه‌ای سوالات و ابهامات خود را مطرح می‌کند که پاسخ به این پرسش‌ها صرفا مربوط به حوزه مالی نیست و نیاز است که تمام واحدها برای ارائه پاسخ صحیح و به موقع اقدام کنند تا ابهامات دیوان محاسبات برطرف شود.

انتهای پیام